Currently browsing category

Tips för publicering

För att dina ord ska nå ut och bli lästa behöver de publiceras. I den digitala motsvarigheten till en byrålåda gör de ingen glad. Publicera boken kan du göra själv, med mer eller mindre hjälp längs vägen från olika företag som erbjuder tjänster inom bokutgivning. Eller via traditionella förlag. Oavsett vägval har du god hjälp av Författarboken längs vägen. Nedan kommer en del fallgropar, tips och inspiration längs vägen.

När jag av misstag behandlade mina läsare som tjuvar

Ibland blir det helt fel även med de bästa intentioner, som när jag råkade sända ut signalen att jag inte litar på mina läsare. Det var särskilt dumt då jag predikar vikten av att behandla sina läsare väl. Denna läsning är särskilt för er som är på väg att ge ut en e-bok.

Sätt rätt pris(er) på din bok

Pris är ett kraftfullt marknadsföringsverktyg som kan hjälpa din bok att hitta sina läsare. Rätt pris beror bland annat på genre, läsare och format. Även andra faktorer spelar in, som ditt mål med boken, konkurrensen och om du är debutant eller har en etablerad läsekrets.

Välj format och tryck beroende på genre

Ljudbok, e-bok, print-on-demand eller tryckt upplaga. Det finns en hel del val att göra när själva manuset är klart. Vad som är rätt väg beror på dina och bokens förutsättningar. Exempelvis bokens genre och läsare samt din bostadssituation och ambitionsnivå med titeln.

FAQ: Måste jag ha ISBN på min bok?

Först och främst: du måste ingenting! Ger du ut din bok själv är boken helt din och du gör precis som du vill. Men skickar du ut din bok i världen utan ISBN kan ingen svensk bokhandel eller bibliotek hitta eller hantera din bok. .

Tips för nyutgivning av böcker

En nyutgivning av en titel är en chans att uppdatera, förbättra och nå nya läsare. I den här texten går jag igenom drivkrafter, finessen med nytt bokomslag och berättar hur jag tänkte när jag gav ut ”Författarboken” i ny utgåva på eget förlag.

Misstag: Skriver på förlagsavtal som…

Författare är inte bara litterära skapare utan även företagare. Innan du öppnar skumpan och skriver på ett förlagsavtal oläst bör du läsa det finstilta noga. Det kan faktiskt vara ett misstag att skriva på om vissa saker finns, eller saknas. Klicka på rubriken för att läsa vilka.

Vad är bäst, förlag eller egenutgivning?

Är egenutgivning ett reservalternativ för refuserade debutanter eller förstaval för driftiga entreprenörer? Med jämna mellanrum blossar diskussionen om egenutgivningens status upp. Jag vill här formulera om frågan till vad är bäst, att vara anställd på en cafékedja eller att äga ett café?