FAQ: Är det lönt att annonsera i Svensk Bokhandel?

Om du förväntar dig ett rakt ja/nej-svar på frågan om det är lönt att annonsera i tidningen Svensk Bokhandels kataloger eller ej, så har du inte läst särskilt mycket av det jag skrivit. Mitt svar är som vanligt: det beror på dina förutsättningar.

  • Är du debutant?
  • Planerar du en traditionell införsäljning till bokhandel?
  • Har du ekonomiska möjligheter att avvara pengar?
  • Är annonsen en del av en större satsning?
  • Har du det vassaste bokomslaget som går att köpa för pengar?

I så fall kan det vara vettigt att spana in tidningens materialtider, boka plats och skriva ett riktigt vasst debutantporträtt.

Svensk Bokhandels kataloger

Branschtidningen Svensk Bokhandel ger ut tre kataloger per år med vårens, sommarens respektive höstens böcker. Katalo­gen, som finns både digitalt och i tryckt form, säljs till bokhandlare, bibliotekarier, agenter, bokbloggare, kulturjournalister och förstås bokbranschens aktörer som vill spana in hur annon­serna för de egna böckerna blev i tryck.

Tidningen har en central roll i den traditionella delen av bokbranschen. Den utmanas just nu av uppstickaren Boktugg.

(Bilden till höger är ett exempel på en annons ur katalogen för några år sedan. Mitt Nice är en bok jag skrivit åt ett traditionellt förlag.)

Debutantporträtt

Svensk Bokhandels säsongskataloger innehåller också debutantporträtt. De är på en sida per debutant och innehåller 3 000 tecken text plus bild. Storleken är densamma oavsett om du ger ut boken själv eller om den ges ut av den största draken. Du har bara en chans att skriva ett debutantporträtt. Även om din första bok bara säljer tio exemplar så räknas den som din debut.

Det är bra att veta att man måste boka en annons i tidningen också och då till rätt katalog. Om din bok kommer ut på hösten ska du boka annonsplats i höstkatalo­gen och både debutantporträttet och annonsen ska skickas in flera månader i förväg, så det gäller att vara ute i god tid.

Helt rätt för vissa, fullständigt onödigt för andra

Om du eller förlaget satsar på en tradi­tionell införsäljning av titeln till bokhandeln, då är det närmast tjänstefel att inte annonsera i katalogen som en del av lanseringen. Är du debutant och har möjlighet att kosta på dig ett debu­tant­porträtt kan du gör det som en dyr egotripp oavsett om du har en traditionell lanseringsplan eller ej. Du har bara en chans att skriva ett debutantporträtt och känslan att vara en ”riktig” debutant kan ju vara värt pengarna för dig.

  • Har du direktkontakt med dina läsare?
  • Bygger din marknadsföring på digitala kanaler?
  • Har du i övrigt inte planerat någon lansering?
  • Har du bråttom att ge ut din bok?
  • Har du kompromissat i bokutgivningen?

Om du svarar ja på ovanstående frågor är det vettigt att avstå från att annonsera i Svensk Bokhandels kataloger och prioritera annat. Exempelvis kan du lägga pengarna på annonser i sociala medier och rikta dig direkt till läsare. Läs mer om detta i min bloggserie om annonsering i sociala medier.

Delar av texten ovan är hämtad ur böckerna Förverkliga din bokdröm och Författarboken. I den sistnämnda finns information om traditionell lansering och införsäljning till bokhandeln.

Mer läsning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.