Nätet är fullt med goda råd för författare. Här listar jag de fem allra viktigaste som du bör följa för ett framgångsrikt 2018 :-).
Facebook har två modeller för att separera dig från dina pengar. Det enkla och tidseffektiva är att sponsra inlägg på Facebook för att sprida dem till dina följare. Men det är ganska trubbigt – lite som att skjuta med hagelbössa och hoppas att en fågel flög förbi. Business Managern ger dig fler möjligheter, OM du kan hitta rätt väg i dimman.
Genom att samarbeta med kollegor kan du skriva bättre böcker, bli klar snabbare och utvecklas som författare. Dessutom får du någon att bolla alla aspekter av författarskapet med samt möjligheten att nå ut till fler läsare.
Det visuella intrycket är A och O för en effektiv annons. Annonsen ska fånga den presumtiva läsarens intresse, förmedla vad det är för produkt samt väcka köplust. Det är inga små krav. Här berättar jag om min jakt på den perfekta annonsbilden för ”Författarboken”.
Tidigare var jag skeptisk till annonsering som jag tyckte var ett sätt att snabbt slänga pengar i sjön. Idag har jag ändrat mig, annonser är ett sätt att få bättre effekt på de andra aktiviteterna du gör för att nå ut till läsare. Detta är första delen i en tänkt serie om annonsering i sociala medier.
Biblioteksersättning för utlånade pappersböcker är en trevlig uppfinning. Det är en passiv inkomst som betalas ut direkt till författaren utan att försnillas på vägen. Den bygger på arbete som gjordes för flera år sedan vilket uppmuntrar mig att fokusera på att skriva fler och allt bättre böcker.
”Bokomslag” är en behändig och snyggt formgiven bok som gör alla författare till bättre beställare av bokomslag från proffs. Den är också utmärkt att hålla i handen för den som vill ge sig på att göra ett eget bokomslag.
Först och främst: du måste ingenting! Ger du ut din bok själv är boken helt din och du gör precis som du vill. Men skickar du ut din bok i världen utan ISBN kan ingen svensk bokhandel eller bibliotek hitta eller hantera din bok. .
Finns det något att hämta i en artikel om marknadsföring skriven av en nordamerikan som sålt en massa faktaböcker? Japp, vikten av långsiktighet och att fokusera på att nå rätt personer tycker jag är två exempel. Det finns också en del som inte lönat sig.
I vissa fall är Publit toppen för att publicera och distribuera böcker (för att få veta vilka, klicka på rubriken). Allra mest uppskattat av mig är den automatiska utbetalningen av pengar. Hurra!