Meny Stäng

Tips: Välja rätt (hybrid)förlag för din bok

Kristina Svensson speaking foto Jimmy Sjökvist klipptDet finns många vägar för att publicera tryckta böcker. Du kan få ditt manus antaget till ett traditionellt bokförlag, starta ett eget mikroförlag eller anlita någon som ger ut manuset. Ingen av dessa vägar är nya, alla har funnits förr. Ingen av dem är heller alltid bättre än de andra, de passar olika bra för olika manus och författare. Däremot finns det bra och dåliga aktörer inom varje fack. I den här artikeln går jag igenom definitioner samt några saker att tänka på för att välja rätt utgivningsväg. Notera att variationen är stor och att detta är en förenkling.

Traditionellt förlag eller bokförlag

Ett bokförlag är ett varuproducerande företag vars affärsidé är att sälja böcker. En akademiker definierade dem som en typ av riskkapitalister, de antar manus de tror de kan sälja med vinst, förädlar och säljer dem.

Bokförlag kan vara nystartat eller etablerat, stort eller lite. Att tala om ”riktiga” förlag som motsatsord till mikroförlag är mindre lyckat då storlek inte säger så mycket om professionalism.

Det finns inget skrå för förlag utan vilket företag som helst kan kalla sig för förlag. Det finns företag som kallar sig för förlag,men kräver medfinansiering av författaren eller att författaren köper ut ett visst antal böcker. Det är då tveksamt om de fortfarande kan kallas för förlag i klassisk bemärkelse eller om de inte snarare är ett bokutgivningsföretag.

Bokförlag betalar författaren för att få exploatera författarens upphovsrätt till verket under en period. Det betyder att bokförlaget har ensamrätt för det angivna formatet under den angivna perioden. Notera att det är väsentligt att både format och tidsperiod specificeras i förlagsavtalet.

Förlagsutgivning passar till exempel författare som gärna överlämnar utgivningen till någon annan och vill ha chans att vinna litterära priser. Det passar manus som har potential att sälja till en stor publik eller kan berättiga förlaget till stöd. 

Mikroförlag

Ett mikroförlag är den minsta storleken på förlag, ett förlag som bara ger ut en författares böcker, i allmänhet ägarens. Om förlaget ger ut flera författare övergår det till att vara ett småförlag.

Ett mikroförlag kan vara precis lika, eller mer, affärsmässigt än storförlagen. Ägarförhållandena gör dock att mikroförlaget kan arbeta långsiktigt, det finns inga aktieägare som kräver vinst i varje kvartalsrapport.

Mikroförlag passar till exempel författare som vill ha full kontroll på sitt författarskap, allt från att välja innehåll till att sätta deadlines. Det passar manus som har en definierad men liten publik. 

Bokutgivningsföretag

skrivmaskin Foto Kristina SvenssonBokutgivningsföretag är det tungvrickande namnet på tjänsteföretag som säljer tjänsten bokutgivning. Bland dem finns många varianter och prisklasser. De kan kalla sig för hybridförlag, print on demand, egenutgivningsplattform eller portal för egenutgivare. En del företag är i första hand boktryckerier med tilläggstjänster, andra jobbar med hela processen i en bokutgivning. En del agenter har också börjat agera bokutgivare.

Exempel på tjänster som bokutgivningsföretagen erbjuder är tryck, distribution och utgivningstjänster som ISBN, registrering i Bokinfo så att boken finns till försäljning i nätbokhandlarna, sköta pliktexemplar och skicka boken till BTJ för recension mot biblioteken. De kan också förmedla tilläggstjänster av olika slag som korrekturläsning och formgivning.

De flesta bokutgivningsföretagen ger ut alla böcker som de blir anlitade att ge ut. De gör inget urval och kan därför heller inte erbjuda någon kvalitetsstämpling. Många erbjuder att ge boken ett förlagsnamn, det vill säga att boken i kataloger står som utgiven av förlaget x, det har dock inte samma betydelse som att bli utgiven av ett bokförlag som antar boken efter ett urval.

Det finns ingen anledning att ge ett bokutgivningsföretag ensamrätt till verket.

