Meny Stäng

Kategori: Tips

Här hittar du de senaste tipsen av och för författare. En hel del av dem är utdrag ur någon av böckerna , andra tips hamnar så småningom i nästa handbok. Har du nytta av tipsen dela dem gärna med andra skrivande personer!

Myt: Att det tar lång tid att skriva en bra bok

Caroline och Leffe Grimwalker berättar i DN att de ska skriva en sjuhelsikes massa böcker i år. Som ett brev på posten kommer kommentarer att det omöjligt kan bli bra böcker. I denna text förklarar jag varför denna reaktion bygger på en myt.

Bokrean – så funkar den ur författarens perspektiv

Bokrean står för dörren och för bokälskare, bokhandlare och förlag är det årets branschfest. Det är en period då alla kraftsamlar för att sälja böcker. Jag deltar för första gången med en boktitel och redan själva rean har börjat har jag fått en del oväntade nya kunskaper. Dessa delar jag här vidare.

5 marknadsföringstips till bokhandlare och bibliotek inför författarbesök

Äntligen, utropar författare från norr till söder. Efter två års jämmerdal kan vi äntligen träffa läsare på bibliotek, i bokhandel och olika mässor igen. Efter den långa pandemin är det naturligt att vara ringrostig. Alla bibliotekarier och bokhandlare som vill damma av sina marknadsföringsrutiner, här kommer fem steg för att nå ut med era event, få fler besökare och bli ännu mer uppskattade av författare.

Säljer min bok mer med kommission?

”Erbjud bokhandeln kommissionsförsäljning” är ett vanligt råd till debutanter. Är det ett bra eller dåligt råd? (Och vad innebär kommissionsförsäljning?) Det beror på. I detta inlägg går jag igenom en för- och nackdelar samt några alternativ.

Kampanjpris – ett kraftfullt verktyg för att sälja din bok

Gå inte i fällan att sätta ordinarie pris på din bok alltför lågt. Det är mycket bättre att ha marginal för att kunna ge rabatter till utvalda återförsäljare samt använda kampanjpriser direkt till läsare. Det hjälper dig få sprutt på försäljningen av boken.