Meny Stäng

Kategori: Tips för att marknadsföra dig och dina böcker

För att dina böcker ska bli lästa behöver presumtiva läsare få reda på att böckerna existerar, bli nyfikna på dig och ditt skrivande samt enkelt kunna skaffa boken eller böckerna.

Det finns oändliga möjligheter för dig att berätta om din och dina böckers existens för läsare. Du kan marknadsföra dig digitalt eller via personliga möten. Genom annonser eller media.

Det finns ännu fler möjligheter att gå vilse och lägga tid på marknadsföring som inte fungerar. Antingen för att aktiviteterna aldrig fungerat, inte fungerar längre eller inte fungerar just för det du skriver.

För en komplett introduktion till ämnet, se kursboken Nå ut med din bok – marknadsföring för författare. Det här är ett ämne jag gärna föreläser om. Kontakta mig om du vill anlita mig som lärare. Eller bläddra nedan bland olika blogginlägg jag skrivit i ämnet.

Mitt viktigaste råd är att alla författare behöver göra något för att berätta om sina böcker, men ingen författare behöver göra allt. Det vill säga, hitta ditt sätt att kommunicera med läsare och håll dig till det, oavsett vad ”alla andra” gör.

Misstag: se crowdfunding som ett sätt att finansiera sin bok

En och annan menar att crowdfunding-plattformar är sätt att finansiera sin bok men det är ett misstag. Däremot kan de vara utmärkta kanaler för att marknadsföra och sälja en praktiskt taget färdig bok – om du redan har finansieringen klar och lockar med ett handgjort svärd.

Har din författarsajt dessa rubriker?

Din författarwebbsajt är navet i din digitala närvaro. Utan sajt är du i princip osynlig. I andra delen i serien om författarwebbsajter går vi igenom vilka rubriker du bör ha.

Dags för årets inför-jul-informationskampanj

Kör du en rejäl julkampanj med dina böcker i år eller sitter du i lugn och ro och skriver? Här delar jag med mig varför jag nöjer mig med en lite informationskampanj i år. Budskapet är att alla som vill köpa ”Författarboken” eller ”Nå ut med din bok” behöver skynda sig och beställa direkt.