Meny Stäng

Hur mycket ska jag ta betalt för att prata om mina böcker?

En återkommande fråga i olika författarsammanhang är: vad ska jag begära för arvode för att prata om mina böcker? De tvärsäkra svaren faller oftast i två huvudlinjer. Den ena är att du ska följa Författarförbundets rekommendationer. Punkt. Den andra är att ifall du kräver betalt kan du glömma att sälja några böcker. Här på dinbokdrom.se får du inget av dessa svar, istället får du som vanligt ett lång(randig)t svar som kan sammanfattas med att det är upp till dig och dina förutsättningar. Vill du ha den längre versionen, då läser du vidare.

Författarförbundets rekommendationer

Vi börjar i änden med Författarförbundets rekommendationer som finns på förbundets webbsajt. För framträdanden mellan 15 minuter och 2 timmar rekommenderar Författarförbundet att du begär ett arvode på minst 7500 kronor från 2019. För konsultuppdrag följer de Journalistförbundets timrekommendationer som för närvarande (2018) är 996 kr per timme för en f-skattare (en person som betalar sina egna sociala avgifter, sina egna arbetsverktyg, sin egen fortbildning och helst borde sätta av pengar till sin egen pension. Det vill säga siffrorna är ej jämförbara med vanlig lön.).

De rekommenderade nivåerna är inte tagna ur luften utan någon har tänkt. Jag har inte frågat hur de gjort utan antar att de både räknat på vad som krävs för att få en inkomst som går att leva på, och vad som är rimligt att betala.

En och annan författare argumenterar för att alla kollegor alltid ska kräva dessa arvoden av solidariska skäl. För annars dumpar man marknaden, vilket är osolidariskt för de författare som lever på att föreläsa. Varje gång jag läser detta argument undrar jag om det betyder att de författare som får 75 000 kr för att föreläsa ska sänka sina arvoden för att de också ska vara solidariska? Det är nämligen stor variation på timpriserna beroende på hur starkt varumärke författaren har.

Rörmokaren jobbar minsann inte gratis

Författare kan föreläsa på många olika platser och sammanhang. Listan på arrangörer är minst lika brokig. Bland platser kan jag på rak arm nämna bibliotek, skola, bokhandel, hotell, sportarena, café, shoppingcenter och alla typer av konferensanläggningar. En del av dessa har regelbundet föredrag av författare. Sedan finns alla former av temporära event som bokmässor, festivaler och liknande. Bland arrangörerna finns föreningar, förlag, bokhandel, företag samt författaren själv. Själva talaruppdraget kan handla om allt från fackboksförfattare som håller en heldagskurs i samma ämne som sin bok till en paneldiskussion i teve om frekvensen av enhörningar i ungdomslitteratur.

Ett argument för att författare ska föreläsa ideellt är att arrangören inte har råd att betala författaren. Det lokala bibliotekets evenemangsbudget kanske bara räcker till en eller två författaraftnar per år, om författarna ska ha betalt enligt Författarförbundets prislista. Medan det räcker till kaffe till tjogtals event, om författarna pratar om sina verk gratis. Visst är det bättre för kommuninvånarna om de får möjlighet att lyssna på många författare, än någon enstaka?

Motargumentet är att bibliotekarierna får lön, de som kokar kaffet får lön, de som städar lokalen får lön så varför ska då författaren som är själva huvudnumret ställa upp utan betalning. Ingen förväntar sig att rörmokaren eller pizzabagaren jobbar gratis.

Digitaliseringen förändrar spelreglerna

– Men du kan ju sälja dina böcker. 

Det slentrianmässiga argumentet för att författare ska föreläsa utan arvode är att vederbörande kan sälja böcker i samband med evenemanget. Det yttras vanligen av personer som inte har någon koll på ekonomin i bokbranschen och inte har satt sig ner och räknat på intäkterna från en bok. De har inte tänkt på att en författare behöver sälja någonstans mellan 75 och 4000 böcker på en författarafton för att skrapa ihop en royalty som motsvarar de där 7500 kronorna. (Intäkten per bok varierar kraftigt beroende på format och hur boken är utgiven). Det är säkert möjligt att sälja i de volymerna, men det händer också att försäljningen är exakt noll böcker. Nu kan ju ett framträdande innebära att åhörarna lånar och läser böckerna längre fram, det vill säga det vara en del i att bygga sitt varumärke som författare och leda till inkomster i framtiden. Därmed är det kanske inte så dumt ändå.

