Currently browsing category

Tips

Här hittar du de senaste tipsen av och för författare. En hel del av dem är utdrag ur någon av böckerna , andra tips hamnar så småningom i nästa handbok. Har du nytta av tipsen dela dem gärna med andra skrivande personer!

Julkampanjen för ”Författarboken” – hur gick det?

I fyra dagar, fredag till måndag, körde jag en julkampanj för ”Författarboken” med budskapet var att sista beställningsdag för att få Författarboken före jul var 11 december 2017. Hur gick det? Och vilka lärdomar har jag dragit? Klicka på länken för att få reda på det.

Annonsera eller sponsra inlägg på Facebook?

Facebook har två modeller för att separera dig från dina pengar. Det enkla och tidseffektiva är att sponsra inlägg på Facebook för att sprida dem till dina följare. Men det är ganska trubbigt – lite som att skjuta med hagelbössa och hoppas att en fågel flög förbi. Business Managern ger dig fler möjligheter, OM du kan hitta rätt väg i dimman.

7 skäl till att samarbeta med andra författare

Genom att samarbeta med kollegor kan du skriva bättre böcker, bli klar snabbare och utvecklas som författare. Dessutom får du någon att bolla alla aspekter av författarskapet med samt möjligheten att nå ut till fler läsare.

Jakten på den perfekta annonsbilden (del 1)

Det visuella intrycket är A och O för en effektiv annons. Annonsen ska fånga den presumtiva läsarens intresse, förmedla vad det är för produkt samt väcka köplust. Det är inga små krav. Här berättar jag om min jakt på den perfekta annonsbilden för ”Författarboken”.

Annonser som katalysator för att nå ut

Tidigare var jag skeptisk till annonsering som jag tyckte var ett sätt att snabbt slänga pengar i sjön. Idag har jag ändrat mig, annonser är ett sätt att få bättre effekt på de andra aktiviteterna du gör för att nå ut till läsare. Detta är första delen i en tänkt serie om annonsering i sociala medier.

Boktips: ”Bokomslag” av Anders Nyman

”Bokomslag” är en behändig och snyggt formgiven bok som gör alla författare till bättre beställare av bokomslag från proffs. Den är också utmärkt att hålla i handen för den som vill ge sig på att göra ett eget bokomslag.

Tips: Använd visitkort för att sälja din bok

Visitkort är perfekta att använda som reklamblad. De är så små att det är lätt att alltid ha några visitkort med sig och dela ut i allehanda sammanhang. De ger mottagaren en påminnelse om din bok och kan även innehålla specialerbjudanden.

En research-dag för en reseguide-författare

Research är en viktig del av författarlivet, särskilt för faktaförfattare. Följ med bakom kulisserna till en varm sommardag när jag var ute i fält för att göra research till reseguiden ”Mitt Provence”.