Meny Stäng

Positiv recension ger glädje

IMG_2514Recensioner. Detta laddade ord som många författare både fasar för och längtar efter. Somliga vänjer sig aldrig vid att deras alster blir bedömda och väljer att inte läsa recensioner över huvud taget. Andra är alldeles för nyfikna för att låta bli.

Det kan handla om både hyllningar och sågningar, men i botten ligger alltid en annan människas åsikt om något som du som författare ägnat oändligt många timmar åt. Självklart är det både spännande och intressant att få veta vad andra människor tycker om något som du själv är så stolt över att du låtit trycka upp det i bokform. Helst vill du förstås höra jubel snarare än burop.

Vi har, som författare till Förverkliga din bokdröm, under de månader som gått sedan boken släpptes en solig dag i slutet av september haft förmånen att få läsa många positiva ord om vår bok. Det har gjort oss glada och stärkta i vår uppfattning om att det här är en bok som behövs på marknaden, eftersom så många drömmer om att få hålla sin egen bok i handen.

Ibland dyker det upp något som sticker ut längs vägen. Något som lyser upp vardagen eller kanske rent av himlen. Just det hände när vi läste Bosse Lidéns recension av Förverkliga din bokdröm.

Bosse Lidén berättar i sin recension hur noga han läst vår bok (med en gul överstrykningspenna i handen!) och han överöser den med så mycket beröm att vi sträcker på oss så mycket att vi nästan når stjärnorna. Vilken glädje och lycka det är att någon läst boken så grundligt, tagit till sig det vi velat förmedla och dessutom lyckas omvandla det till något som han själv kan ha användning för. Det är nästan för bra för att vara sant.

Hela Bosse Lidéns recension går att läsa HÄR och helst skulle vi nog citera varenda mening, men några nedslag måste vi göra:

Jag har alltid uppskattat handböcker som jag förstår mig på. Där det inte skrivs över mitt huvud. I denna handbok med både träffsäker titel och ett lockande omslag blir man som läsare varmt personligt mottagen. /…/ En detaljrik innehållsförteckning avslöjar fem huvudrubriker och mängder av intressanta underrubriker. En bra balans i texten mellan ren fakta och personliga reflektioner höjer attraktionen och läsupplevelsen. Med en äkta känsla redovisas egna missar och slutsatser för att undvika fällorna igen. /…/ För mig är beviset att detta är en mycket bra bok inom ämnet när jag går och funderar på sådant jag läst i flera dagar, minns anekdoter och upptäcker att jag lärt mig saker som jag i tankarna lyft över till mina egna projekt. Samtidigt har det fötts ”tusen” nya frågor. Det kallar jag för personlighetsutveckling. /…/ Steg för steg lotsas läsaren från start till mål med handfasta råd för att lyckas med sitt skrivprojekt. Författarduon har levt upp till sina mål i förordet att ge läsaren kunskap och inspiration.

Bosse Lidén avslutar med att hoppas att alla kommunbibliotek inser att detta är en bok som ska finnas i beståndet och det hoppas verkligen vi med. Det gäller bara att alla får veta att den finns och att den faktiskt är värd att köpa in.

Där kan förhoppningsvis positiva ord, som den här fantastiska recensionen, bidra. Ett så här positivt omdöme kanske inte bara ger glädje till oss författare utan också nya läsare till vår bok, så att allt fler kan göra som vi och förverkliga sin egen bokdröm.

Det är trots allt faktiskt just det som var vårt långsiktiga mål från början.

Publicerad iNyheter, recension

Mer läsning