Nu råkar vi leva mitt i en samhällsomvandling där en generell förändring är att vi går från att sälja varor till att sälja tjänster. Konsumenterna betalar för att uppleva verk, inte för att äga en kopia av dem. För konsumenten är det naturligt att det är billigare att hyra en lyssning av en ljudbok, än att köpa en pappersbok som de kan läsa tio gånger.

I musikbranschen har detta lett till att intäkterna från försäljningen av musik är försumbar i jämförelse med intäkterna från spelningar. Det är spelningarna som genererar inkomster. Att folk lyssnar på musik hemma på olika abonnemang är mer att betrakta som reklam för spelningarna, än som någon reell intäkt. Det vill säga det band som spelar gratis gör gratis reklam för sitt eget reklammaterial. Det kan vara en bra idé i vissa skeden av karriären men är givetvis inte hållbart i längden.

Musikbranschen och bokbranschen har likheter men också olikheter. Det är dock inte helt långsökt att förutspå att olika typer av event kommer att bli ännu viktigare som inkomstkälla för yrkesförfattaren framöver. Därmed är det bättre att ta betalt för föredraget, och ge bort böcker, än att ge bort din tid och hoppas ta igen det i bokförsäljning.

Din tid är dyrbar

Jag avrundade förra stycket med att föreslå att du ger bort böcker, eller låter dem ingå i arvodet för föreläsningen. Det här är ett klassiskt folkbildningstrick. Om en person som har upplevt dig också får med sig en minnessak hem, som en signerad bok, så ökar sannolikheten att åhöraren kommer ihåg ditt framträdande. Det är därför uppskattat båda av dig och av åhörarna.

Ska du ge bort en signerad bok behöver det vara en tryckt bok. Fördelarna med en fysisk bok är just att den är fysisk. Förutsatt att åhörarna inte slänger boken direkt på vägen ut ur lokalen så kommer de att hitta igen den förr eller senare och bli påminda om dig.

Fördelen med en digital version är att kostnaderna inte ökar med antalet. Det spelar ingen roll om du ger bort 10 eller 1000 läsningar. Dessa läsningar kan ge dig nya fans som kan köpa dina övriga böcker och betala för att lyssna på dig i andra sammanhang. Därför är det toppen reklam.

Att ge bort massor av digitala böcker är bra ur reklamhänseende. Att ge bort din tid är lite mindre bra. För det är en begränsad resurs. Om du funderar på att föreläsa gratis i syfte att marknadsföra ditt skrivande kan du först lista vad du kunde ha använt tiden till annars.

  • Skriva på nästa bok.
  • Skriva en artikel som kan fungera som innehållsmarknadsföring för dina böcker.
  • Återhämta dig så att du inte går in i väggen.
  • Jobba med betalt uppdrag som gör att du kan lägga pengar på att annonsera.

Du kan säkert lägga till saker till listan. En viktig aspekt är huruvida du är extrovert eller introvert. Jag har varit inne på detta tidigare, att du ska välja marknadsföring utifrån din personlighet. Om du är extrovert och får energi av att träffa entusiastiska läsare, då är det av underordnad betydelse om du får betalt eller ej eftersom energiboosten du får av att träffa läsarna lätt gör att du skriver dubbelt så snabbt och dubbelt så bra, när du kommer tillbaka till skrivbordet.  Är du istället introvert så att det kostar dig energi att träffa läsare, då är det en annan femma. Då kostar dig föredraget inte bara förlorad skrivtid medan du föreläser, utan du får också ett energitapp efteråt.

