Hitta din bästa marknadsföring: är du extrovert, introvert eller exhibitionistisk författare?

För att kunna leva på ditt kreativa skapande behöver presumtiva konsumenter nås av budskapet att du och dina verk existerar. Detta kan uppnås på olika sätt. Du kan välja att kopiera hur andra gör, försöka springa på alla bollar eller prioritera något sätt som passar dina verk. Min senaste teori är att det är mest rationellt att välja varianter som passar sin personlighet. Med denna text testar jag min teori på er (och är nyfiken på vad ni tycker :-)).

Tre olika marknadsföringspersonligheter

Jag har delat in författare i tre olika sätt att angripa marknadsföring och försäljning beroende på vilken typ du är. Jag kallar dem för exhibionisten, den extroverta och den introverta. Jag tar även upp lottovinnaren som avstår från marknadsföring, samt annonser som kan användas som katalysator för att få ut mer effekt av de övriga. Jag har spetsat till typerna en smula – exempelvis kan man hamna i media på andra sätt – som att bli intervjuad som expert.

Förstasidan av Metro 19 september 2016

Kan lägga till att söker du beskrivningar av hur du ska göra så rekommenderar jag att ta en titt i Författarboken. Min ambition med den boken är att ge läsarna ett heltäckande perspektiv. Jag beskriver hur böcker sålts genom historien, förklarar hur digitaliseringen av samhället förändrat förutsättningarna och ger tips på hur man kan göra. I den här texten föreslår jag hur du kan välja att prioritera beroende på personlighet och i viss mån typ av författarskap. Med denna inledning övergår vi till den första författartypen.

Den exhibionistiska författaren gråter ut i media

Det traditionella sättet att sälja böcker är via exponering i media i kombination med skyltning i bokhandeln. Det är betydligt lättare att bli uppmärksammad i media om du har något ovanligt att berätta. Om du växt upp i en sekt, har haft sex med Elvis eller blivit torterad av kidnappare går det att sälja lösnummer med din historia. Ju värre historia, ju fler media kan uppmärksamma dig. Det krävs ganska många artiklar för att försäljningen ska ta fart, men om den gör det kan din självbiografiska bok verkligen få skjuts.

Den här vägen passar av naturliga skäl inte alla författare. En del är inte sugna på att exponera sitt privatliv i pressen och andra har inte tillräckligt häftiga skelett i garderoben att vädra.

Loppet är nu inte kört om du är en vanlig kontorsråtta med 1,8 tämligen välartade barn och en alldeles vanlig respektive av motsatt kön. Istället för att gråta ut i media kan du testa kusinen och vara en kverulant.

Kverulanten letar upp en konflikt

En kollega till exhibionisten som hänger ut sitt privatliv i media är kverulanten. Denna person använder också media för att skapa uppmärksamhet, men har en något annan approach som bygger på att media älskar att rapportera om konflikter och inte har så mycket tid för att faktakolla en bra historia. Samt att många människor på sociala medier är snabba med att dela förenklade halvsanningar.

Ett par förslag på hur du kan gå till väga.

Hitta på en EU-förordning som inte finns, skriv en upprörd insändare om hur värdelösa EUs ansiktslösa byråkrater är som hotar det typiskt svenska. Krydda med att mumla om att Sverige borde lämna EU. Du kan hinna rasa ut i flera media innan någon ids faktakolla.

Ännu bättre är det om du har, eller kan skaffa dig, politiska motiv. Allra mest effektivt är om någon annan kan starta ett drev mot dig. Den absoluta vinnaren i kategorin valuta för sina insatta PR-pengar på Bokmässan 2016 var de muppar som bokade en pyttemonter (en sådan som kräver karta, kompass samt förstoringsglas för att hitta) men fick alla som deltog på mässan, och en hel del som inte var på mässan, att prata om deras deltagande. Deras monter var sisådär en halv promille av den totala utställningsytan, men de fick mer utrymme i media än resten av de 836 utställarna tillsammans. De fick exponering värd många miljoner av alla som skulle debattera deras deltagande.

Om du inte kan få någon annan att bli anti dig så kan du som reservalternativ starta en motrörelse mot någon annan. Hävda att du gör det för att värna yttrandefriheten eller liknande och drevet är snabbt igång.

För alla varianter som bygger på media-exponering är det antagligen ingen nackdel om du gör dig bra på bild eller är verbalt slagkraftig i tevesoffan. En god vän till mig har myntat begreppet deckarsvall och hävdar att en lång blond hårman är obligatoriskt för framgångsrika kvinnliga deckarförfattare.

Den introverta författaren bygger en plattform på nätet

Det som är nytt för författare de senaste femton åren är möjligheten att skapa sig en plattform på nätet. Nätet ger oss möjlighet att ha direktkontakt med våra läsare utan att någonsin lämna skrivbordet. Vi kan bo var som helst i världen och ändå ha en dialog med läsare.

