Annonsera eller sponsra inlägg på Facebook?

Välkommen tillbaka till min bloggserie om annonser i sociala medier! Jobb och virus kom emellan och tvingade in en paus, vilket gör det extra skönt att vara tillbaka med nästa del. Kan direkt säga att delarna kanske inte direkt följer på varandra, eller är så välstrukturerade som jag skulle kunna önska. Istället ska de ses som diverse lösa trådar jag vill få ner på pränt. Min tanke är att jag sedan kan redigera dem och få in dem på lämpliga platser i ett manus med arbetsnamnet Nå ut med dina ord. Manuset är en fördjupning av den kurs jag höll i våras för Författarförbundets medlemmar.

Jag har dock inte varit helt overksam i mellantiden, jag har plöjt en del tips från personer som är kunnigare än vad jag är. I det här inlägget tänkte jag koncentrera mig på skillnaderna på att sponsra ett inlägg och att skapa en annons samt mina tankar om detta. Det kan vara värt att redan nu påminna om att detta är en del av ett större arbete samt min grundtes: du ska alltid tänka själv utifrån dina förutsättningar.

En Facebooksida och annonskonto behövs

En av de saker som jag kanske borde skriva någonstans är grunderna för att annonsera på Facebook. Först och främst behöver du en Facebooksida antingen för boken eller för ditt författarnamn. Båda varianterna har för- och nackdelar, något som jag avhandlat ingående tidigare.

Du behöver också ett annonskonto, något som är lätt att skaffa, det är bara att fylla i en del grundläggande uppgifter som hur du kommer att betala. Vill du läsa mer om grunderna för att annonsera, se Tina Backs manual. Till sist behöver du ett hum om vem det är som skulle kunna vara intresserad av att läsa boken eller böckerna. Helst böckerna. Något som blir allt tydligare är att det inte är lönsamt att lägga alltför mycket krut på att marknadsföra sina böcker förrän man har publicerat några stycken (en tråd jag hoppas återkomma till).

Sponsra eller annonsera?

Jag har i rubriken flaggat för att det finns två sätt som du kan separeras från dina pengar på Facebook. Jag kallar dem för att sponsra eller att annonsera i brist på bättre namn. Det ena görs med ett par klick på Facebooksidan, det andra via Facebooks Business Manager. Det ena är enkelt och ineffektivt, det andra snårigt men kan vara guld värt. Det ena kan jämföras med att ställa sig på förstukvisten, fyra av en hagelbössa och hålla tummarna för att några fåglar av ätlig sort trillar ner framför fötterna (jag ignorerar här viss lagstiftning om var man får och inte får avfyra sin bössa men ni fattar principen).

Det andra sättet kan jämföras med smygjakt på älg. Du börjar med att lära dig allt om den lokala älgstammen: vad och när de äter, dricker, sover, träffas för att ha sex och överhuvudtaget hur de rör sig i landskapet. Det är mycket möjligt att du även börjar ge individer namn samt sätta ut saltstenar till dem. Du skaffar dig kamouflagefärgade tysta kläder och till sist, efter långa förberedelser ger dig ut på älgjakt. Du smyger ljudlöst fram mot vinden tills du hittar den individ som du sett ut som lämplig för att fylla frysen (nu har jag väl skrämt bort en del läsare).

Snabbt och enkelt att sponsra inlägg

Har man bara ett annonskonto är det hur enkelt som helst att sponsra inlägg på Faceboook. Det går knappt att missa då Facebook strösslar med erbjudanden och förslag att man ska marknadsföra inlägg. Det går inte att publicera ett inlägg på en sida utan att uppmaningar att ge inlägget ökad spridning plingar till.

Det är bara att klicka på marknadsföra och sedan får du upp ett relativt enkelt formulär där du kan sätta budget och varaktighet. Du kan också välja målgrupp baserad på en del kriterier som land, ålder och kön. Du kan också välja på om du vill att ditt inlägg ska visas för de som gillar sidan eller ej.

För några år sedan var det knappast aktuellt att betala för att de som gillar sidan skulle se inläggen. Hela poängen var ju att de följer sidan för att de är intresserade av vad som postas på sidan. Men successivt har Facebook strypt visningarna denna väg. För att få spridning idag på Facebook krävs att man skriver någon fullständigt stolligt om #metoo och upprör känslor runt om i landet. För den som enbart vill dela med sig av restips till Provence återstår att betala för att få spridning på inläggen. (Har skrivit tidigare om klickjournalistik kontra bygga en publik långsamt).

Träffsäkert att annonsera via Business Manager

När jag tidigare annonserat på Facebook har jag egentligen sponsrat inlägg, för att använda den terminologi jag introducerar i det här inlägget. För några år sedan tyckte jag att det gick bra och att jag lätt fick valuta för pengarna utan alltför mycket ansträngning. Men jag upplever att det blivit mycket tuffare. Denna uppfattning är inget jag är ensam om utan den styrks av min läsning och samtal med andra författare.

