Meny Stäng

Nu bjuds läsarna in att påverka utseendet i crowdfundingkampanj

Det är alltid vanskligt att påstå att man är först med något eller att hävda att man gör något annorlunda. Det är att bjuda in folk att leta upp föregångare. Så jag ska formulera mig som så att jag har lagt upp min första crowdfundingkampanj lite annorlunda jämfört med de kampanjer jag sett.

Unikt med min kampanj

Det som jag uppfattar som unikt eller annorlunda jämfört med andra kampanjer för böcker jag sett är.

  • Lågt grundmål för den här typen av bok (jag räknar med att det inte riktigt täcker kostnaderna utan att jag kommer att få skjuta till pengar).
  • Tidigt fokus på stretchmål för att involvera läsarna att sprida kampanjen.
  • Pedagogiska texter som förklarar varför det är lönsamt för läsarna att förköpa boken, samt bjuda in andra till kampanjen.

Min första crowdfundingkampanj

I veckan börjar min första crowfunding-kampanj att rulla. Det finns flera skäl till det, ett är att jag läst så mycket om crowdfunding på sistone att jag blev sugen att prova. Utifrån det jag läst har crowdfunding potential att i framtiden bli ett standardinslag för alla driftiga författare. När vi kommer dit är det fiffigt att redan ha erfarenhet, vilket jag nu skaffar mig.

En annan anledning är att jag vill testa av intresset så att jag trycker lagom många böcker, eller kanske inga böcker alls. Det viktigaste är nästan att jag vill jag prova ett tidsbegränsat specialerbjudande. Det är ett vanligt säljknep som jag sällan brukar använda mig av.

Attraktiva paket med signerade böcker

Alla som förköper den nya boken under kampanjtiden ska få mer för pengarna, än de som handlar boken i nätbokhandeln senare. De som köper två exemplar får nästan köpa böckerna till f-pris. Jag förlorar inget på detta eftersom det är samma pris jag annars skulle fått från nätbokhandeln, men jag skippar ett mellanled vilket gör att läsarna betalar mindre.

Dessutom ska läsarna kunna köpa signerade exemplar, vilket gör att kampanjen blir en typ av digital releasefest, fast i förväg. Normalt säljer jag inga böcker direkt till läsare för det tar för mycket tid och är för dyrt att hålla på och skicka enstaka böcker. Men på detta sätt samlar jag ihop många på ett bräde. Åtminstone hoppas jag att det blir många.

Jag har också satt ihop paket med mina tidigare böcker. Jag tror att det är många som tänkt köpa dem som ännu inte kommit till skott. Nu får de chansen att göra det och få dem signerade. Det är för detta ändamål jag hade fram vågen i veckan.

Lågt grundmål och fokus på stretchmålen

I inledningen skrev jag att jag lagt fokus på stretchmålen. Det är ovanligt i kampanjer. Det brukar vara så att dessa presenteras allt eftersom det visar sig att kampanjen går bra. Jag har valt att istället lägga med sju stycken stretchmål direkt.

Min tanke är att vara pedagogisk och visa vad som kan hända med boken med en större budget. Eftersom denna blogg läses av många blivande bokutgivare tar jag med de olika budgetnivåerna här.

Den som är uppmärksam kanske noterar två saker.

  • Ungefär var budgeten för min förra bokutgivning låg.
  • Att det är först när vi passerade en bra bit över 200 kkr som det blir några pengar överhuvudtaget till mig och det är förutsatt att jag budgeterat kostnaderna för bokutgivningen rätt. För den som är intresserad av ämnet författarekonomi kan det vara intressant att veta att jag investerar ungefär åtta månaders arbete på heltid i detta bokprojekt.

Bokutgivningsbudget

Så här beskriver jag de olika målen i kampanjen. Notera att det jag beskriver inte nödvändigtvis kostar exakt 30 kkr, varje stretchnivå kommer att kosta mig ungefär 10 kkr extra att fullfölja. Så jag kan inte lägga allt på att pynta boken.

Mål: 30 000 kr

Når vi grundmålet med drygt hundra förbeställda exemplar blir det en prydlig mellanstor bok med mjuka pärmar. En bok på ca 150-160 sidor varav 30-40 sidor är färgbilder. Genom att förbeställa boken är du med och förverkligar den samt får så många exemplar som du beställt.

Stretchnivå ett: 60 000 kr

Ytterligare hundra förbeställda exemplar ger utrymme för fler bilder i boken. Anneli Petterson som gjorde magi av Smultronställen mellan Göteborg och Stockholm får fria händer med det extra utrymmet. Jag gissar att hon kommer lägga till ett par ursnygga collage med bilder på olika teman som ripor, skyltar eller närbilder på lila orkidéer. Alla som bidragit på nivå signerad bok eller över får denna bok.

Stretchnivå två: 90 000 kr

Når vi upp till nästa nivå byter vi till ett tjockare papper inuti och lägger på ett laminat på pärmarna, så att de blir lika gosiga som de är på Rivieran inom räckhåll. Alla som bidragit på nivå bok eller över får denna bok för samma insats. Du får alltså mer bok för pengarna som tack för att du hjälper till och sprider ordet.

