Här kommer en kraftigt bantad snabbversion av inlägget om hur du kommunicerar med dina läsare.
År efter år hamnar e-post högst upp när olika gurus ska lista de viktigaste verktygen för att bygga en läsekrets. Här bjuder jag på mina erfarenheter. De inkluderar både misstag och framgångssagor.
Vill du nå ut med dina böcker till tusentals läsare? Veta vilka trick som funkar allra bäst i år? Få en sammanfattning av vilka trender i bokbranschen som påverkar författare? Då ska du klicka på rubriken och läsa vidare.
Är du författare? Ser du att “alla andra” tjatar om sin bok i olika Facebook-grupper men när du berättar om din så händer inget? Vill du veta hur du ska öka sannolikheten att din reklam blir sedd som uppskattad konsumentupplysning istället för oönskad spam? Då ska du läsa denna text.
En och annan menar att crowdfunding-plattformar är sätt att finansiera sin bok men det är ett misstag. Däremot kan de vara utmärkta kanaler för att marknadsföra och sälja en praktiskt taget färdig bok – om du redan har finansieringen klar och lockar med ett handgjort svärd.
Canva och andra gratis layout-verktyg är guld värda för författare. Med dessa kan vi lätt (?!) skapa snygga banners, reklamblad och annonser. Alternativt slösa bort en massa tid.
Ett vanligt misstag är att vilja prångla på sin bok till alla man möter. Det är förståeligt men böckerna gör ingen nytta om någon köper din bok bara för att bli av med dig.
Drömmer du om tusentals läsare? Inspireras av hur jag skapade en succéartikel i samarbete med gästbloggare.
Få fler läsare av dina böcker genom att utnyttja dina äldre blogginlägg, förbättra dina arkivsidor samt dela unikt material.
Undrar du hur kan jag kalla det för marknadsföringstips att skrämma bort folk från Facebook? Då ska du absolut läsa vidare!