Kaj Karlsson delar i Förverkliga din bokdröm generöst med sig om hur han marknadsförde sin debutbok för att nå stora försäljningsframgångar. Vad har hänt sedan intervjun gjordes?
Ny bok: Parsifal Direktivet
Det har det hänt en del: boken Operation Nordvind har kommit ut även som pocket och har till idag sålt ca 21 000 ex. Jag har även hunnit slutföra den fristående uppföljaren Parsifal Direktivet, medvetet stavat med mellanrum, vilken lanserades så sent som i slutet av november 2013. Försäljningen har initialt varit hyfsad, trots att jag var lite sen inför julhandeln, och den nya boken har även gett nytt liv åt den gamla.
Inför utgivningen av den nya boken avböjde jag ett förlagsavtal. Motparten konstaterade då att det är svårare att vara egenutgivare andra gången, då jag och mitt skrivande inte är lika nytt och spännande. Tyvärr verkar de ha rätt, den här gången har det genomgående varit svårare att få gensvar. Samtidigt har boken inte varit ute mer än två månader, och det har varit en julperiod när alla slåss om utrymmet.
Tuffare konkurrens idag bland e-böcker
Branschen har förändrats sedan sist, i en del väldigt tydligt: e-böcker. De stora förlagen har till slut börjat fokusera på allvar i takt med att marknaden för digitala böcker ökat – till men för egenutgivare som får se det sista exponeringsutrymmet försvinna.
Hösten 2013 släppte Bonniers runt 2 500 titlar som e-böcker via Apples iBookstore, hittills den kanal som varit enklast för egenutgivare att synas i. Nu har konkurrensen ökat markant vilket även märks på vilka böcker som lyfts fram ”i skyltfönstret”. Det är ingen slump att Läckberg får en egen ruta även där numera. Annat var det sommaren 2011 när Operation Nordvind lanserades. Då stavades marknaden ”Adlibris” och var obanad terräng. Det var också då jag toppade bästsäljarlistan före Lapidus och andra – med 179 sålda ex. Idag krävs det mer.
Situationen för egenutgivare känns hårdare, kanske i takt med att allt fler väljer det spåret i kombination med minskade utrymmen för att synas. Vissa säsonger ger de större förlagen ut en våldsam mängd nya titlar. Å andra sidan har framgångarna med den första boken gjort att jag inte börjar på noll. Försäljningssiffrorna och det faktum att Tidningen Svensk Bokhandel kallade mig för ”Sveriges hittills främsta egenutgivare …” (01/2013) öppnar en del dörrar. Och jag har hunnit skaffa mig en stark kärna av fans.
Det har inte varit överdrivet svårt att få Akademibokhandeln och vissa fristående handlare att köpa in den senaste boken. Jag är inget stort fan av fysiska säljkanaler, men de kompletterar. För att maximera vinsten krävs alla format och vägar till läsaren.
Tyskland och Amazon nästa
2014 blir det utlandsfokus. Operation Nordvind är sedan tidigare översatt till tyska och är tänkt att lanseras under året. Översättning av båda böckerna till engelska är påbörjat, liksom att jag lagt upp delar av strategin och strukturen inför kommande lanseringar. Det inkluderade 50 minuter i telefonkö och sedan ett intressant samtal med amerikanska skatteverket IRS, för att få ett TIN som krävs för att sälja direkt via Amazon. En tålmodig dam i Philadelphia, PA, kämpade med att höra över en brusig Skype-förbindelse. Det blev många bokstaveringar åt båda håll.
Jag har långtgående planer för handlingen i bok nummer tre, och vill helst ha den färdig och översatt innan jag på allvar försöker profilera mig utomlands. Med tanke på svårigheten att nå ut i bruset gäller det att få maximal utväxling på nedlagd tid och kraft. Empirin visar att det är en klar fördel att läsaren omedelbart kan köpa flera böcker när den första är utläst, dvs. det bör finnas minst tre totalt.
Mitt bästa tips till den som vill ge ut en bok? Gör det jobb som krävs – nu, inte senare. Vet du inte vad det är? Ta reda på det, men kasta inte bara ut frågor till folk i branschen eller på Facebook. Google är din bästa vän. Get Shit Done.
Stort tack Kaj för att delar med dig och lycka till med tredje boken som jag ser fram emot att läsa.
Porträttfoton av Ola Kjelbye