Currently browsing category

Tips för att marknadsföra dig och din bok

För att dina böcker ska bli lästa behöver presumtiva läsare få reda på att de existerar. Det finns oändliga möjligheter att berätta om er existens. Det finns lika många möjligheter att gå vilse och lägga tid på aktiviteter som inte fungerar. För en komplett introduktion, se boken Nå ut med din bok

Sätt rätt pris(er) på din bok

Pris är ett kraftfullt marknadsföringsverktyg som kan hjälpa din bok att hitta sina läsare. Rätt pris beror bland annat på genre, läsare och format. Även andra faktorer spelar in, som ditt mål med boken, konkurrensen och om du är debutant eller har en etablerad läsekrets.

Tips för en trevlig releasefest

Har du genomfört prestationen att skriva en bok ska detta självklart firas! Att ordna en hejdundrande releasefest är ett sätt att både fira din bedrift och kickstarta försäljningen av boken.

Nå ut med dina ord, med rätt attityd

Det närmar sig utgivning av “Nå ut med din bok” och därför passar det perfekt att komma med ett utdrag ur inledningen. Samtidigt avslöjar jag vilken färg det blev på boken.

Tips för att skriva vassa pressmeddelanden

Pressmeddelandet bör innehålla svaren på alla de klassiska grundfrågorna inom journalistiken (när, vad, vem, hur och så vidare) och dessutom kryddas med talande och snärtiga citat från författaren.

FAQ: Är det lönt att annonsera i Svensk Bokhandel?

Om du förväntar dig ett rakt ja/nej-svar på frågan om det är lönt att annonsera i tidningen Svensk Bokhandels kataloger eller ej, så har du inte läst särskilt mycket av det jag skrivit. Mitt svar är som vanligt: det beror på DINA förutsättningar.

Fem artiklar hittills i min annonseringsserie

Efter fem artiklar gör jag en paus i min annonseringsserie för att jag vill byta annonsobjekt, något som kräver en del arbete. I inlägget får du en översikt över vad jag behandlat hittills.

Mitt nyårsfiasko med tajmingen av annonser

Efter min lyckade julkampanj hade jag höga förväntningar på min nyårskampanj, inte minst för att det är säsong för att infria löften om att förverkliga författardrömmar. Annonserna gick fantastiskt enligt Facebook. Bättre relevans och lägre kostnad än tidigare. Enda kruxet? Jo det har du nog gissat av rubriken. Men klicka på rubriken för att läsa resten.

Annonsera eller sponsra inlägg på Facebook?

Facebook har två modeller för att separera dig från dina pengar. Det enkla och tidseffektiva är att sponsra inlägg på Facebook för att sprida dem till dina följare. Men det är ganska trubbigt – lite som att skjuta med hagelbössa och hoppas att en fågel flög förbi. Business Managern ger dig fler möjligheter, OM du kan hitta rätt väg i dimman.