Currently browsing category

Tips för att marknadsföra dig och dina böcker

För att dina böcker ska bli lästa behöver presumtiva läsare få reda på att böckerna existerar, bli nyfikna på dig och ditt skrivande samt enkelt kunna skaffa boken eller böckerna.

Det finns oändliga möjligheter för dig att berätta om din och dina böckers existens för läsare. Du kan marknadsföra dig digitalt eller via personliga möten. Genom annonser eller media.

Det finns ännu fler möjligheter att gå vilse och lägga tid på marknadsföring som inte fungerar. Antingen för att aktiviteterna aldrig fungerat, inte fungerar längre eller inte fungerar just för det du skriver.

För en komplett introduktion till ämnet, se kursboken Nå ut med din bok – marknadsföring för författare. Det här är ett ämne jag gärna föreläser om. Kontakta mig om du vill anlita mig som lärare. 

Har din författarsajt dessa rubriker?

Din författarwebbsajt är navet i din digitala närvaro. Utan sajt är du i princip osynlig. I andra delen i serien om författarwebbsajter går vi igenom vilka rubriker du bör ha.

Dags för årets inför-jul-informationskampanj

Kör du en rejäl julkampanj med dina böcker i år eller sitter du i lugn och ro och skriver? Här delar jag med mig varför jag nöjer mig med en lite informationskampanj i år. Budskapet är att alla som vill köpa “Författarboken” eller “Nå ut med din bok” behöver skynda sig och beställa direkt.

Sätt rätt pris(er) på din bok

Pris är ett kraftfullt marknadsföringsverktyg som kan hjälpa din bok att hitta sina läsare. Rätt pris beror bland annat på genre, läsare och format. Även andra faktorer spelar in, som ditt mål med boken, konkurrensen och om du är debutant eller har en etablerad läsekrets.

Tips för en trevlig releasefest

Har du genomfört prestationen att skriva en bok ska detta självklart firas! Att ordna en hejdundrande releasefest är ett sätt att både fira din bedrift och kickstarta försäljningen av boken.

Nå ut med dina ord, med rätt attityd

Det närmar sig utgivning av “Nå ut med din bok” och därför passar det perfekt att komma med ett utdrag ur inledningen. Samtidigt avslöjar jag vilken färg det blev på boken.

Tips för att skriva vassa pressmeddelanden

Pressmeddelandet bör innehålla svaren på alla de klassiska grundfrågorna inom journalistiken (när, vad, vem, hur och så vidare) och dessutom kryddas med talande och snärtiga citat från författaren.