På förekommen anledning vill jag nämna att jag för närvarande inte har någon Nå ut med din bok-kurs på gång. Så om du får en inbjudan till ett föredrag med detta namn har det inget med mig att göra.
Kollegor har uppmärksammat mig på en fortbildning med namnet Nå ut med din bok i höst. Det är samma namn som en kurs som jag turnerade med för några år sedan. En kurs som senare blev bok. Det är ett bra namn och populärt ämne så inget konstigt. Men det nya evenemanget arrangeras av en av organisationerna som var inbjudna till min kurs. Det vill säga medlemmarna får en inbjudan till ett föredrag med samma namn som de fått tidigare. Det kan finnas en liten risk för sammanblandning om någon bara skulle läsa rubriken. Den risken är antagligen inte så stor. Läser man inbjudan framkommer det snabbt att det nya eventet har en heeelt annan inriktning. Men jag vill för säkerhets skull förtydliga att jag absolut inte säljer mediaplaceringar.
Min kurs bekostades av Författarförbundet
Min Nå ut med din bok-kurs skapades utifrån ett behov hos medlemmar i Författarförbundet. Kursen skulle besvara de vanligaste frågorna som förbundets kansli fick från författare, vilket då var frågor om distribution och marknadsföring. Innehållet baserades på diskussioner med de anställda på kansliet samt dåvarande förbundsstyrelsemedlemmar.
Min kurs var gratis för alla medlemmar i Författarförbundet och Författarcentrum. Författarförbundet stod för mitt arvode. En stor del av kursen handlade om olika leverantörer och hur man utvärderar dem. När vi pratade om distributörer gick jag exempelvis igenom för- och nackdelar med tre olika leverantörer. Det ingick också ett avsnitt om vad man ska tänka på när man ingår olika avtal. Denna del var ett samarbete med en av förbundets jurister som också deltog.
Efter kursen buntade jag ihop materialet i bokform med titeln Nå ut med din bok. Den gjorde jag beställningsbar för de som inte hade möjlighet att delta.
Mina kvalifikationer
En av anledningarna till att Författarförbundet anlitade just mig var att jag var oberoende. Därmed kunde jag leverera hyfsat objektiva jämförelser av flera leverantörer. Inte för att det är fel att låta leverantörer med bra rykte presentera tjänster som medlemmar kan ha nytta av.
Förutom att jag var oberoende hade jag hållit kurser tidigare för Författarförbundets medlemmar med mycket entusiastiska omdömen.
- Jag är medlem i Författarförbundet och en av grundarna till intresseföreningen Egenutgivarna.
- Sedan debuten 2010 har jag publicerat böcker på eget förlag, bokutgivningstjänster samt på externa förlag med traditionellt förlagsavtal. Har även jobbat som förlagschef på ett hybridförlag.
- Förutom denna blogg skriver jag texter på Boktugg Insider ibland.
- Förutom Författarförbundet har Vuxenskolan, Ljungskile folkhögskola och BoD anlitat mig som föreläsare inom bokutgivning eller marknadsföring för författare.
- Jag har skrivit sju handböcker för författare, de flesta i samarbete med andra författare.
Jag beväpnar folk mot bondfångare
Mitt mål med Nå ut med din bok-kursen var att alla skulle gå hem peppade. Jag ville ge dem en känsla av att ”detta fixar jag, nu kan jag sortera i det stora smörgåsbordet”. En av mina käpphästar är att det gäller att prioritera rätt aktiviteter, de som får önskad effekt (vanligen att nå ut med sina ord). Det finns åtskilliga möjligheter att gå vilse och kasta tid och pengar i sjön. Det finns också en uppsjö av leverantörer som erbjuder sig att skilja författare från deras pengar med högst tvivelaktiga tjänster.
Vill du ha objektiva råd?
Vill du ha personlig coaching baserade på dina förutsättningar? Eller anlita mig som föredragshållare? Hojta till så ska jag se vad vi kan göra för att lösa detta. Vill du veta lite mer om min filosofi när det gäller marknadsföring först, läs dessa tre blogginlägg.
- Den hemliga trollformeln för att sälja fler böcker i år.
- Är det värt att betala för att bli intervjuad?
- Hur mycket kan man förvänta sig att sälja?
Trevlig helg!