Perfekt att slippa betala för marknadsföring

Tycker du att det låter som om jag rekommenderar dig att alltid kräva betalt innan du går i närheten av en scen? Då är det dags för en twist igen.

För att dina böcker ska nå ut till läsare och du ska kunna bygga upp en läsekrets behöver du träffa läsare. Det går att göra på nätet men på en del sätt är det en fördel att träffas fysiskt. Det går fint att ställa sig i närmaste gathörn med sin bok men det är ju inte helt fel med tak över huvudet.

Så fort du börjar skissa på att hyra lokal, beställa catering och få fatt i personal som prickar av anmälningslistan så inser du kanske en sak: det går inte att sätta sig på rumpan och säga att du vägrar kliva upp på scen förrän du får betalt. För det är du som står för hela kalaset.

Om du tittar på det ur den aspekten så kanske det inte är en så tokig idé att samarbeta med ett bibliotek, eller bokhandel. De står för gratis lokal, de bjuder in läsarna och du behöver ”bara” dyka upp och prata om ditt favoritämne. Genom att samarbeta med en arrangör sparar du in både energi och kostnader för din marknadsföring.

Upp till dig

Sammanfattningsvis återvänder jag till det jag skrev i inledningen. Det är upp till dig och dina omständigheter. Jag avrundar med en del frågor som kanske kan hjälpa dig längs vägen.

  • Är du debutant i startgroparna av att bygga dig en läsekrets eller är du ett etablerat namn som drar folk till ett evenemang?
  • Hur mycket energi kostar det dig att träffa läsare i förhållande till hur mycket inspiration du får?
  • Hur ser din affärsmodell ut, vad planerar du att tjäna pengar på?
  • Hur ont om tid/pengar har du? Hur värdefull tiden är varierar mellan en småbarnsföräldrar med brödfödejobb på heltid och pensionärer.
  • Vem är det som arrangerar? Jobbar arrangörerna ideellt eller får de betalt?
  • Betalar åhörarna för att lyssna?
  • Hur många åhörare kan tänkas komma och vilka?  Ju fler ju större reklamvärde och därmed mer intressant att delta. Förutsatt att det är läsare av din genre, annars är det bättre att ställa sig i skogen och prata med en stubbe.
  • Är det ett bra skryt-event? Det vill säga ett sammanhang där du kan använda foton och videoklipp från tillfället för att stärka ditt författarvarumärke?
  • Hur länge ska du prata, hur mycket behöver du förbereda och behöver du resa?

Lycka till med ditt beslut!

Tyckte du att detta var intressant kanske du vill botanisera bland annat jag skrivit om författarekonomi. Eller läsa Lennart Guldbrandssons text ”Att arbeta gratis” (som är ett utdrag ur en bok i 10-serien. Boken på bilden är mitt uppslagsverk Författarboken, plockade fram denna bild den här veckan med anledning av att det varit Black Friday eller Black Weekend. Författarboken är alltid billig i förhållande till innehållet. 

Publicerad iFAQ

Mer läsning

4 kommentarer

  1. Jenny Forsberg

    Tack för ett nyanserat inlägg med bra argument från båda sidorna! Själv tillhör jag falangen som tycker att man ska ta betalt enligt författarförbundets rekommendationer, och att man bör undvika att dumpa priserna för sina författarkolleger – även om jag håller med om att det kan finnas undantag där det är mer motiverat att prata gratis. Men så hör jag ju till den introverta skaran också – vad bra att du fick med det argumentet. För puh, vad det tar på krafterna att vara ute och prata!. Jobba gratis med något som dessutom dränerar en på energi är ju en ganska dålig kombo :-) Hoppas att du har en fin söndag och att du hann fånga lite dagsljus innan solen gick ner!

    • Kristina Svensson

      Tack ska du ha Jenny. Jag tycker att introvert/extrovert-frågan är ett av huvudargumenten för varför det behöver vara ett individuellt val. För mig handlar det mycket om vem arrangören är. Tyvärr lite krassligt här så jag beundrade solen inomhus idag. Hoppas snabbt piggna till. Ha en fin vecka!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.