Låt 2015 bli året då DU förverkligar din bokdröm!

Har du en författardröm? Ett manus som du vill ska nå ut till läsare? Bestämt dig för att 2015 är året då du ska gå från dröm till handling. Och är nyfiken på hur andra gjort? Då ska du lägga vantarna på ett ex av Förverkliga din bokdröm samt bokmärka den här sidan

27 personer delar med sig av sina erfarenheter

Kristina Svensson signerar Lava Pop Up Book Store foto Petr Rolinec mindreI Förverkliga din bokdröm varvas korta faktaavsnitt om de olika stegen för att marknadsföra, publicera och sälja en bok på egen hand med exempel från verkligheten. I de mer än 30 intervjuer som Joanna Björkqvist gjort kan du läsa om andras misstag och lyckade drag. Totalt 27 personer delar med sig av sina erfarenheter inom olika områden. Någon berättar om tankarna bakom sitt bokomslag, en annan om hur boktiteln valdes eller vikten av att tänka på frakt när bokens format bestäms.

Rekryteringen av intervjupersoner till Förverkliga din bokdröm gjordes genom ett öppet upprop i en Facebook-grupp. Detta kompletterades med att vi frågade ett par personer, exempelvis storsäljaren Kaj Karlsson som generöst delade med sig av hur han arbetar med marknadsföring.

Årliga uppföljningsintervjuer bildar en dokumentär

Förra vintern gjorde vi en serie med uppföljningsintervjuer för att se vad som hänt sedan boken publicerades. Det blev en intressant mix av nya erfarenheter. Maria Bielke von Sydow gav säljbolaget foten efter att ha utvärderat deras resultat, Annika Bengtssons förlag expanderade sin verksamhet och Elin Holmerin konstaterade att bokmässor är där bokförsäljningen är sämst. Sölve Dahlgren tipsade om hur han skaffar sig skrivtid och Joanna Björkqvist berättade om hur hon gav ut en omarbetad version av sin debutroman. För att bara nämna några. Något som flera har gemensamt är viljan och lusten att hela tiden prova nya vägar. Alla fungerar inte men då är det bara att ändra igen.

Eftersom förra årets intervjuserie blev så lyckad drar vi igång en ny omgång. Tillsammans med reportagen i boken bildar de en dokumentär över utvecklingen för ett antal författare som i de allra flesta fall började med precis samma förutsättningar som du, med en författardröm och ett manus. Nytt för i år är att vi inte bara intervjuar de som var med i boken utan också några som läst och använt den. Vad betydde boken? Funkar den? Intervjuserien drar igång i mellandagarna och efter en kickstart för blir det en ny text varje söndag.

Trevlig avslutning på året!

Kristina Svensson, Joanna Penn, Jackie Kothbauer och Alexandra Torstendahl, foto Petra Rolinec

Talarna under Lava Pop Up Book Store med tema marknadsföring av böcker hösten 2014. Från vänster Kristina Svensson, Joanna Penn, Jackie Kothbauer och Alexandra Torstendahl. Foto: Petra Rolinec som även tagit bilden ovan när Kristina signerar Förverkliga din bokdröm.

Mer läsning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *