Jakten på den perfekta annonsbilden (del 1)

A och O för en effektiv annons är det visuella intrycket. Annonsen ska på ett ögonblick fånga den presumtiva köparens intresse och göra att han eller hon stannar upp istället för att snabbt flytta uppmärksamheten vidare (med suckar över all reklam). Förutom att väcka uppmärksamhet så ska annonsen signalera vad det är för typ av vara och ge köplust. Det är ganska höga krav som på flera sätt liknar kraven på ett bokomslag.

Annonskampanj för Författarboken 

Förra veckan inledde jag en bloggserie om annonsering i sociala medier, mer specifikt i Facebook. Jag berättade varför jag valt Författarboken som experimentobjekt och att syftet med annonseringen den här gången (förutom själva experimenterandet) är att sälja fler böcker. Detta blir inlägg två. Om inget kommer emellan så ska det snart dyka upp fler inlägg (de publiceras söndagsmornar så titta in då). Jag blandar goda råd som jag samlat på mig från olika håll med att rapportera om mina egna äventyr i annonsdjungeln.

Bilder till Facebookannonser

En annons i sociala medier kan bestå av stillbilder eller rörlig bild, bygga på en illustration eller ett foto och innehålla större eller mindre mängder text. Jag avskyr rörliga bilder och är kass på att göra grafiska arbeten. Däremot är jag en hyfsad fotograf så mitt val av medium är ganska enkelt: foto med separat text. I varje fall om jag ska göra annonsen själv. Det blir ofta en snyggare annons om det är text i eller på bilden, men eftersom Facebook ändå brukar avslå annonsbilder med hänvisning till att det är för mycket text känns det onödigt att lägga ut pengar på detta. Kanske experimenterar jag lite i Canva om jag får tid.

Bildens budskap

Bilden ska signalera vad det är för något som ska säljas, vem den riktar sig till och varför denna person behöver varan. Det är lättare sagt än gjort.

Författarboken är på ett sätt otidsenlig. Medan andra författare nischar sina handböcker och skriver Excel for Writers eller Twitter for Writers så skrev jag en handbok med fyra sidor register i ett försök att skapa det kompletta uppslagsverket. (Det är inget fel på de nämnda titlarna, tvärtom har de författarna nog gjort det enklare för sig på flera sätt). Detta gör att bokens tänkta målgrupp innehåller allt från blivande debutanter till rutinerade författare med fler år i branschen än vad jag själv har. Det gör att annonsen ska tilltala många olika personer. Alternativt så nischar jag in mig på några.

Jag tänker att bilden ska säga

Det här är en bok du måste ha i bokhyllan för att kunna plocka fram när du har frågor, om du är en skrivande person som vill publicera och sälja böcker samt förstå branschen du verkar i.

Exakt hur detta ska göras har jag ännu inte listat ut och det är därför det här annonsprojektet inte startat förrän nu.

Människa plus bok

I väntan på den perfekta bildidén så blev jag peppad av min svägerska att starta med en bild med den klassiska kombinationen bok plus människa för att testa inför fars dag. Bilder på människor lockar generellt mer i sociala medier än föremål. Eftersom det var inför fars dag behövde vi en manlig modell. En sådan rekryterades raskt. Värre var att jag enbart har ett enda exemplar av Författarboken (provtrycket) och det bar jag inte med mig. Vi började därför att prova med en annan bok med samma storlek. Det vi försöker få fram är hur bok och människa ska placeras för att passa i de format som Facebook har på sina annonser.

Facebooks vanligaste annonsformat är antingen liggande eller kvadrater. Rekommenderad storlek på bilderna ökar för varje år men när detta skrivs är 1200 x 628 pixlar och 1080×1080 pixlar två gångbara versioner. Därför behövs minst två varianter av varje bild. Ska man dessutom placera en bild på Pinterest behövs en smal stående bild också. Samma bild blir sällan bra i alla formaten så man behöver ta flera bilder som liknar varandra.

Brasa, blommor och bubbel

Förutom manlig modell och bok var vår plan att inkludera de klassiska tillbehören brasa, kaffekopp och blommor. Dessa är närmast obligatoriska när en bok ska visas på Instagram (fast då med stearinljus istället för brasa som levande ljus-inslag). Vår tanke var att vår manlige författare skulle sitta bekvämt tillbakalutad i en elegant fåtölj framför brasan och skriva på ett odödligt epos med en kaffe och Författarboken nära till hands. Ni vet sådär som författare alltid jobbar. I godan ro. Nyduschad och nystylad med all tid i världen i den välorganiserade och ombonade skrivhörnan.

– Men det är ju Aster, har Aster skrivit en hel bok!?

Nu är det ju inte riktigt så det ser ut i verkligheten. I verkligheten så får man slita sin modell från hans andra uppgifter, navigera mellan leksaker och försöka pricka in en neutral bakgrund utan att få med sopskyffel eller diskhögar i bild (alternativt beskära bilden kraftigt). Sedan kan det dyka upp oväntade extra bidrag som i bilden ovan.

Att det överhuvudtaget blev några bilder är tack vare att vi hade flera (totalt fyra) kamerahus vilket gjorde att jag snabbt kunde växla mellan olika objektiv medan modellen provade att hålla boken på olika sätt. I huset som dessa bilder är tagna finns det gott om blixtar, stativ och annan utrustning för en professionell ljussättning men det blev inte tid att bära fram dessa denna gång. Vi hann heller inte tända brasan. Huvudorsaken är att vi har olika dygnsrytm. Lättaste tiden att fånga min modell är kl 22-00:30 medan min författartid i allmänhet är kl 05-10. Men jag har några bilder att börja experimentera med. Det är ändå viktigare att börja, än att ha de perfekta bilderna.

Detta är andra delen i en planerad serie om annonsering i sociala medier. Läs första delen Annonser som katalysator för att nå ut med din bok eller botanisera bland förslagen till mer läsning. Gillar du att titta på bilder bakom kulisserna kanske artikeln Bokomslaget som nästan blåste bort är något för dig? 

Mer läsning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *