Meny Stäng

5 marknadsföringstips till bokhandlare och bibliotek inför författarbesök

Äntligen, utropar författare, bibliotekarier, bokhandlare och läsare från norr till söder. Efter två års jämmerdal går det återigen att ordna evenemang och låta läsare och författare mötas inomhus utan att hålla på med avstånd, förbokningar och annat trassel.

Det är naturligt att alla är lite ringrostiga. Därför kommer här några rekommendationer till alla bokhandlare och bibliotekarier som bjuder in oss författare. Det handlar om ett par detaljer som kanske inte faller sig helt naturliga efter den långa pausen, men som är väsentliga för oss.

1) Vid bokning: be om foton

Vi lever i en visuell tidsålder. Bilder och videoklipp underlättar när du ska berätta om evenemanget. Ta för vana att be om pressfoton samtidigt som du gör bokningen. Författarna kan enkelt förse dig med porträttbilder, eller berätta var de finns. Det går fortare än att leta runt på egen hand.

Publicera foto, rubrik och ingress i din organisations evenemangskalender på webben direkt. På nätet finns ingen platsbrist utan alla evenemang kan ligga uppe. Ju fler, desto större sannolikhet att de syns och att människor spontant får syn på dem. Är du ute i god tid kan andra arrangörer se det, vilket minskar risken för schemakrockar där ni tävlar om samma publik. Författaren och/eller förlaget hjälper dig gärna genom att sprida evenemanget vidare. (Bonustips: posta länken till dem).

2) Två månader före eventet: bjud in

Någon eller ett par månader innan själva evenemanget är det hög tid att bjuda in. Börja med alla som har gjort ett aktivt val att få inbjudningar genom att prenumerera på dem, eller genom att följa din organisations konton i sociala medier. I sociala medier är det en vettig rutin att posta inbjudan flera gånger (uppblandat med annat material såklart). Algoritmerna gör att bara en liten del av följarna ser varje postning. (Bonustips: tagga författare/förlag/bok i alla inlägg).

Än så länge når du bara människor som aktivt bett om att bli informerade, eller aktivt letar information. Nästa steg är att sprida informationen till en vidare krets.

3) En månad före eventet: marknadsför

Visst är det roligt om fler än den närmaste kretsen vet om att författaren si och så kommer att gästa ditt bibliotek eller bokhandel? Finns det lokala grupper i sociala medier? Ett gemensamt Instagramkonto för staden? Eller privatpersoner som driver informationssajter av stilen ”detta händer på Orten?”. Berätta för dem om era evenemang.

Om det finns budget kan en annons i lokaltidningen vara riktigt effektiv för att nå människor som är intresserade av att komma. Eller sådana som inte visste om att de var intresserade förrän de såg annonsen. Annonsen är inte bara reklam för det aktuella evenemanget, det stärker också din organisations varumärke på lång sikt att ni visar upp att det händer saker hos er. Att återkommande annonsera aktuella evenemang gör att lokalsamhället lär sig att ni är en plats att besöka. Det kan öka antalet besökare även andra dagar.

Skapa en pappersversion av evenemanget och placera på lämpliga platser i lokalen. Vad som är lämpligt beror lite på antal evenemang och storlek på lokalen.

4) Samma vecka, påminn

Folk glömmer. De behöver bli påminda. Det är lätt att göra i sociala medier.

Flytta också upp evenemanget på din webb så att det ligger på förstasidan.

Skriv ut fler pappersversioner av inbjudan och placera ut på synliga platser i lokalen där besökare kan snubbla över dem. I entrén. Vid kassa/infodisk.

5) Efteråt, sammanfatta

Alla som är intresserade av ett evenemang kommer aldrig. Någon är sjuk, en annan måste skjutsa barn till rugbyträning eller åker till fel plats. Dessa personer kommer uppskatta att du skriver en liten sammanfattning, gärna med ett foto från evenemanget och postar med ett tack till författarna som kom.