Bokutgivningsföretag passar till exempel författare som vill få sin bok tryckt och distribuerad på snabbast och enklaste sätt. Det passar alla typer av manus. 

Hybridförlag

Hybridförlag kan ses som ett mellanting mellan förlag och bokutgivningsföretag eller som den dyraste och mest ambitiösa varianten av bokutgivningsföretag. Hybridförlag erbjuder författare samma tjänster som bokförlag men författaren står för hela eller delar av kostnaden. I gengäld får författaren en större del av förtjänsten än hos ett traditionellt förlag.

Det som skiljer hybridförlagen från de enklare bokutgivningsföretagen är att hybridförlagen har en urvalsprocess och tar procent på försäljningsintäkterna. Det betyder att de har ett incitament att marknadsföra och sälja böcker, inte bara att ge ut dem.

Hybridförlag vill ibland ha ensamrätt till verket under en tidsbestämd period.

Hybridförlag passar till exempel författare som har en stor publik och vill tjäna pengar på sin bok. Det passar manus som riktar sig till en bred publik. 

Att tänka på vid val av samarbetspartner

Jag har gett ut böcker på alla ovanstående sätt och tycker att alla har för- och nackdelar. Därför är det viktigaste inte vilken väg du väljer utan att du väljer bra samarbetspartners. Även om du startar ett eget mikroförlag kommer du att samarbeta med någon extern aktör (t ex tryckeri eller distributör).

Din eller dina samarbetspartner kommer att ha ett större eller mindre inflytande på hur din bok ser ut, samt på hur väl den når ut och säljer. Du kommer att betala detta företag, antingen direkt eller genom att du avstår intäkter. Välj alltså detta företag noga.

Kärnfrågan: har du förtroende för de som äger och driver företaget? Här är några frågor som du bör ställa dig.

  • Har de som äger företaget ett långsiktigt engagemang för att driva ett framgångsrikt företag? Motsatsen är bondfångare som sticker med pengarna innan antalet besvikna författare blivit tillräckligt många för att sänka företagets rykte.
  • Vad säger andra författare som anlitat dem? Har företaget levererat vad de lovat? Notera att detta inte är samma sak som att fråga om författaren är nöjd med antalet sålda böcker (alla författare önskar att deras bok sålde bättre) utan det handlar om ifall du kan lita på företagets kommunikation.
  • Vilka andra författare ger företaget ut? Är det författare som du vill gå på förlagsmiddag och dela monter på Bokmässan med? Kan deras böcker ge draghjälp åt din?

I korthet handlar det alltså om att välja en samarbetspartner som delar dina värderingar, har samma syn på kvalitet, är engagerade i att sälja din bok och ger ut böcker som liknar din.

När det gäller stort eller litet företag är det delvis en smaksak. Men samarbetar du med ett stort företag är du mindre utsatt för personalförändringar. Det är inte ovanligt att författare hamnar i kläm när enmansföretag går i konkurs eller drabbas av sjukdomar.

Tyckte du att detta inlägg var intressant kommer du att gilla Författarboken. Den innehåller exempelvis information om saker att vara uppmärksam på i förlagskontrakt eller vid val av bokutgivare. Beställ exempelvis hos Bokus

Edit november 2018: lättare redigering av texten gjord för att hålla den aktuell.

Publicerad iTips, uppdateringar om bokutgivning

Mer läsning

6 kommentarer

  1. Gunnel Antoniusson

    Tack! Det är precis den boken jag behöver just nu. Jag har letat runt efter bra information om ”bokutgivardjungeln” och din bok ser ut att ha allt.

    • Kristina Svensson

      Härligt att höra Gunnel! Du har helt rätt i att det är något av en djungel just nu och det är klokt av dig att beväpna dig med kunskap. Det blir enklare att navigera med #författarboken som guide.

  2. Lisa

    Bra inlägg! Önskar att jag vetat detta innan jag tecknade avtal med ett hybridförlag som i slutändan knappt marknadsförde min bok alls. Förlaget växer dock snabbt men jag undrar hur länge dess rykte består? Känns som om
    de tjänar massa pengar på vanligt folks författardrömmar…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.