Vad som är den effektivaste kanalen varierar från månad till månad men en kombination av en egen webbsajt och olika sociala medier är hela tiden rätt. Syftet med webbsajt och sociala medier är att samla adresser till presumtiva läsare så att du har en direktkanal till dem oavsett vad som händer i omvärlden. När du annonserar att en ny bok släpps når detta budskap ut till många presumtiva läsare. Förhoppningsvis skyndar de sig att beställa boken.

För att locka läsare till dig delar du med dig av din passion, vilket kan vara ditt faktaämne, dina världar eller andra delar av ditt skrivande.

En plattform på nätet fungerar särskilt bra för produktiva författare som skriver serier som ges ut som e-böcker eller strömmande ljudböcker. Det vill säga böcker där steget från budskapet ”ny bok finns tillgänglig” till köp och läsning bara är något klick.

Den extroverta författaren är flitig på marknader

Ett klassiskt sätt att sälja en fysisk vara är att packa bil eller dramaten full och rulla iväg till olika marknader. Särskilt helgerna innan jul finns det gott om julmarknader på slott, i köpcenter och hembygdsgårdar. På en del ställen (som Bokmässan i Göteborg) äter kostnaden lätt upp förtjänsten från bokförsäljningen, men varje såld bok är en potentiell läsare som kan agera ambassadör för boken eller vara intresserad av en uppföljare. Därför är varje ny läsare värdefull.

Om det inte finns tillräckligt med marknader på din ort är det bara att skapa egna försäljningstillfällen. Ordna trädgårdsfest, hemförsäljningsparty, kör runt på turné eller gå samman med andra kreativa och bjud in. Går det att sälja plastburkar hemma hos vänner och bekanta går det att sälja böcker på samma sätt. Möjligheterna är oändliga.

Tyvärr är tidsåtgången också oändlig varför denna väg lämpar sig bäst för pensionärer som har gott om tid. Det används även av författare i början av sin karriär för att bygga upp en läsekrets.

Den här typen av marknadsföring passar särskilt bra för tryckta böcker som kan passa som julklappar. Exempelvis böcker om bygden, populära hobbies eller underhållning som deckare med lokalanknytning. Det är viktigt att boken ser snygg ut med ett slående omslag som syns på håll. Specialerbjudanden är också användbart: inslagna presentförpackningar med bok samt marmeladburk, eller specialpris på en serie. Det kan vara lättare att sälja billiga pocket, men förtjänsten blir bättre med inbundna presentböcker.

Lottovinnaren inväntar en succé

John Williams tredje utgivna roman sålde inte särskilt många exemplar under författarens livstid men femtio år senare gjorde Stoner dundersuccé.

Detta är en underbar historia som ger hopp. Det är aldrig för sent, när som helst så skulle ens bok kunna bli slå igenom, bli en bok som ”alla” måste läsa därför att alla pratar om den.

Det finns dock hundratusentals böcker som detta inte händer. Tusen och åter tusen författare som försvinner in i glömskan. Att bara sitta och vänta på att din bok ska bli en internationell bestseller flera decennier efter din död tycker jag verkar trist.

Det kan dock vara en bättre strategi än det låter, om du ägnar din tid åt att skapa fler böcker. Ju fler böcker du har gett ut, ju större chans att bli upptäckt.

Tidspressad författare annonserar för att få utväxling

De flesta av de tidigare punkterna stjäl mer eller mindre av din värdefulla kreativa tid. Eftersom en av teserna i den här boken är att vara rädd om din tid kan annonser vara ett intressant komplement, de kostar nämligen pengar istället för tid.

För att annonser ska löna sig är det väsentligt att annonsera där så många presumtiva läsare som möjligt kan se annonsen. Det behöver inte vara en usel idé att annonsera en bok om äppelmusterier på Österlen i Kirunatidningen – men det är nog mer lönsamt att göra det i Ystads allehanda. Eller att göra det på nätet och ange geografin till Skåne med omnejd.

Annonser i rikstidningar, teve och på flygplatser är riktigt dyrt och svårt att få lönsamma om du inte redan är hyfsat känd. Men på nätet är startkostnaden låg. Testa att annonsera i sociala medier som ett komplement till övriga aktiviteter. Exempelvis annonsera om du ställer ut på en julmässa så att fler besökare hittar dit.

Tycker du att den här indelning var kul? Eller vill du såga den i smådelar? Hör av dig i så fall :-). Fler tips för att marknadsföra böcker finns i Författarboken. Fler idéer för ett liv som författare i boken 10 tips för att leva på din kreativitet av Tre hattar (Kim M Kimselius, Lennart Guldbrandsson och Kristina Svensson). Om du haft nöje eller nytta av texten, dela den gärna vidare! Tack på förhand. 

Mer läsning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *