Meny Stäng

Tips för nyutgivning av böcker

Förra helgen gav jag ut Författarboken i ny upplaga på eget förlag och i samband med det utlovade jag ett inlägg med mina lärdomar från denna process. Texten handlar bland annat om.

  • Drivkrafter för att ge ut sina titlar igen.
  • Nytt bokomslag och andra uppdateringar.
  • Hur jag gjorde med Författarboken.

Nyutgivning en chans att uppdatera, förbättra och nå nya läsare

Det finns många skäl att ge ut en bok igen. Det kan handla om att boken är slutsåld, att man vill ge ut titeln i ytterligare format eller att man vill ge ut en uppdaterad eller förbättrad version.

Faktaböcker blir inaktuella och behöver uppdateras med jämna mellanrum. Första tryckningen av min reseguide Mitt Nice sålde slut på ett par månader. Då tryckte förlaget en ny upplaga där jag bland annat la till ett kapitel med hotell, bytte ut restauranger som stängt och lite andra innehållsmässiga uppdateringar. Förlaget uppdaterade också bokomslaget. Skillnaden i bokomslaget är enda sättet att skilja dem åt, de har samma ISBN.

Skönlitteratur har längre hållbarhet än faktaböcker men de går å andra sidan alltid att förbättra, både innehållsmässigt och utgivningsmässigt. Det går alltid att tajta till själva storyn ytterligare och vässa dialogerna, särskilt om författaren är under utveckling. Utgivningsmässigt har jag tappat räkningen på antalet debuterande egenutgivare som hastat med utgivningen av sin debutbok och därefter upptäckt en flod av korrekturfel. Det är bara att rätta och ge ut igen. Första boken är en bok man lär sig mycket på.

Idag ser jag min debutbok Jakten på den perfekta puben som min övningsbok. Den är visserligen ordentligt korrekturläst och har en liten skara med fans, men jag blandar genre lite väl friskt. Den skulle må bra av att delas upp i två eller tre helt olika böcker. Något som är för tidsödande för att jag ska prioritera det.

Ett annat skäl att ge ut en titel igen är att uppdatera själva förpackningen och/eller att ge ut den i fler format. Ett nytt format kan ge anledning till att nylansera boken. Det vill säga berätta om den för nya läsare. Ett nytt bokomslag är en åtgärd som jag föreslår i Författarboken för att få fart på försäljningen. Det är en bra idé oavsett om det förra bokomslaget var bra eller ej då det går trender i bokomslag.

Ha alltid alla titlar tillgängliga

Det ligger kanske närmare till hands för den som gett ut första upplagan själv att ge ut sin bok igen, men jag vill slå ett slag för att ta för vana att alltid ha alla titlar tillgängliga. Återta alltid dina rättigheter om din tryckta bok sålt slut eller förlaget inte längre aktivt marknadsför den. Skriv aldrig förlagskontrakt på e-böcker utan slutdatum utan ha din så kallade backlist i egen regi.

Detta är en viktig del för att ta ditt skrivande från hobby till yrke, något som står i fokus för mig i år då jag skriver texter som ska bli en bok i 10-serien från Tre hattar det vill säga Kim M Kimselius, jag och Lennart Guldbrandsson. 10 tips för att leva på din kreativitet handlar i korthet om att öka intäkterna, prioritera hårt i utgifterna och lägga upp sitt liv på ett långsiktigt hållbart sätt.

En ingrediens i detta är att se till att inga böcker går ”ur tryck” utan att alla äldre titlar går att beställa för presumtiva läsare. Äldre titlar generera sällan några syndafloder med intäkter men många bäckar små. Dessutom ökar sannolikheten för att dina böcker syns ju fler böcker du har i nätbokhandelns hyllor. En äldre titel kan alltså hjälpa försäljningen av kommande titlar.

Författarboken viktigt uppslagsverk

Första utgåvan av Författarboken gav jag ut i samarbete med en person som satte sitt förlag i konkurs innan hon ”hann” betala mig några pengar. Efter den blåsningen funderade jag länge på om jag hade någon trovärdighet kvar när det gäller att komma med råd till andra. Å andra sidan kan man säga att jag har breddat mina erfarenheter, genomgått en tuff ”examen” i författarskapets skola och därmed har ännu mer substans att erbjuda. Mitt bästa råd just nu är kanske att göra som jag säger, och inte som jag gjorde.

Huvudskälet till att jag gav ut Författaboken igen är att jag fått förfrågningar av presumtiva läsare om var den finns att få tag i samt ett enormt stöd från läsare som öst lovord över denFörfattarboken är mitt mest kompletta verk för författare som jag själv använder som uppslagsverk för att det mesta finns i den.