Här finns dessutom finfina möjligheter att nämna kommande evenemang. Får du snurr på detta blir det ett självspelande piano. Kretsen med personer som är intresserade av att besöka er ökar, det blir lättare att nå ut med information och därmed ökar intresset från författare att komma och besöka just din bokhandel eller bibliotek.

Det är roligare med publik

Vi författare suktar efter att få möta läsare igen. Det finns ingenting som är så trevligt för egot som när läsare applåderar entusiastiskt eller berättar vad boken betytt för dem. Men att möta läsare är fortfarande något som tar tid från det som är vårt huvudsakliga värv: att skapa nya verk. Om vi lägger timmar på att förbereda oss, resa och sedan leverera är det tråkigt om ingen lyssnar.

Få åhörare kan bero på att ingen bryr sig ett skit om oss eller den aktuella boken. Det är vardagsmat. Alla författare är medvetna om att alla inte uppskattar våra verk. Men det är lite tråkigt när reaktionerna från publiken efter applåderna är att ”det här hade många av mina vänner velat höra” och en diskussion om varför det inte marknadsförts.

Författare har ingen månadslön

Jag vill därför påminna alla som bjuder in författare att det inte är någon som betalar månadslön till oss. Vi får visserligen (ofta/ibland) ett arvode för att föreläsa och kanske kan vi sälja några böcker, men det täcker inte alltid tiden vi lägger ner. Det kan göra stor skillnad i vår plånbok på sikt om det är många eller få som kommer.

Vi uppskattar därför om det känns som att någon i er ände har gjort vad ni kunnat för att berätta om evenemanget. Om både ni och vi gjort vad vi kunnat och ändå ingen kommer, då är det bara att rycka på axlarna och skylla på vädret.

Det finns massor av anledningar till att det är glest som är omständigheter som ingen råder över. Evenemanget kan krocka med viktig fotbollsmatch, vädret kan skrämma bort folk, eller göra att alla går ut istället. En hel del människor är fortfarande lite försiktiga efter pandemin och föredrar digitala event. Man ska heller inte förakta att tala för en liten skara. Det kan ge en intim atmosfär som gör att läsarna vågar ställa frågor. Men till syvende och sist kan vi inte prata för små grupper i all oändlighet, då måste vi tacka nej.

Därför publicerar jag dessa tips i all välmening. Kanske var det precis så här ni brukade jobba före pandemin? Då är det bara att damma av de gamla rutinerna!

Författarkollegor: vi kan hjälpa till

Författarkollegor runt om i landet!

Det finns bibliotek, bokhandlare och andra arrangörer av alla storlekar. En del har inte haft ett författarevenemang på två år, andra har kört alternativa program under hela pandemin. På en del ställen finns en stor vana vid att informera lokalsamhället om vad de gör, andra är ovana. Om du känner att de som bokar in dig hör till de senare och att de kanske skulle ha nytta av att läsa ovanstående får du gärna tipsa dem om listan. Du kan också hjälpa dem genom att erbjuda foton och tipsa om vilken hashtag du brukar använda i sociala medier för boken.

I den digitala världen är det en fördel att vara flera som delar samma innehåll. Det kan ge extra skjuts åt innehållet om man samordnar och delar vid samma tidpunkt. Är man extra intresserad av spridning väljer man tid och kanal noga beroende på vilken målgrupp man vill nå, och deras användarmönster. Detta kan dock räknas som överkurs i detta läge. Det väsentliga är att vi hjälps åt, bokhandlare, bibliotek och författare.

Alla blogginlägg behöver en bild. Den här skylten är kanske en smula långsökt men den informerar alla som passerar på vägen att det finns en gårdsbutik här (en alldeles utmärkt sådan kan jag dessutom meddela).
Publicerad iTips för att marknadsföra dig och dina böcker

Mer läsning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.