Maria Bielke von Sydow berättar i Förverkliga din bokdröm hur hon köpt sig skrivtid genom att anlita ett säljbolag och en distributör. Hon lovade att återkomma efter ett år och berätta hur det gick. Här är hennes berättelse.
Outsourca administration för att frigöra tid för att skriva
Våren 2012 intervjuades jag av Joanna Björkqvist och Kristina Svensson inför deras bok Förverkliga din bokdröm om att skaffa säljbolag och extern distributör till min roman Ingmar Bergman kände aldrig skuld och till uppföljaren LOREM IPSUM. Detta utvecklingssteg tog jag för att lösgöra tid för skrivandet då paketerandet, utskickandet och faktureringen av boken tog för mycket tid i anspråk. Att skriva fakturor såg jag dessutom som en av mina svagare sidor som blev en mycket tidsödande syssla i egenutgivarprocessen, så det skulle bli mycket skönt att överlåta det till någon annan. Lagret av böcker skulle nu finnas i Hofors hos Stjärndistribution vilket också frigjorde yta i min skrivarlya, ett par tusen böcker tar en ansenlig plats. Säljbolaget, Stevali, skulle först och främst inrikta sig på att få ut debutromanen för centrala inköp hos bokhandlare och livsmedelskedjor. Hyfsat väl hade jag lyckats få ut dem till bokhandlare och andra försäljningsställen som exempelvis bensinmackar och kiosker. Försäljningen av debutromanen hade, enligt med mina mått mätt, gått mycket bra, jag sålde 500 exemplar på de fem första månaderna. Men de stora volymerna per beställning saknades. Säljbolaget skulle också marknadsföra de kommande böckerna i trilogin och sondera marknadens intresse. Allt för att i förväg kunna korrigera och trycka upp rätt antal böcker, varken för många eller för få.
Stjärndistribution skapar ny registrering i Bokrondellen
Och vad hände sedan? Böckerna befann sig hos Stjärndistribution och de tog över registreringen på Bokrondellen. De fyllde i ny information som ”lades över” den gamla som jag redan gjort. Inga konstigheter med det kanske. Men det visade sig att problemen började där. Av en händelse slog jag upp min egen bok på en av nätbokhandlarna och såg att mycket av informationen som tidigare fanns där saknades, att annan saga och katalogtext istället stod där och dessutom hade alla å. ä och ö ersatts med kyrilliska tecken. Det upplevde jag som en katastrof för som egenutgivare är man extra noga med att presentationen är korrekt och snyggt utförd. Ser presentationen sjaskig ut drar det ner intrycket och säljer därmed mindre. Det blev direkt kontakt med Stjärndistribution som lotsade mig vidare till it-avdelningen där jag uttryckte min besvikelse över den dåliga presentationen. Jag fick till svar att de inte kunde ansvara för hur varje slutresultat på nätbokhandeln kunde se ut. Ett underligt svar tyckte jag. Ännu mer irriterad blev jag när jag såg att Stjärndistribution fakturerat mig ett antal hundra kronor för tjänsten att registrera på Bokrondellen, något som jag redan gjort korrekt och de senare gjort undermåligt. Okej, frågetecknen rätades ut och jag tänkte –let’s move on. Men därefter blev det flera komplikationer med deras inloggningar och lösenord på Bokrondellen som gjorde det komplicerat för mig att uppdatera informationen själv och den utlovade marknadsföringen som de skulle göra uteblev till största del. Det blev flera samtal med dem och den personen jag först hade haft som kontaktperson bytte till annat jobb. Mer mankemang. Alltså, den tid jag skulle ha sparat på att ha en extern distributör blev istället en tidsödande kontakt och enbart en kostnad för hyllplats, pallplats med mera.
Säljbololaget Stevali säljer exakt noll böcker
Säljbolaget Stevali var i början (läs innan vi skrivit kontrakt) mycket villiga på att svara på telefonsamtal och mail. De berättade om sitt tillvägagångssätt med införsäljning av boken och vilka besök de gjorde på de centrala kedjorna. Jag betalade deras startavgift på ett ganska stort antal tusen kronor och betalade också för att få vara med i deras katalog. So far so good. Efter ett par månader blev de sämre på att besvara telefon och mail-meddelande och den uppdatering jag skulle få angående respons på boken och de kommande böckerna rann ut i sanden. När jag till slut fick tag på dem berättade de att inget intresse funnits över huvud taget för varken första eller andra boken och att motiveringen från inköparna eventuellt kunde vara ”svårförstådd titel” på den första boken och för dyr i f-pris på den andra boken. Vilka inköpare de besökt eller hur många besökt de egentligen gjort eller hur de gått tillväga fick jag aldrig riktigt klart för mig. Så kontentan av säljbolaget Stevali är: många tusenlappar betalda till dem och inga böcker insålda.
Själv är bäste dräng
Nu i dagsläget har jag sagt upp avtalen med både Stjärndistribution och säljbolag. Jag sitter i min skrivarlya och paketerar, skickar ut och fakturerar själv igen, den här gången LOREM IPSUM. Tjänsterna jag köpte smakade mycket mindre än de kostade. Visserligen är jag tillbaka till de tidsödande sysslor som jag ville outsourca men jag har fått tillbaka den kontroll jag som egenutgivare verkar ha behov av att ha. Jag registrerar själv och uppdaterar informationen, så jag vet vad som står. Jag har själv kontakt med bokhandlare och andra berörda. Det var ett kostsamt experiment som gav noll i resultat men mina motton är ”Learning by doing” och ”Kan själv” och det får man säga är motton som stämmer in även i mitt författar- och förlagsliv.
Och dessutom lyckades jag själv tillsammans med mitt nätverk sälja ytterligare 500 exemplar av Ingmar Bergman kände aldrig skuld under den tid säljbolaget lyckades sälja noll. Så jag kanske inte är helt ute och cyklar när jag återtog uppgifterna till mitt eget förlag. Sedan får jag väl hoppas på att jag får ägna mig att fakturera även LOREM IPSUM och kanske till och med bli lite mer tidseffektiv med den sysslan.
Tack Maria för att du delade med dig av dina erfarenheter och lycka till med nya boken! Denna text är även publicerad hos Egenutgivarna. Läs också varför vi valde samma distributör som Maria gjorde.
Foto: Hannes Ojensa