Det kändes helt enkelt viktigt att boken finns tillgänglig. Det kändes lika självklart att ge ut den själv. Visserligen har jag sedan konkursen i LITET blev känd fått erbjudanden från andra förläggare, men just nu känns det tryggare med egenutgivning.

Lätt uppdaterad upplaga

Boken är lika relevant oavsett om man vill ge ut sin bok själv eller om man vill bli antagen av ett traditionellt förlag. Ett stort plus är att boken ger en realistisk bild över dagens föränderliga bokbransch. Boken känns väldigt aktuell och uppdaterad.

Författarboken har fått mycket beröm för att innehållet är aktuellt (citatet ovan från Barnboksbloggen i oktober 2016), något jag givetvis vill att den nya utgåvan också ska få. Genom åren sedan den publicerades första gången har jag samlat på mig en lista med 54 saker jag eventuellt ville ändra. Den listan gick jag igenom och förde in de ändringar jag tyckte var relevanta. Längs vägen hittade jag såklart andra detaljer att uppdatera. Totalt tror jag att jag plöjde ner ungefär en arbetsvecka i uppdatering av innehållet.

Majoriteten av uppdateringarna är företag som bytt namn, försvunnit eller tillkommit. Exempelvis heter Bokrondellen numera Bokinfo, e-böcker är på väg att byta momssats och Boktugg.se har höjt sin ambitionsnivå sedan förra utgåvan så pass att de meriterar dem en plats i boken. Det har även hänt en del i bokbranschen och i sociala medie-landskapet, vilket gör att jag har reviderat dessa avsnitt. Kapitlen om utlandslansering och stipendier är aningen fylligare medan en intervju har utgått. Jag har också rättat ett korrfel som en läsare uppmärksammade mig på (samt antagligen infört ett dussin nya på kuppen :-)).

Det är i stort sett samma bok med samma rubriker, fast lätt uppdaterad. Det kliade i fingrarna att göra en rejäl omstuvning och bygga ut en del kapitel, men med tanke på hur många som sagt att de gillar upplägg och struktur på boken så lät jag bli. Onödigt att stuva om bara för att jag läst boken tvåtusen gånger och vill ha variation. Tilläggen hamnar i 10-serien istället (nästa titel i den serien 10 tips för att leva på din kreativitet kommer till Bokmässan).

Uppdaterat titel och baksidestext

Inför nyutgivningen har jag uppdaterat titel, baksidestext och författarfoto. Jag har släppt # i titeln då det kändes lite 2015 och riskerar att snart bli daterat. Dessutom trasslade # till det. Nätbokhandelns system klarade inte av att hantera hashtagg och boken blev # författarboken istället för #författarboken. Även undertiteln Från idé till releasefest har försvunnit. Den beskrev aldrig bokens innehåll särskilt väl utan var enbart med på grund av min tidigare samarbetspartner. Jag hade tankar på att ersätta den med en bättre undertitel, antingen en med bra sökord i, eller en som kunde förklara bokens innehåll i några få ord. Men jag fick aldrig ihop någon undertitel jag blev nöjd med så boken får vara Författarboken kort och gott. The one and only.

Jag har modifierat baksidestexten för att förtydliga vad det är för bok då den förra texten fick en och annan att tro att det var en handbok i skrivandets konst snarare än författarskapets.

Är du författare, eller drömmer om att bli? Vill du veta mer om hur du etablerar ditt författarskap? Då är detta boken för dig! Författarboken är en handbok för både ambitiösa debutanter och erfarna författare. Den innehåller allt du behöver känna till för att nå ut med dina ord till läsare.

I tydliga, konkreta kapitel ger Författarboken tips om alla steg från att skriva klart ditt manus till livet som författare. Tyngdpunkten ligger på olika möjligheter att publicera, marknadsföra och sälja böcker.

Bokbranschen är full av seglivade myter och bondfångare. Med Författarboken som initierad och inspirerande guide kan du fatta genomtänkta beslut om ditt författarskap och undvika dyra fallgropar.

Nytt bokomslag med titel i lime

Eftersom boken skulle byta förlag, titel och baksidestext behövde jag ett nytt bokomslag. Jag anlitade Tina Back på Nordlitt för att göra ett bokomslag med den luddiga instruktionen att både göra det nytt-fräscht-piggt och behålla känslan i det gamla. Det slutade med att vi behöll svart-vitt med ett ordmoln i bakgrunden för igenkänning, men bytte cerise mot lime som komplementfärg.

