Din egenutgivning – 3 skrivproffs ger sina bästa tips

När detta publiceras står jag på scenen i ett seminarierum på Bokmässan tillsammans med Lennart Guldbrandsson och Kim M Kimselius. Under 20 minuter ska vi ge våra allra bästa råd för egenutgivare. Det har varit en utmaning att koka ihop all vår erfarenhet till några korta råd. Så här såg inbjudan ut.

Din egenutgivning – tre skrivproffs ger sina bästa tips

Kan man försörja sig på egenutgivning? Javisst! Kim M Kimselius berättar hur man säljer tusentals exemplar. Lennart Guldbrandsson visar hur amatörer kan använda samma metoder som proffsen och Kristina Svensson ger råd om hur man gör sig hörd i bruset.

Vi har alla tre en lång och bred erfarenhet men för det här seminariet har vi tagit på oss olika hattar. Kim är författaren, Lennart lektören/skrivcoachen och jag, Kristina, är förläggaren/marknadsföraren.

kristina kim och lennart-8055Vi har valt att sätta några rubriker och under dessa ger varje person något råd utifrån dagens hatt. Vi publicerar också samtidigt våra versioner på varsin blogg. För att få en komplett bild bör du alltså läsa Kim M Kimselius och Lennart Guldbrandssons inlägg också. (Klicka på namnen så hamnar du rätt ).

Kim, Lennart & Kristinas tips

  • Älska din bok! – om att välja bokidé
  • Ensam är inte stark! – om att samarbete samt anlita proffs
  • Dina läsare! – om marknadsföring och författarplattform
  • Testa och testa igen! – om försäljning
  • Ge inte upp! – om livet som författare
  • Ha roligt! – vårt viktigaste råd

Älska din bok!

Denna rubrik är Kims paradgren och jag tycker att hon har helt rätt. Lennart fyller på med vikten av att välja ämne med omsorg och jag avrundar med: En av fördelarna med egenutgivning är att du kan strunta i trender eller vilka ämnen som någon annan tror på utan skriva precis det du brinner om – gör det!

Ensam är inte stark!

I Sverige ses egenutgivning ofta som en inkörsport för debutanter där de böcker som visar sig sälja plockas upp av förlag, men det finns också en annan rörelse som inte syns lika mycket i media där erfarna författare som har många böcker utgivna hos traditionella förlag, blir egenutgivare. Det är då naturligt att de samarbetar med samma redaktör, formgivare med flera som tidigare.

Dina läsare!

Dags för mitt mantra, att identifiera vilka som är dina läsare och hur du kan nå dem. Det har varit mycket snack i media och olika författarforum om att man måste vara media-kändis för att få ge ut böcker. Det måste man inte alls! För att sälja böcker behöver dock boken vara känd bland de som ska läsa just den boken. En bok om hunduppfödning behöver göras känd hos hunduppfödare. Därför är ett viktigt moment att identifiera forum, föreningar, grupper eller media där dina läsare hittar information om böcker? Då är det där du och din bok ska synas. Ödsla inte tid på att marknadsföra din bok till personer som inte är ett dyft intresserade.

Testa och testa igen!

Var inte rädd att göra fel, testa och lär dig av dina misstag! Jag tar ett exempel med bokomslag och Lennart recensioner.

Om din bok inte säljer som du tycker att den borde göra prova att ge ut den igen med ett nytt bokomslag och en ny baksidestext. Ett bokomslag ska synas, sälja boken och ge läsaren en bild av bokens innehåll. Det går trender i bokomslag så inte fel att uppdatera dem vart femte år.

Ge inte upp!

Skriva är ett långdistanslopp!

Jag och Kim bidrar med varsin metafor med vatten. Min handlar om en av fördelarna med egenutgivning, att man kan styra över hur länge boken ska finnas till försäljning. Är boken tidlös kan den ticka in pengar under en längre period, även om den inte säljer massor första månaden kan den generera en intäkt på sikt. Ju fler bäckar små blir till en stor å.

Ha roligt!

Kom ihåg att ha roligt längs vägen – det har vi! 🙂

Vill ni lyssna på oss i en längre version?

Vi har haft riktigt roligt när vi planerat det här seminariet. Så kul att vi skulle vilja göra om det, gärna när vi har chans att lägga ut texten lite längre och ge fler tips för inträdet (de som köpt enstaka biljett till dagens seminarium har betalat 675 kr för 20 minuter).

Är du intresserad av att lyssna på oss och mingla med andra indieförfattare? Skriv en kommentar nedan. Vi tänker preliminär en lördag i april i Göteborg.

Till sist, om du tyckte att detta inlägg var intressant, dela det med vänner och/eller ta en närmare titt på våra senaste handböcker.

Att hitta glädje i skrivandetSkriv som ett proffs och Författarboken – från idé till releasefest 

Bokomslag till bokmässan 2015-page001

Mer läsning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *