3 steg för att välja en riktigt säljande bokidé

Hösten är här och kanske är det dags för dig att krypa upp i soffan, tända lite ljus och sätta tänderna i ett nytt manus? I så fall avundas jag dig. Jag har ett antal halvskrivna manus som jag lovat mig själv att skriva klart innan jag får börja på något nytt (även om det verkligen lockar att börja med något nytt istället).

En viktig del i uppstarten av ett bokprojekt är att skriva synopsis och välja rätt bokidé. Rätt bokidé är en säljande bokidé om du frågar mig. Här kommer tre steg för att hitta din säljande bokidé.

1) Välj något som du brinner för

Första kravet på en säljbar bok är att den är riktigt bra (i de potentiella läsarnas tycke och smak). Att skriva en bra bok tar sina modiga timmar. Du behöver jobba med innehållet, utveckla dig själv som berättare och lägga ner mycket arbete språk, struktur och andra detaljer. För att orka lägga ner tiden som krävs för att skriva en riktigt bra bok, behöver det vara en idé som du verkligen brinner för.

Adrenalin är inte så dumt som drivkraft för att komma igång med en bok. Har du något särskilt syfte med att skriva en viss bok? En orättvisa du vill bekämpa? Något i samhället du vill sätta fingret på? En historia som du verkligen måste berätta. Det kan vara utmärkt att ha ett sådant syfte som extra bränsle.

Ett vanligt råd är att du ska välja ett ämne som du är expert på. Fördelen med att välja något du redan kan, är att du kan skriva boken snabbare då du inte behöver lägga ner lika mycket tid på research. Du vet dessutom redan hur andra böcker med samma tema är uppbyggda och hur du kan skriva en unik bok. Men ett bättre råd är i min mening att skriva om något som du vill bli kunnig inom. Din egen nyfikenhet blir då en av drivkrafterna bakom boken.

2) Välj något som engagerar dig under lång tid

Det räcker inte med att du tänder på din bokidé just nu, du behöver hålla uppe intresset för temat under en lång period. Förutom att du ska skriva själva boken är du bokens första viktiga ambassadör. Du kommer att berätta om boken för läsare efter att den är utgiven. Troligen kommer du att prata om boken under en längre period, än vad du la ner på att skriva den.

Under research till en av mina författarhandböcker sprang jag över rådet att du ska bara skriva om sådant du kan tänka dig att prata om i tjugo år. Då ryggade jag tillbaka. Tjugo år lät så himla länge. Nu har jag förstått att det ligger en hel del bakom de orden. Har man släppt ut en bok i världen så blir man aldrig fri från den. Samtidigt kan man skriva flera olika böcker och därmed ge sig själv lite variation. I sommar har jag exempelvis pratat mer om min gamla debutbok än om mina författarhandböcker.

Låter detta steg ganska likt den förra punkten? Jo men jag vill verkligen trumfa in vikten av att du måste skriva om något som du verkligen är beredd att lägga ner din själ i under åtskilliga år. Dessutom hänger punkterna ihop. Om du brinner för din bok märks det när du ska berätta om den. Ingenting kan ersätta äkta engagemang. Det är den enda valuta som fungerar i morgondagens marknadsföring.

3) Testa dina bokidéer på dina läsare

Om du liknar mig har du betydligt fler idéer på böcker du skulle vilja skriva, än tid kvar i livet för att förverkliga dem. Därför behöver du välja. Ska du börja skriva bok A eller bok B? Eller C, D, F ner till Ö? Några idéer kanske du kan sortera bort när du känner efter ordentligt, men sedan återstår en hög. Du brinner lika mycket för dem och är lika intresserad av ämnet. Då är nästa steg att kolla med dina läsare vilken bokidé som de tycker låter mest lockande.

På så sätt får du information om vilket verk som det troligen finns bäst avsättning för. För om du ska ha skrivandet som yrke, behöver någon betala för att uppleva dina verk. Det finns fler finesser med att involvera läsarna i beslutet. Trogna fans kan uppskatta att få möjlighet att önska böcker. Därigenom har du påbörjat marknadsföringen av den kommande boken redan innan den är färdig.

Det kan vara lika delar motiverande, och stressande, att veta att det finns människor av kött och blod som längtar efter att du ska bli klar med manuset. Jag tycker att fördelarna överväger. Tanken på läsarna är något som kan motivera mig att sätta mig och redigera ett manus klockan fem på morgonen.

Är du helt obekant med tanken på att ha läsarkontakt, ta en titt på Nå ut med din bok. Den boken är full med tips för just detta ändamål. Snabbversionen är att direktkontakt med läsare är verkligen värdefullt om du vill nå ut med dina ord. Det finns flera sätt att göra detta på och du väljer själv, beroende på din personlighet och vad du skriver. Dessutom kan du få hjälp med att välja mellan i övrigt likvärdiga bokidéer.

Men jag vill inte sälja min själ!

Jag vet att det finns människor som antagligen skulle vridit sig i våndor, om de av misstag råkade läsa rubriken på den här texten (men jag tror inte de följer den här bloggen). Jag träffar emellanåt skrivande personer som säger att de skriver för sin egen skull, som terapi eller att själva det konstnärliga skapandet är poängen. De tar avstånd från vad de ser som kommersialisering av skapandeprocessen. Det är förstås en ståndpunkt jag respekterar. Alla människor är olika och har olika sätt att förhålla sig till skrivandet (och olika ordval).

Eftersom jag kommer från bruks-hållet ger det mig lite amatörvibbar när folk ylar alltför högt om det onda med att som författare tänka på konsumenterna. Det är ju först i mötet mellan verk och människa som magin uppstår. Det är först när någon betraktar en tavla, eller någon lyssnar på en bok, som det sker något. Det är först då som verket kan uppnå sin potential och roa, påverka eller upplysa. Vad som sker beror sedan till stor del på betraktarens bakgrund. Men det krävs att en människa upplever verket. Så om ingen läser boken, och ingen effekt uppstår, vad är då verket värt?

Kanske läge att släppa just det spåret innan vi hamnar i någon filosofisk diskussion om Schrödingers katt och huruvida ett träd faller i skogen om ingen finns där för att se det falla. För mig finns det i varje fall inget finare än när en läsare berättar att något av mina verk betytt något för dem. Det är då jag känner att det är värt att slitet och det är därför jag vill skriva böcker som det finns läsare till, och berätta för dem att de finns. Det är min attityd och det är en jag tror underlättar som författare. Har varit inne på liknande tongångar tidigare i texten Nå ut med dina ord, med rätt attityd.

Läs Författarens idébok för fler tips

Det finns såklart fler steg att välja bokidé. Min kollega Lennart Guldbrandsson har skrivit många texter med tips på hur man kan jobba. Exempelvis har han skrivit en text med rubriken Välja en bra bokidé i boken 10 misstag författare gör. (Du får antingen själv klura ut vad han menar med att det är ett misstag att välja en bra idé eller läsa boken :-)).

Han har även skrivit en hel bok om att välja bokidé. Den heter Författarens idébok. I den får du många handfasta tips på hur du kan generera, och förkasta, olika bokidéer. Rekommenderar den för alla som klurar på nya manus.

Lycka till med din nya bokidé!

Bilderna i inlägget kommer från Lappland. Vill du se fler, titta in på en lång artikel jag skrivit om flytten av Kiruna

Mer läsning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.