Kört fast med baksidestexten till ”Nå ut med din bok”

Jag har kört fast! Nå ut med din bok borde varit på väg till tryckeri vid det här laget, men jag har kört i diket. Min tilltänkta omslagsdesigner har annat för sig och jag har jag tappat tråden på grund av för många avbrott för jobb och annat (läs: kämpade mig igenom Öppet spår i massor av minusgrader förra helgen). Dessutom saknar jag baksidestext och har fullständigt slut på idéer för vad jag ska skriva. Ena hälsenan värker efter skidåkningen och hjärnan verkar ha tagit semester. Eller så är den på egna äventyr på annan ort (om någon ser den kan ni gärna skicka tillbaka den för jag behöver den).

Nu försöker jag klämma ur mig ett blogginlägg för att tvinga mig själv att skriva ett utkast på baksidestext. Jag hoppas att någon vänlig själ kanske förbarmar sig över mig och ger mig ett ett handtag. För jag behöver hjälp om jag ska få styrfart på det här bokprojektet. Jag börjar med att repetera vad baksidestexten ska göra. (Det fyller ut inlägget om inte annat.)

Avsnittet baksidestext ur Författarboken

Baksidestexten ska fånga, locka och ge läsaren en bild av bokens innehåll utan att säga för mycket. Det låter enkelt men kan orsaka en del huvudbry.

Ett tips för skönlitteratur som jag lånat är att dela in bak­sidan i tre stycken, när, då och men. Det första berättar när något spännande händer, det andra då något ännu mer spän­nande händer och det tredje men hur ska det gå? En motsva­rig­het för faktaböcker kan vara vem, vad och varför. Vem ska köpa boken, vad inne­håller den och varför ska man köpa den?

Generellt tycker jag att många skriver för långa texter. De vill ha med så mycket information att texten i stället förblir oläst. Om baksidestexten summerar hela hand­lingen finns ingen anledning att köpa boken eftersom läsaren vet hur det ska gå. Ta tio slumpvis valda böcker, lägg dem med baksidan upp och se vilka som lockar dig. När jag testar detta i grup­per brukar det vara vissa variationer, men överlag vinner de böcker där baksidestexten inte fyller hela bak­sidan utan det finns ordentligt med luft omkring.

Tips för baksidestexter

  • Titta på hur andra böcker i samma genre är beskrivna.
  • Tänk på vilken info som är väsentlig för dina läsare. Varför ska de välja just din bok?
  • Skriv baksidestexten i presens för tempo. Inled med huvudkaraktärens namn samt något som utmärker honom eller henne.
  • Visa texten för utomstående och be dem att delge sina åsikter.

Version 1 rakt upp och ner

Vill du nå ut till läsare med dina ord för att beröra, förändra eller underhålla? Har du ledsnat på alla välmenande råd som inte fungerar? Vill du ha en karta över dagens bokmarknad med en kompass för att kunna styra rätt bland de förändringar som sker?

Då har du lösningen här. Nå ut med din bok ger dig enkla matnyttiga råd som gör att du kan välja rätt väg i marknadsföringsdjungeln. Du får hjälp att pricka in rätt format, distribution och sätt att nå läsare, utifrån dina förutsättningar.

Boken bygger på en kurs för Författarförbundets medlemmar och innehåller många praktiska övningar. Den kan användas som kursbok eller läsas enskilt. Att nå ut med dina böcker har aldrig varit så enkelt som nu.

Version 2 mer info om innehållet

Nå ut med din bok är skriven till dig som publicerat en eller flera böcker och vill ha hjälp att  prioritera i utbudet av marknadsföringsmöjligheter. Utgångspunkten är dina förutsättningar och dina läsare.

Du får:

  1. Hjälp att finna din väg i dagens föränderliga bokbransch
  2. Förståelse för vilka som är dina läsare, hur du kan vårda relationen med dem och varför det är viktigt att spara kontaktuppgifter till dem
  3. Tips på hur du kan uppdatera ditt digitala skyltfönster för att passivt fånga läsare
  4. Förslag på turnéer till lokala marknader, mässor och föreläsningar för att möta läsarna
  5. Råd för hur du kan skapa uppmärksamhet i media för att på så sätt bygga ett långsiktigt varumärke som författare
  6. Exempel på hur du kan annonsera för att förstärka effekten av dina andra aktiviteter
  7. Vägledning för att samarbeta med kollegor för att nå ut bredare

Boken är skriven på begäran och blandar praktiska övningar med realistiska och inspirerande exempel.

Version 3 försöker bli spetsigare

Nå ut med din bok – författarens karta över marknadsföringsvägar är ett beställningsverk från författare som vill ha hjälp med att nå ut med sina ord till läsare. Boken är en fortsättning och fördjupning av marknadsföringsavsnitten i det populära uppslagsverket Författarboken.

Nå ut med din bok hjälper dig att välja din väg för att marknadsföra ditt skrivande med mindre energi och frustration än tidigare. Det finns oändliga möjligheter för att nå ut med dina böcker – men många vägar är för tidsödande för att löna sig. Andra är inte längre användbara för att omvärlden har förändrats. Undvik tidsödande slukhål och satsa på hållbara strategier i någon av bokens tre huvudspår, det digitala, det fysiska och det mediala.

Nå ut med din bok är skriven av Kristina Svensson, vetenskapskommunikatör, reseskribent och föreläsare. Boken började som en kurs och innehåller många övningar.

En annan variant på listan

Bokens innehåll i nio steg.

  1. Finn din väg i dagens föränderliga bokbransch
  2. Beskriv vilka som delar din passion, de som är dina läsare
  3. Vårda relationen med varje fan och spara kontaktuppgifter till alla läsare
  4. Uppdatera ditt digitala skyltfönster för att passivt fånga läsare
  5. Turnera runt till lokala marknader, mässor och föreläsningar för att möta läsarna
  6. Skapa uppmärksamhet i media för att bygga ditt långsiktiga varumärke
  7. Annonsera för att förstärka effekten av dina aktiviteter
  8. Samarbeta med andra för att nå ut bredare
  9. Skriv en till bok!

Vad säger ni?

Puhu, jag har svettats över ovanstående i många timmar nu. Nu undrar jag. Vilket av utkasten var bäst? Vad saknas? Blir du överhuvudtaget intresserad av boken? Alla glada förslag mottages tacksamt. För jag är fortfarande sliten efter förra helgen och har svårt att tänka.


PS! Jag tar även gärna emot idéer på hur bokomslaget ska se ut. Det enda jag vet är att jag vill att det ska vara färgglatt. Jag tror de flesta omslagsdesigners vill ha en något längre kravspec att jobba ifrån.

Mer läsning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *