Meny Stäng

Funkar crowdfunding för att finansiera bok?

Mitt maratonprojekt Strövtåg runt Antibes kommer att bli ruggigt dyr att ge ut. Det är nämligen en presentbok och för sådana är formgivning och tryck viktiga. Känslan och utseendet på boken har minst lika stor betydelse för köparens upplevelse av boken än själva texten och bilderna (eller kanske större… ). Eftersom jag slitit med boken i många år tänker jag inte snåla in på papperet. Så var ska jag få pengarna för att finansiera utgivningen? Ett sätt är att jobba ihop dem. Ett annat är crowdfunding. Crowdfunding betyder att man ber om hjälp med finansieringen, att många personer betalar en liten summa i förväg.

Crowdfunding är inget nytt, det nya är att det är online

Crowdfunding är inte nytt. 1700-talspoeten Alexander Pope använde det för att översätta Homeros Iliaden till engelska. Pope lade först ungefär ett år på att träffa presumtiva sponsorer och tigga ihop löften om förbeställningar. Som tack skulle alla sponsorer få ett tack i boken. Listan med förbeställningar använde Pope sedan för att övertyga ett förlag om att anta böckerna och ge honom betalt under de sex år arbetet tog.

Idag finns många företag som förenklar insamlandet av medel på nätet. Du lägger upp ditt projekt på en sida på nätet och sedan sätter du upp ett eller flera ekonomiska mål. Exempelvis att ifall du når upp till en nivå blir boken tryckt i mjukband men om du når upp till ett högre mål kommer du trycka boken med hårdpärm. Det är bara om insamlingen når målet som boken blir av. I annat fall återfår alla investerarna sina satsade pengar. De riskerar alltså inte att satsa pengar i ett projekt som inte blir av. Sajten tar inget betalt av investerarna men däremot tar de procent på insamlade medel. En del tar även en uppstartsavgift.

Sponsorerna eller investerarna kan få olika typer av tack beroende på hur mycket de bidragit med. Det minsta är kanske en e-bok och din eviga tacksamhet, medan den övre gränsen inte har något stopp för kreativiteten. De kan få speciella presenter eller få namnge karaktärer. Givetvis ska de som är med och investerar få ut något av sin investering men huvudmotivet för att delta är sällan att tjäna pengar utan att man vill vara med och bidra till förverkligandet av något. Det betyder att investerarna förutom pengar bidrar med engagemang. Det kan yttra sig som att de är marknadsföringsambassadörer för boken. Och sådana är ju inte dumt att ha!

Passar modern crowdfunding boken?

Från början handlade crowdfunding om gräsrotsfinansiering av behjärtansvärda eller roliga ändamål, men nu har det mer utvecklats till en marknadsföringskanal av projekt som praktiskt taget redan är i hamn. Lägger man upp sin kampanj på en stor sajt som amerikanska Kickstarter är risken uppenbar att drunkna i det stora utbudet. En vanlig konverteringsgrad är 1,5-2%. Det betyder att för att få 200 investerare behöver 100 000 se erbjudandet och då behöver det visas 500 000 gånger. Det krävs alltså en rejäl annonsbudget eller en trogen läsarskara för att lyckas på Kickstarter. En framgångsfaktor är att snabbt få in många sponsorer och bli utvald bland ”heta kampanjer” annars hamnar den i den stora högen med kampanjer som inte når sina mål. Det kan krävas många kattungar och tårdrypande historier för att sticka ut.

fransk-katt-9746

Av de bokkampanjer jag känner till har de flesta debutanter misslyckats med att få full finansiering medan det gått bättre för de som kampanjat med sin fjärde-femte bok. Jag tänker att det också kan vara en fördel om läsekretsen är bekant med fenomenet sedan tidigare. Det bör vara lättare att få gehör för en rollspelsbok som har en publik som lever på nätet, än en bok om kulturhistoria på franska Rivieran som riktar sig till en publik som just upptäckt Instagram.

För att ens kampanj inte ska drunkna bland kattungar kan det vara klokt att välja en crowdfundingsajt som är specialiserad på böcker eller når den målgrupp man tänkt sig. Eller möjligen ingen sajt alls utan bara köra en förköpskampanj på den egna sajten. Det bär mig lite emot att en extern sajt ska lägga beslag på en del av pengarna. Dessutom tror jag inte riktigt min målgrupp hänger på någon av dessa sajter och de kan bli avskräckta av antal steg som krävs för att registrera sig som investerare första gången. Det kanske är en lägre tröskel att be dem förköpa boken. Det kräver förstås att de litar på att jag levererar.

Förbered en kampanj noga

Av ovanstående framgår att jag inte är helt övertygad om att crowfunding är en bra idé för just Strövtåg runt Antibes. Men det kanske passar dig och din bok. Om du tror att crowdfunding är något som du vill satsa på så har jag hittat följande tips för förberedelserna.

  1. Ditt erbjudande måste vara enkelt. Betala detta och få en bok, betala mer och få en glass.
  2. Spela på känslor och engagemang. Söta katter och barn.
  3. Boken behöver i princip vara klar för distribution. Det betyder att boken egentligen inte kan vara anhängigt crowdfundingkampanjen utan de pengarna är bara de som gör att du kan äta/inte behöver sälja huset.
  4. Du måste leva din kampanj dygnet runt.  Den sköter sig inte själv.
  5. Du behöver bygga en läsekrets i förväg. Bäst är listor med e-postadresser och sociala media. I andra hand kan du annonsera. PR och media drar ingen trafik.

Fler tips om crowdfunding kan hittas i en sammanfattning av Nicholas Kotars erfarenheter.

Har du egna erfarenheter av crowdfunding? Några tips du vill dela med dig av? I så fall uppskattar jag om du skriver en rad. Har du haft nytta av texten får du gärna dela den till andra.

Publicerad iTips

Mer läsning

5 kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.