Jag har också förstått att det finns mycket mer möjligheter via Business Manager. Det ska gå att välja målgrupp så specifikt att du enbart visar den för en handfull personer, kanske den som snart fyller år, äger en islandshäst och nyligen besökte din webbshop, klickade på varor men aldrig la någon beställning.

Detta tycker jag lät spännande och därför kastade jag mig över business managern när jag bestämt mig för mitt annonseringsprojekt och fick en liten stund över. Det var ett misstag. Business Manager, BM, kräver ganska mycket tid för att man ska bli vän med den. Jag har umgåtts ganska intensivt med den under den gångna månaden och jag känner mig ändå mest som en gammal surkart som undrar om den designats först och främst för att skapa jobb åt konsulter.

Jag ska inte berätta om allt jag svurit över för det blir rätt tjatigt men jag kan nämna en sak. Facebooks annonsgrej finns i två utföranden varav det ena är företagsversion. Jag valde denna då det skulle ge möjlighet att skapa flera Facebook-pixlar (något som behövs om man ska kunna hålla koll på om folk lämnar ens webbshop innan de betalt – detta kräver iofs en webbshop vilket jag inte har (ännu) men vem har sagt att man måste göra saker i en viss ordning?).

Med denna variant kopplar man sina Facebooksidor till företaget. Det ger en enklare administration om man har många sidor och har planer på att överlämna administrationen av dem till någon annan. Jag la glatt in alla mina Facebooksidor och upptäckte sedan att det  betyder att jag inte kan posta på dem utan att gå in i BM där man lätt går vilse bland alla annonsalternativ. Jag plockade därför snabbt bort sidor igen och behöll bara de jag skulle annonsera på just nu. Senare har jag dock insett hur skönt det är att slippa alla FBs notiser om att jag borde annonsera på mina sidor så snart flyttar jag väl över dem till Business Managern igen.

Sponsra eller annonsera – vilket är bäst?

Mark Dawson (Self Publishing Formula, böcker och kurser om annonser) avråder bestämt från att sponsra inlägg. Det är att kasta pengar i sjön enligt honom då det är alldeles för trubbigt sätt att välja målgrupp. Jag är inte alls lika kategorisk. Skillnaden ligger i våra olika perspektiv. Mark Dawson utgår från ett helt igenom digitalt perspektiv medan jag i Nå ut med dina ord försöker ge råd både för den som väljer det digitala spåret och för den som har en fysisk produkt tryckt på papper.

Den stora fördelen med att hålla sig till att sponsra inlägg är att det är snabbt och enkelt, vilket gör att det inte äter upp viktig skrivtid (eller sovtid vilket är lika viktigt för den som tänker sig en lång karriär som författare). Det ger en boost för självkänslan att ett stort antal personer har sett och gillat det du skrivit. Din sida ser mer levande och intressant ut än om samtliga inlägg har sparsamt med gillningar. Sådant är viktigt för att ”naturlig” spridning ska ske – vilket ger kännedom och är bra på sikt.

Att sponsra inlägg kan användas för att emellanåt påminna de som följer din sida (vilket förhoppningsvis är äkta fans och inte köpta indiska gilla-klickare) om dig och din boks existens. Det kan ge skjuts och öka spridningen på artiklar du skrivit eller annat du lagt tid på. Om du avsatt tid för att prata på ett bibliotek eller delta i en julmarknad är det ju enkelt att sprida evenemanget till personer på den orten. Sponsringspengarna ger mer utväxling på din insatta tid helt enkelt.

Nackdelen är att det är svårt att mäta direkt effekt av spenderade pengar. Det blir mer ”det är nog en bra investering på sikt” än ”jag tjänade 200 kronor för varje insatt hundralapp”. Det senare är målet med att annonsera via den mer avancerade urvalsmetoden.

Jag har hittills som bäst kommit upp i att kostnaderna för annonserna gått jämnt upp med en försäljningen för samma period. Om jag bokför all tid jag lagt ner på att fixa till bilder, svära över saker som inte funkar som jag tycker att de borde och välja målgrupper, som research inför nästa bok, så har mitt annonsprojekt hittills varit en framgång. För även om jag inte tjänar något på bokförsäljningen är varje exemplar som når ut till läsare en vinst på lång sikt. Varje läsare är en presumtiv ambassadör till nya läsare och någon som kan vara en presumtiv köpare av kommande böcker.

Nu märker jag att den här texten drar iväg och hotar att bli en halv bok. Den har redan blivit ganska lång och jag har annat som pockar på uppmärksamheten. Därför får jag göra en paus här och återkomma till ämnet.

Detta var tredje delen i en bloggserien om annonser i sociala medier. Förhoppningsvis dyker nästa artikel upp en söndag inom kort. Har du erfarenheter eller glada tillrop, skriv en rad nedan. Känner du någon som kan ha nöje av att läsa den så sprid den gärna så slipper jag gödsla Facebook mer än vad jag redan gör :-). 

Mer läsning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *