Meny Stäng

Hugh Howey pekar ut förlagens misstag, och vad de borde gjort istället

Ibland springer man över en text som känns som rena dynamiten. En text som är tydlig, välformulerad och bara mitt i prick. Jag hade en sådan läsupplevelse i veckan som gick och vill dela den vidare. Den är skriven av Hugh Howey, storsäljande författare och en av personerna bakom mastodontprojektet Author Earnings som strävar efter att ge en rättvisande bild av indieförfattarnas del av bokbranschen rent försäljningsmässigt (och är mardrömsläsning för storförlagsVD:ar).

berlin-06

Dynamittexten heter A Peek Behind the Curtain. En av anledningarna till att jag tyckte den var så träffsäker var antagligen kontrasten med veckans svenska branschnyheter.

Den svenska bokbranschen letar syndabockar

Jag har bara skummat rubrikerna men veckans svenska branschnyheter handlar om att leta syndabockar för de lönsamhetsproblem som branschen har. Storytel pekas ut som den stora boven som inte bryr sig om böcker utan bara vill tjäna pengar. Förutom att Storytels avtal kritiseras (typiskt bra tillfälle för Författarförbundet och Förläggareföreningen att visa musklerna och förhandla fram bättre avtal då…) så misstänker branschorganet Svensk Bokhandel tjuvlyssning.

de flesta misstänker att den största orsaken är tjuvlyssning.

Storytels konton kan användas av flera personer samtidigt. När SvB testar kan tre personer simultant strömma olika böcker, på olika mobila enheter.

Förläggareföreningen uppmanar till hårdare tag mot piratkopiering.

– vi vet inte hur stor den ekonomiska förlusten för förlagen är. Men vi vet att stora mänger digitala böcker finns illegalt publicerade på nätet, säger Kristina Ahlinder.  

(Lästips för den som oroar sig för piratkopiering: Min bok är piratkopierad – vad göra? samt senaste numret av Författarförbundets tidning Författaren där juristerna förklarar hur böcker används som bete i nätfiske. De ser ut som om de ligger där för illegal nedladdning men egentligen är de ett lockbete för att komma över kontokortsdetaljer.)

Förlagen gör alla misstag som går att göra

Efter att ha sett den svenska syndabocksjakten svischa förbi i flödet var det uppfriskande att läsa Hugh Howeys syn på saken. Han börjar med att punktera den vanliga ursäkten från förlag att orsaken till de röda siffrorna är att de inte har haft någon storsäljare det senaste kvartalet. (En förklaring till bästsäljerismen och varför den eran är över kan läsas i kapitlet ”Förläggaren förr och nu” i #författarboken).

Hugh Howey skriver att med tanke på alla böcker förlagen gav ut och att ingen blev någon bästsäljare betyder det att:

• They are admitting that they can’t create a bestseller

• That none of their marketing and promotional tools work!

• That book sales are either all luck, or…

• Completely dependent on the talents of the authors that they have historically abused.

Han går sedan igenom en del exempel på när storförlagen agerat tvärtemot hur han skulle gjort i deras skor.

you can expect publishers to make pretty much every mistake they’re capable of making. Ingrained biases and wishful thinking will continue to lead the way.

För att ta exemplet med e-böcker versus papper som är aktuellt även i Sverige.

A recent survey that showed more people prefer print books over ebooks will be taken as gospel, when Amazon knows from their data that ebook readers read an order of magnitude MORE books than print book shoppers.

Översättning: de bokutgivare som fokuserar på pappersböcker sliter med att få den stora massan som läser ett par böcker per år att välja just deras titel, medan de som ger ut e-böcker har färre potentiella kunder, men då dessa läsare är storkonsumenter är det enklare att övertyga dem att testa en ny författare och när de fastnat för en författare läser de lätt 50 böcker av denne.

De svenska förlagen skyller på dopade konkurrenter

När sportjournalister frågar atleter inför loppet om de satsar på medalj svarar de allra bästa oftast: jag ska göra mitt lopp. Om de gör årets bästa lopp och slår personbästa på OS, då har de gjort allt rätt i sina förberedelser. Då spelar det ingen roll om en eller femton andra råkade vara bättre den dagen, de är nöjda med sin prestation. De fokuserar på sin träning, på sin kropp, på sin inställning.

Min bestämda åsikt är att författare och förlag bör göra likadant. Lägga fokus på sina böcker och sina läsare. Skriva och ge ut bättre och bättre böcker. Marknadsföra dem smartare och effektivare. Anlita klokare och kunnigare tränare. Och sedan strunta i vad konkurrenterna har för sig. För mig framstår veckans Storytel-spottning lite som när författaraspiranter sitter i författarforum på nätet och diskuterar hur många korrekturfel de hittat i storsäljande böcker. Det är något som hamnat under rubriken Lägger tid på fel saker i nya boken 10 misstag författare gör.

Hugh Howey om vad förlagen borde gjort

Hugh Howey kommer även med receptet på vad förlagen borde gjort.

All they needed to do was treat their authors better, do more for their readers, and pare down their costs. The Amazon formula for success. Instead, they’ve done the opposite on all three accounts. And they wonder why times are tough.

Med dessa ord sätter jag punkt för detta gnällande på gnällarna att återgår till det jag ska göra. Det vill säga fila på ett manus som ska in till förlaget 1 oktober. Bildvalet i inlägget är kanske lite långsökt men det är en minneskyrka i Berlin, en kyrka som lämnats kvar i sitt bombade andra-världskrigs-skick.

Publicerad idebatt

Mer läsning

2 kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.