Jag ville egentligen behålla cerise som är en starkare klatchigare färg som är mer ”Kristina” men Tina övertygade mig om att det var bra att byta färg för att signalera att det är en ny upplaga. Och om man nu anlitar en expert så kanske man bör lyssna på vederbörande? Det visade sig att grönt tydligen är årets färg så boken är extremt trendig.

Jag har till och med accepterat ett diskret recensionscitat på framsidan, trots att jag egentligen avskyr sådana. Roligast var att få sätta dit KS förlags nya logga (Förverkliga din bokdröm som jag skrivit tillsammans med Joanna Björkqvist är också utgiven på KS förlag men då hade jag ingen logga). Totalt sett tycker jag att framsidan blev balanserad och snygg.

Storpocket som Print on demand via Publit

All bokutgivning är en räcka med kompromisser. Det finns ingen perfekt modell som alltid är rätt när det gäller distribution, papper, bindning och tryckmetod. I Författarboken har jag beskrivit olika affärsmodeller i detalj så jag upprepar inte dessa här utan ska bara berätta hur jag resonerat för den här utgivningen.

Eftersom Författarboken säljer något ex lite nu och då med försäljningstopp runt Bokmässan och nyår passar print on demand bra. Då lagras boken som datafil och trycks först när den beställs. Det kräver ingen investering, lager eller hantering av mig, vilket passar perfekt för mig som reser mycket.

Nackdelen med print on demand är att tryckpriset per bok blir högt, särskilt om man vill ha hårdpärm. Hos Publit kostar hårdpärm 118 kr styck och mjukpärm 55 kr styck (för en bok med Författarbokens omfång). Detta är tryckpriser. Till det behöver jag lägga på marginal för distribution, bokomslag och diverse andra småkostnader (samt all tid jag lagt på boken). Jag har därför valt att enbart publicera boken med mjukpärm, trots att jag egentligen tycker att hårdpärm passar bättre till bokens karaktär av uppslagsverk.

Vid prissättningen har jag tänkt att detta är ett gediget uppslagsverk som ska jämföras med andra läroböcker, inte med bästsäljande deckare. Jag har kvar samma f-pris som tidigare, 160 kr.

Jag har valt att anlita Publit då det är det företag som jag upplever har bäst renommé. Det vill säga det är det företag jag hört flest positiva röster, och minst gnäll om, under de sju år jag har hållit på. Deras upplägg är helt digitalt och mycket lättanvänt. Om jag ska anföra någon kritik så är urvalet av papper väl tunt.

Nu är ovanstående val inte skrivna i sten. Kanske trycker jag upp en upplaga i Baltikum vid något senare tillfälle för att sälja signerade böcker via post eller under kurser. Då kan jag få ner styckpriset rejält. Jag har också lovat läsare i andra länder en e-bok i flera år.

Bett läsarna om hjälp med att sprida boken

Att uppdatera och ge ut en bok är en sak. Sedan ska den nå ut. Där har jag bett om hjälp från de som är ”medskyldiga” till nyutgåvan. Delvis har jag gett ut boken igen för min egen skull. Det känns rätt att min mest utförliga författarhandbok finns tillgänglig. Mitt hamster-jag har ett behov av att se boken i nätbokhandelns lista. Det är också ett sätt att sätta punkt för den tråkiga upplevelsen med förra utgivningen.

Det är dock inte enbart för min egen skull jag lagt ner tid och pengar på utgivningen. Jag har även gjort det för läsarnas skull, för alla som hört av sig och sagt att de tycker boken är bra eller saknar den. Därför har jag bett läsarna om hjälp med att sprida boken. Om varje person som sagt att boken är fantastisk tipsar var sin skrivande vän så kommer det nya bokomslaget att vara betalt i ett kick.

Min förfrågan om hjälp har fått ett fantastiskt gensvar. Jag har tappat räkningen på hur många jag sett som tipsat om boken. Stort tack allesammans! Jag känner mig riktigt rörd och tacksam.

Under första veckan har fyra böcker beställts från Publit vilket är utmärkta siffror för att vara nu-börjar-bokrean-februari (jag hade hoppats att få ut boken till nyårs-löftena men det hann jag ej med – piggar upp mig själv med att den finns ute i god tid till nästa).

Till sist, har du inte boken redan så skaffa Författarboken idag. Eller köp ett ex till en kompis. Har du inte möjlighet att köpa en bok kan du alltid hjälpa mig genom att dela det här inlägget vidare.

Publicerad iTips, Tips för publicering

Mer läsning

1 kommentar

  1. Pingback: Publit är utmärkt för bokutgivning (i dessa fall) | Förverkliga din bokdröm

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.