Meny Stäng

Vi ska bli ”egenutgivarnas Camilla Läckberg”

Boken fyller ett tydligt behov hos en tydlig målgrupp. Den samlar 27 egenutgivares erfarenheter och är en inspirationsbok med feel-good-känsla. Dessutom har författarna stor mediepotential och är grundare i föreningen Egenutgivarna.

Där har vi fem styrkor som tillskrivs Förverkliga din bokdröm och det är inte vi författare själva som kommit fram till dessa trevliga slutsatser, utan det är Shu-Chin Hysing, Kristina Nilsson och Lisa Rodebrand, som läser kursen Förlags- och bokmarknadskunskap vid Lunds Universitet.

När de fick i uppgift att hitta på en fiktiv marknadsplan på en bok valde de Förverkliga din bokdröm. Mycket trevligt och spännande, tyckte vi. Inte minst som boken är så ny att den funnits ute på marknaden under endast knappt tre veckor.

Arbetet de presenterar är både genomtänkt och intressant och en del av det berättar vi om här. Strategin som de studerande har tänkt ut åt oss och vår bok låter utmärkt:

  • Hög PR-faktor och hög sälj-faktor
  • Bygga ett varumärke kring Förverkliga din bokdröm
  • Utnyttja författarnas höga mediepotential och skapa ”egenutgivarnas Camilla Läckberg”

Vi blir gärna ”egenutgivarnas Camilla Läckberg” för det faktum att hon sålt över 10 miljoner av sina böcker tilltalar oss mycket. Det är inte främst det ekonomiska i försäljningen som tilltalar, även om pengarna också är välkomna, utan det är den enorma spridning som hennes böcker fått genom åren. Camilla Läckberg kanske aldrig kommer att släppas in i det kulturella finrummet, men hon är läst av hundratusentals människor och hon inspirerar andra genom att hon vågat satsa på sin dröm. Hela vår bok handlar ju om just det; att förverkliga sin dröm och det vill vi inspirera fler att göra.

Att vi som författare också bedöms ha hög mediepotential ser vi som en bonus och det ska vi försöka förvalta. Och utnyttja, som de säger är en strategisk väg att gå.

Marknadsplanen bjuder också på tips om hur vi kan jobba för att nå ut genom exempelvis digitala medier, kampanjer och annonsering. Målgruppen är också klart definierad och vi håller helt med om den; alla som drömmer om att bli författare, alla som vill ge ut en bok själv, lärare och elever på skrivkurser/skrivcirklar inom högskola, folkhögskola och folkbildning samt bibliotek.

Avslutningsvis har hela universitetsarbetet, detta blogginlägg och förstås Förverkliga din bokdröm sin tydliga kärna i de 3 USP (unique selling points) som Hysing, Nilsson och Rodebrand presenterar:

  • Var tredje svensk drömmer om att bli författare
  • Den första boken där 27 egenutgivare delar med sig av sina erfarenheter
  • En inspirerande och lättsam handbok för den som vill göra det själv
Publicerad iNyheter

Mer läsning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.