Stretchnivå tre: 120 000 kr

Här väntar en specialgjord karta som gör det lättare att följa med på mina strövtåg runt Härjedalen. Kartan placeras på insidan av pärmarna samt på nätet så att du kan ladda ner den och skriva ut om du vill. Dessutom lägger jag upp fler bilder för nedladdning så att det finns fler bilder att välja på. Alla som bidragit på nivå bok eller över får denna bok.

Stretchnivå fyra: 150 000 kr

Når vi nästa stretchnivå väntar hårdpärm. Det finns inga gränser för hur snygg bok vi kan skapa! Alla som bidragit på nivå bok eller över får denna bok för samma insats, däremot kommer jag höja priset i bokhandeln.

Stretchnivå fem: 180 000 kr

Det är dags att uppgradera papperskvaliteten ytterligare en nivå till ett som gör bilderna rättvisa. Alla som bidragit på nivå läsare eller över får denna bok för samma insats.

Stretchnivå sex: 210 000 kr

Det är tufft att välja bland 17 000 fjällbilder. Jag har så många jag vill dela med mig av. Det blir lättare om vi lägger in några extra sidor med ännu fler bilder. Alla som bidragit på nivå läsare eller över får denna ännu tjockare bok för samma insats, däremot kommer jag höja priset i bokhandeln ett snäpp.

Stretchnivå sju: 240 000 kr

Det är på inget sätt slut på idéer för att pynta boken, mina vänner på Bulls Graphics har en hel katalog att ösa ur med allt från folie på pärmen till läsband. Men på denna nivå prioriterar jag att istället avsätta en slant till fotografen. Vilket också råkar vara författaren, förläggaren och tusenkonstnären. Det kan motivera vederbörande att sätta igång med nästa bok. I varje fall blir det en slant om jag budgeterat rätt men om det diffar någonstans kan detta komma väl till pass som buffert.

Läsarna belöning är en finare bok till samma pris

Crowdfunding är trots namnet inget direkt bra sätt att finansiera sitt skrivande, men däremot kan det vara ett bra sätt att låta läsarna bli delaktiga. De kan om de vill följa hur det går och var vi ligger till i kampanjen det vill säga hurpass påkostad boken kommer att bli. Om de vill kan de sedan öka sitt engagemang.

Läsarnas belöning i de olika nivåerna är att den bok de redan förköpt blir mer påkostad. De flesta andra kampanjer jag sett funkar annorlunda, där ”låser man upp” olika nivåer och så får folk en extra e-bok eller två.

Vilka risker är det med min kampanj?

Nu tänker jag på risker att det går åt skogen med kampanjen, inte det som står under rubriken risker för köparna.

Den första och största är att jag uppfattar att Kickstarter-publiken inte riktigt är min publik. Jag upplever att Kickstarter idag fungerar bättre för spel, fantasy och liknande. Så det är uppenbar risk att det är ett för stort steg för mina vanliga läsare att investera i boken och därmed kommer Kickstarter inte visa kampanjen för några nya potentiella läsare. Vilket gör att jag avstår från 5 % av intäkterna till Kickstarter utan att få något för det (förutsatt att kampanjmålet nås, i annat fall får jag inte ett skvatt).

Att driva en kampanj tar tid

Sedan är det ett heltidsjobb att driva en Kickstarter-kampanj och jag har fortfarande en hel del redigeringsjobb kvar att göra om boken ska ut före jul. För att inte tala om att jag har 17000 bilder att sortera och redigera. Jag vill dock inte skjuta fram bokutgivningen för att få mer tid. Åtta månaders heltidsjobb är fullt tillräcklig investering i förhållande till förväntat ekonomiskt utfall. Den får så lov att vara good enough. Förutom att jag inte vill ruinera mig på att redigera fram den perfekta boken så vill jag ha ut den till jul. Det är ett försäljningsargument att läsarna kan beställa den som julklapp.

Tyvärr missade jag att review-processen på Kickstarter tar flera dagar. Det är jättedumt för jag hade skrivit texterna för flera veckor sedan men la inte upp dem förrän jag ungefär tänkte att jag skulle köra igång. Så jag vet inte riktigt vilken dag jag kommer att kunna starta, något som är kass för de första 48 timmarna är avgörande för hur framgångsrik kampanjen blir. Men jag planerar att starta så fort som möjligt när jag fått den godkänd för jag har satt sista dag som 7 oktober kl 20. I annat fall finns det ingen chans att jag kan hålla mitt löfte med att alla ska ha boken i handen före jul.

Sprid till alla fjällromantiker du känner

Känner du någon fjällromantiker som vill ha hem en bit av Funäsfjällen till sin läsfåtölj? Då hoppas jag att du sprider denna länk till dem. Du får såklart gärna stötta kampanjen med en slant om du har möjlighet. Det går att pytsa in valfritt belopp. Sedan har jag en del erbjudanden, från 50 kr till 29 kkr.

Stort tack på förhand till alla som sprider min kampanj!

PS! Länken funkar tyvärr inte ännu. Detta inlägg var förinställt till det datum som Kickstarter angett att deras review-process skulle vara klar men det är den inte.

Publicerad iFörfattare berättar

Mer läsning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.