Meny Stäng

Tips för att skriva vassa pressmeddelanden

När boken är klar och redo att presenteras för omvärlden kan du skriva ett pressmeddelande där du berättar om den och hur du kan nås. Fundera noga över vad just din bok har som gör att den är värd att uppmärksammas och fokusera på det. Redaktionerna runt om i landet översvämmas av press­meddelanden från politiker, näringsliv, kommuner, föreningar och liknande och det gäller att väcka intresse i samma stund som någon på redaktionen ögnar igenom pappret. Tänk särskilt på om det kan finnas någon nyhetskrok att hänga upp boken på eller en lokal koppling som gör boken extra intressant för vissa redaktioner.

Pressmeddelandet bör innehålla svaren på alla de klassiska grundfrågorna inom journalistiken (när, vad, vem, hur och så vidare) och dessutom kryddas med talande och snärtiga citat från författaren. Många kortare tidningsartiklar bygger helt och hållet på pressmeddelanden. När det finns ett citat i arti­keln och det efteråt står ”säger avdelningschefen” behö­ver det inte alls betyda att det är tidningen som talat med chefen. Det kan mycket väl vara ett tryckt citat hämtat ur ett press­meddelande.

Det som måste finnas med som grund är bokens titel, förfat­ta­rens namn, förlagets namn, utgivningsdatum och kontaktuppgifter. Både mejladress och mobilnummer kan vara en bra idé. Dessutom bör genre och bokens innehåll anges. Även målgrupp kan vara intressant, liksom formatet. Priset för boken är oftast inte nödvändigt att ange eftersom pressmeddelandet inte vänder sig till inköpare, men om det sticker ut på något sätt kan det vara lämpligt. En bok som kostar två kronor eller tvåtusen kronor kanske får redak­tionen att höja på ögonbrynen lite mer än om den kostar mer rimliga tvåhundra kronor.

Du kan också berätta om bakgrunden till boken, vem du är och om du har någon särskild tanke eller ett särskilt syfte med boken. Allt som kan väcka intresse och få din bok att sticka ut i mängden ska du ta upp.

En bild på boken och gärna en på sig själv också är bra att ha med i pressmeddelandet. Precis som i en bokhandel kan framsidan väcka nyfikenhet och skapa intresse.

Lägg lite tid på att fundera på titeln på mejlet eller bilagor. Att kalla det ”pressmeddelande” är inte speciellt informativt. Fundera istället på en intresseväckande rubrik.

När du postat eller mejlat iväg pressmeddelandet kan det vara en god idé att ringa efter några dagar och prata lite med någon på redaktionen. De är vana vid att människor ringer och också vana vid att nyhetsvärdera, så du har inget att för­lora på att ringa och stöta på.

Vill du ha inspiration till dina pressmeddelanden kan du gå in på Mynewsdesk och se hur andra har formulerat sig. Det är en pr-tjänst, distributionskanal och portal för pressmed­delanden. Användarnas pressmeddelanden skickas automa­tiskt till journalister och prenumeranter inom relevant bransch samt publiceras på Mynewsdesk, vilket gör dem sökbara för både journalister och privatpersoner.

De stora förlagen har egna pressrum på Mynewsdesk, en webbsida där deras arkiv med pressmeddelande, pressbilder, kontaktpersoner och senaste uppdateringar i sociala medier är samlade. Att skapa ett eget fullfjädrat pressrum på Mynewsdesk är i dyraste laget för de flesta egenutgivare.

Texten ovan är ett smakprov ur Förverkliga din bokdröm av Joanna Björkqvist och Kristina Svensson. Den passar fint in i vårens tema med marknadsföring tycker jag och är smidig att fylla ut bloggen med, när jag sliter så intensivt med slutredigering av ett manus att jag inte hinner blogga!

Publicerad iTips för att marknadsföra dig och dina böcker

Mer läsning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.