Boksläpp, besviken läsare, bokklubb och branding

Välkommen till ett blogginlägg som hoppar mellan massa olika ämnen på B. Den gemensamma nämnaren förutom bokstaven B, är att det är saker som snurrar runt i min skalle just nu. Jag tänker att ifall jag skriver ner dem kan jag sortera dem, arkivera dem och därefter övergå till väsentligheter (vilket är skriva böcker).

Skriv medan du kan!

Veckans stora insikt är denna: det värsta du kan göra dina läsare är att dö ifrån dem. De har läst dina böcker, de har lärt känna dina karaktärer och nu vill de veta hur det går för dem. De väntar och är tålmodiga. Ibland får de vänta länge, ibland för de stå ut med att uppföljaren inte är riktigt lika bra som första boken. Sådant kan de förlåta. Men när pennan är nedlagd för gott, ja då får de fortsätta att undra hur det går.

I veckan blev jag en sådan besviken läsare. Jag nåddes av beskedet att en författare som jag gillat och längtat efter en ny bok från har tystnat.

Min tanke är att jag ska försöka använda detta när jag ansätts av självtvivel och perfektionism: jag ska tänka på läsarna. Läsarna kanske föredrar att få läsa mina böcker nu, än att vänta på att jag skriver den perfekta boken.

De rätta läsarna

När jag nu ändå talar om läsare så ska jag skriva en rad om att nå rätt läsare. David Gaughran har publicerat två blogginlägg som handlar om vikten av att ens böcker paras ihop med rätt böcker i nätbokhandeln. Han argumenterar för att det är rena katastrofen om ens bok paras ihop med böcker som riktar sig till läsare som inte är intresserade av ens genre.

De två exempel från Bokus som jag klippt in här är bra. Den resenär som ska beställa min storsäljare Mitt Nice blir tipsad om att jag även skrivit Mitt Provence, en bok som har stora chanser att intressera läsaren, vilket kan leda till att de köper den också. Ännu bättre är det andra exemplet där de som tittar på en bok av en helt annan författare blir tipsade om att den boken passar ihop med 10 misstag författare gör.

Däremot hade det varit mindre bra om författarboken parats ihop med någon av mina reseguider, det hade knappast lett till någon merförsäljning. Hade det varit Amazon hade en sådan ihop-parning riskerat hela bokens fortsatta försäljning menar David.

Jag tror att en stor del av hans resonemang inte är relevant i Sverige ännu av den enkla anledningen att Bokus och Adlibris inte alls har den typ av algoritmer som Amazon har. De begraver inte böcker på samma sätt som Amazon kan göra. Men det är ändå värt att komma ihåg att när man lanserar sin bok så bör man göra det till de läsare som kan uppskatta boken, ge den bra betyg och rekommendera den vidare. Det är viktigare att den når rätt läsare, än många läsare.

För fylligare diskussion om detta, se Davids texter. Please Don’t Buy My Book och Who’s Pointing At You.

Vårt boksläpp och bokklubb

Att nå rätt läsare när man släpper en bok är högaktuellt för oss i Tre hattar (jag, Kim M Kimselius och Lennart Guldbrandsson). Jag vet inte om jag på denna sajt hunnit med att berätta att vi har flyttat släppet av 10 tips för att leva på din kreativitet, från Bokmässan i Göteborg i september till litteraturfestivalen Bok & Hav i Karlskrona nästa helg. Det vill säga vi har tidigarelagt boksläppet drygt fyra månader.

Att detta överhuvudtaget var möjligt att göra beror på att vi efter förra årets stress bestämde att vi i år skulle ha gott om tid, så vi hade texterna klara. Jag hade inte möjlighet att överhuvudtaget delta i själva utgivningen i år på grund av andra åtaganden men mina toppenkollegor tog hand om allt.

Inför boksläppet har en bokklubb hört av sig. Vilken kommer snart att uppdagas för vi sa ja efter en kort fundering om det är rätt ställe för vår bok. Det vet vi inte men vi är villiga att experimentera.

Skapas det författarnamn idag?

Frågan om att synas i rätt sammanhang gäller för övrigt inte bara böcker utan även som författare. Är det exempelvis fiffigt att figurera i samma blogginlägg som näringslivsminister Mikael Damberg? Det är rätt om jag vill profilera mig som vetenskapskommunikatören Kristina Svensson, en roll jag antagit av och till under 20 års tid. Men det skapar kanske förvirring om jag samtidigt försöker nå ut som bokutgivningscoachen Kristina Svensson och reseguidesförfattaren Kristina Svensson.

Jag har i dagsläget alla tre rollerna men för tydlighets skull bör jag kanske hålla i sär dem och välja hur jag profilerar mig. Fotona på mig i det här inlägget är tagna med några timmars mellanrum den här veckan (som varit intensiv) men de ger olika intryck av vad jag sysslar med (de är faktiskt från jobbrelaterade aktiviteter för samma uppdragsgivare).

Detta leder över till dagens sista B som i branding eller varumärke. Veckans Business Musings från Kathryn Rusch innehöll som vanligt intressanta grejer. Exempelvis har hon läst och reflekterat över en detalj från en stor läsarundersökning från USA. Författarnamn som läsare känner till. De har två saker gemensamt, ålder och långa karriärer. De flesta är födda på 1940-talet och de flesta startade sina författarkarriärer på 1980-talet eller däromkring.

Rusch analys är att den traditionella delen av branschen inte vårdar och bygger författarskap längre. De plockar bara in författare som redan skapat sig ett namn, antingen från andra branscher eller som egenutgivare. Återväxten återfinns i indiesfären.

Hon avrundar med att för att bli en författare som är ett känt varumärke i sig själv krävs en del arbete och det ska hon skriva om kommande veckor. Jag ser fram emot att läsa detta.

Längtar du efter mer läsning efter att ha läst detta? Kika in på Boktugg som förutom att sajten börjar på B och därmed passar in i detta inlägg publicerar allt mer intressanta inlägg. Eller spana in någon av de böcker som är klara.

Trevlig helg!

Mer läsning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *