Meny Stäng

Roligt att prata på Egenutgivardagen 2018

Förra helgen klev jag ur redigerings-bubblan, tvättade håret och ställde mig på scen på Nalen i Stockholm. Istället för att stirra med ögonen i kors på textstycken som kanske, eller kanske inte, säger det jag vill att de ska säga, svarade jag på frågor om marknadsföring under Egenutgivardagen. Det var väldigt roligt!

Egenutgivardagen 2018 – ett BoD-arrangemang

Egenutgivardagen arrangerades av BoD det tyska print on demand-företaget Books on Demand. För tre år sedan arrangerade de ett liknande event på samma plats. Jag var där då också, fast i publiken. Jag kan inte hitta något blogginlägg jag skrivit från dagen men Anitha Östlund Meijer skrev ett långt referat. Jag värmde upp på morgonen med att läsa det. Med tanke på att jag var en av årets experter var det lite roligt att hitta följande i Anithas text.

Kristina Svensson vinkar med handen: ”Det är bibliotekets utpriser till kund”, säger hon och jag plirar mot henne. Om de omgivande människorna bara visste vem hon är, tänker jag och skrattar för mig själv väl vetande att i hennes väska ligger ett antal ex av hennes bok.

Den gången hade jag med ett antal ex av den då splitter nya Författarboken, och sålde till de som frågade efter den. Den här gången hade jag med ett ex var av fem handböcker, men de var bara med som skådebröd. Flera personer ville köpa Nå ut med din bok. Deras intresse var givetvis väldigt peppande, samtidigt som det såklart är slita-håret-frustrerande att jag bara hade med ett provtryck. Men jag vill så gärna att boken ska vara riktigt bra och därför slipar jag på argumenten.

Olika experter pratade om olika delar av författarskapet

Före mig pratade Carin Balfe-Arbman allmänt om PR och marknadsföring. Jag knöt sedan an till det hon sagt och byggde på i de områden jag tyckte var väsentligast.

Före henne pratade Emma Åhlén bland annat om skillnaden på vad en lektör och en redaktör gör för ett manus. Uttrycket att en redaktör ”stryker fram texten” tycker jag var riktigt roligt. Hon illustrerade vad en redaktör kan göra för en text med några roliga syftningsfel som ”Snygg dam eller herrcykel sökes”. Mer om Emmas föreläsning på Bokstavligt talat.

Jorun Modén från Författarkurs.se pratade om den röda tråden i en berättelse, eller kanske snarare berättelsens blodomlopp. Hennes devis är en utveckling av TS Eliot ”blod ska förvandlas till bläck”.

Författare förvandlar blod till berättelser, som får liv i sina läsare.

Det var väldigt roligt att träffa Jorun Modén eftersom jag hört mycket gott om hennes författarkurser. Både hon och de andra sa förstås fler kloka saker än jag skrivit här, men jag var lite för fokuserad på mitt eget framträdande för att helt lägga på minnet vad de berättade.

Dagen innehöll också en författarpanel som bland annat diskuterade utmaningarna med att hitta tid att skriva. Peo Bengtsson poängterade att själva skapandet pågår hela tiden, även om det mest är nattetid han hinner skriva ner det han kanske formulerar medan han gör något helt annat under dagen. Roger Skagerlund skriver också mest på nätterna och nämnde att han bytt bokomslag på en bok när han kom på en bättre idé.

Den största behållningen av sådana här tillfällen brukar vara att utbyta erfarenheter med likasinnade över lunch och fika. Det såg ut som om alla pratade intensivt vid borden hela dagen. Här är det Kristina Ahlström (som bland annat skriver böcker om hur man slipper migrän) som fastnat på bild.

Mitt framträdande då? Jo jag började med att inpränta att alla måste lyssna utifrån sina egna förutsättningar. Till delar av publiken var mitt budskap: få ändan ur vagnen och prata med läsare i sociala medier. Till andra istället: stäng av tidstjuvarna och fokusera på att skriva klart boken. Jag pratade om vikten av att bygga en läsekrets över tid med hjälp av flera titlar och genom att samla e-postadresser till läsarna. Jag dödade myten att en dålig bok (i betydelsen dåligt utgiven) i början av ens karriär skulle sabotera hela karriären (en dåligt utgiven bok blir en av de där miljonerna med osålda böcker som ingen känner till). Foliehatten kom på när jag fick en fråga om Amazon som alltid får svarta rubriker i svensk press.

Vi nosade också på olika strategier för innehållet på webbsajten beroende på om det är en faktabok eller en skönlitterär bok samt hur du kan använda författarfotot för att berätta en historia om ditt skrivande.

Tack BoD för en trevlig mötesplats och tack Linda Reumann för bilderna på mig.

Nästa tillfälle som jag pratar om marknadsföring blir den 15 maj under en medlemskväll för Författarförbundets medlemmar. Hur går det med Nå ut med din bok? Jo förhoppningsvis har den gått på tryck när du läser detta. Jag skriver blogginlägget några dagar i förväg i en paus från en tredagars e-hälsokonferens som jag bevakar.

Publicerad iEvent

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.