Seminariet ”10 misstag författare gör” med Kristina Svensson, Kim M Kimselius och Lennart Gulbrandsson från Bokmässan 2016 filmades av Michael Johansson och ligger nu på Wikimedia Commons.
Vet du vad som är det bästa sättet att marknadsföra din bok? Det är inte att skrika kom och köp i sociala medier tills du blir blå. Det är heller inte att klä av dig naken i teve. Utan det allra bästa på lång sikt är att skriva en till bok som riktar sig till samma läsare. Det näst bästa är att skicka ut personliga mejl till din läsekrets och berätta att boken är klar och går att beställa.
De traditionella förlagens högar med spontant inskickade manus är lika svårräknade som snäckorna på bilden. En del författaraspiranter blir upprörda om de inte får svar på en vecka, men det finns många bättre sätt till förlagskontrakt än att skicka in obeställda manus till den stora högen.
Författargrupper på nätet kan vara helt ovärderliga. Det gör att du slipper sitta ensam på din kammare och uppfinna hjulet igen. Hur kan det då vara listat som misstag att lyssna på råd i författargrupper? Jo du kan råka ut för den välvilliga mytspridaren, den oärliga leverantören eller den dolda agendan.
Bokbranschens gigantiska event Bok & Bibliotek i Göteborg närmar sig med stormsteg. Här kommer ett förslag till program för dig som går i skrivartankar och drömmer om att byta ut besöksrollen mot författarrollen till nästa år.
Crowdfunding, att be omgivningen om hjälp för att finansiera sin bokutgivning, är inget nytt men har blivit mycket populärt på senare år. Frågan är: fungerar det? Och i så fall vad behöver man tänka på?
Debutanter och rutinerade författare har en sak gemensamt, de behöver prioritera och vårda sin skrivtid. Det är det viktigaste vi har. Här kommer fem tips för att du ska få mer och bättre skrivtid under 2016.
Är egenutgivning ett reservalternativ för refuserade debutanter eller förstaval för driftiga entreprenörer? Med jämna mellanrum blossar diskussionen om egenutgivningens status upp. Jag vill här formulera om frågan till vad är bäst, att vara anställd på en cafékedja eller att äga ett café?
Älska din bok, identifiera dina läsare och ha roligt var tre av de råd som Kristina Svensson, Kim M Kimselius och Lennart Guldbrandsson delade med sig av under Bokmässan 2015. Om du inte hade möjlighet att delta i seminariet kan du se filmen här.
Kristina Svensson, Kim M Kimselius och Lennart Guldbrandsson har kokat ihop sina erfarenheter och bästa tips till ett 20 minuters seminarium under Bokmässan. Här kommer ett smakprov på vad Kristina tar upp.