Nå ut med dina ord, med rätt attityd

(Utdrag ur bok) Det finns många olika anledningar till att författare vill nå ut med sina ord. Om du skrivit ett svavelosande inlägg i sam­hälls­debatten behöver det nå ut till politiker och debattörer för att dina ord ska kunna påverka och förändra. Om du skrivit en gast­kramande fantasy som sveper med sig lyssnarna till andra värl­dar, behöver de arma pendlarna som står som packade sillar på tunnelbanan få reda på att boken finns, för att kunna lämna vardagen och glömma trängseln ett tag.

Om du knappt kan ta dig in och ut ur sovrummet för att där är staplat 900 exemplar av din bok, behöver du hitta sätt att flytta dem därifrån (innan du blir begravd under kollapsande bokhögar). Om du vill kunna leva på ditt skapande utan att slita med femton extrajobb, behöver du en läsekrets som be­talar för att läsa det du skriver.

Oavsett orsaken till att du vill nå ut med dina verk be­hö­ver presumtiva konsumenter nås av budskapet att du och dina verk existerar, de behöver bli nyfikna och verket behöver rent fysiskt, eller elek­tro­niskt, förflyttas till dem som ska uppleva det.

Det finns många sätt detta kan uppnås på. En del vägar fun­gerar bättre, andra sämre, beroende på dina förutsättningar samt förändringarna i bokbranschen. Vi ska titta på dessa två områden här i inledningen [i boken]. Först en rad om din och min atti­tyd till bokens ämne.

Marknadsföring är fint!

Vi författare har alltid fler idéer än tid att genomföra dem på. Påhittighet ingår i jobbet. Därför är det lätt att sucka över att marknadsföring är en del av det moderna författarskapet: stön det tar ju sådan tiiid.

Jag har ett förslag, låt oss skippa suckandet. Att marknads­föra din bok innebär att du får berätta för människor som är intresserade av dig om ditt skapande. Du ska berätta om det du brinner för! Dessutom ska du ta emot kärlek från läsare som vill berätta för dig vad dina skapelser betytt för dem. Finare än så blir det knappast. Låt oss därför flytta upp mark­nads­föringen till finrummet.

Marknadsföring betyder inte att du ska låta som en efter­hängsen telefonsäljare som vägrar ta ett nej och envisas med att försöka pracka på dig ett kanalpaket till en teve som du inte har. Snarare tvärtom. Du gör människor en tjänst när du be­rättar om dina böcker. Du ska nämligen enbart berätta om boken för människor som vill lyssna.

Det är frivilligt att marknadsföra sina verk. Om du tycker att det är en hjärtlös eller människo­fientlig syssla och hellre vill upprätthålla myten om det lidande konstnärsgeniet, föreslår jag att du lämnar den här boken till någon annan.

I min bok är det marknadsföring varje gång du berättar om ditt skrivande. Har du berättat för tre personer om din bok har du marknadsfört den till tre personer. Har du tjatat om din bok i sociala medier varje dag i ett halvår, har du marknads­fört boken i ett halvår (och troligen gjort dina vänner en aning trötta på dig och din bok).

Emel­lanåt ser jag författare som marknadsfört sin bok grund­ligt ef­ter konstens alla regler men ändå skriver »min bok har sålt si och så mycket helt utan marknadsföring.« Som om de vill för­minska ner allt jobb de lagt ner på att nå ut med den. Tråkigt tycker jag.

Låt oss istället glädjas åt möj­ligheterna vi har idag att nå ut med våra ord till människor som uppskattar vårt arbete. Vi kan beröra människor och påverka deras tankar – hurra!

Bygg för framtiden

En anledning till att undvika att låta som nidbilden av en tele­fonsäljare är att du vill bygga ett solitt och positivt rykte på lång sikt. Det som en del kallar ett starkt varumärke.

Att skriva en bok är en stor investering i tid och energi, för­utom att många lägger ner sin själ i manuset. Mer än en för­fattare jämför sin bok med en bebis.

Inte tänker du kasta bort det arbetet genom att tvinga på din bok på ovilliga läsare. Sannolikheten att de kommer att köpa någon mer bok av dig är inte stor, om de köper den första bara för att du ska sluta tjata. Du vill att de ska läsa den, förälska sig i den och ivrigt vänta på nästa. Du vill bygga för framtiden.

En annan anledning till att tänka långsiktigt är att just nu är vi inne i en omvandlingsperiod där delar av bok­branschen har lönsamhetsproblem medan andra täljer guld. Det kommer att stabilisera sig så småningom, men för när­varande är all mark­nads­föring är en balansgång – hur mycket krut ska du lägga på en titel? Ju mer energi du lägger ner, desto mer borde titeln sälja – men eftersom marginalerna ofta är dåliga kan det vara svårt att få lönsamhet i marknads­föringen. I varje fall om du räknar intäkter på en enskild titel och tänker att tid är pengar. För både förlag och författare gäller därför att du be­höver ha en långsiktig plan och tänka flera titlar.

Så även om den här boken heter Nå ut med din bok kanske du snarare ska tänka Nå ut med dina böcker.

Ovanstående är ett utdrag ur inledningen av Nå ut med din bok – marknadsföring för författare. Bilderna avslöjar att utgivningen i högsta grad närmar sig. Det lutar åt orange bok, för provtrycket blev väldigt lyckat tycker jag (eller hur?). Vill du bevaka boken kommer här två länkar: storpocket hos Bokus, och storpocket hos Adlibris. Utgivningsdatumet är fortfarande en smula preliminärt. 

Edit juli 2018: boken är nu utgiven och går att beställa via länkarna.

Mer läsning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.