Meny Stäng

Vad sägs om ”marknadsföring för författare”?

Ett stort tack för allt engagemang runt baksidestexten till Nå ut med din bok! Jag fick flera konstruktiva svar från er som läser bloggen på mina utkast till baksidestexter. Att det är några veckor mellan det jag ställde frågan och denna uppföljning speglar hur hektiskt det är med andra uppdrag så här års. För att jag inte ska halka ur nytt-inlägg-varje-söndag fyller jag ut med en del smakprov ur kommande eller publicerade manus. (Jag tycker att det är smart återanvändning av mina texter).

Googlingsvänlig undertitel

Jag jobbar vidare med boken, även om det mest blir på helger samt en och annan tidig morgon före andra uppdrag. En detalj jag grunnat på är undertitel. Det är vettigt att förse en faktabok med en undertitel åt Google. Med det menar jag en undertitel som gör att boken dyker upp när människor söker efter information. Det här betyder att många späckar undertitlar fulla med potentiella sökord. Det gör dem dock lite svårlästa för människor.

Det är en fördel om människor tycker att undertiteln är begriplig, attraktiv och en tydlig innehållsdeklaration över innehållet. Bland undertitlar jag övervägt är följande.

  • Marknadsföring för författare (min favorit, kort och koncis)
  • Författarens karta över marknadsföringsvägar (passade ihop med en plan för kompletterande produkter till boken – planer som nu ligger på is).
  • Författarens marknadsförings-ABC (nä).
  • Med hjälp av dina läsare (en tänkt fortsättning på huvudtiteln).

Behåller Nå ut med din bok som titel

Kan jag inte byta ordning och ha Marknadsföring för författare som huvudtitel? Klart jag kan, men jag vill inte. Jag behöver inte ha rätt men jag tycker att Nå ut med din bok är en bättre titel på boken. Kursen som boken bygger på hade två huvudområden, marknadsföring och distribution. Båda delar ryms i Nå ut med din bok medan Marknadsföring för författare bara handlar om den ena. Och Marknadsföring och distribution för författare låter ärligt talat inte ett dugg sexigt. Dessutom innehåller boken en del biområden som lämpliga format beroende på hur boken ska marknadsföras och distribueras, samt en del spekulationer om bokbranschens utveckling. Allt detta ryms i Nå ut med din bok.

Mina tilltänkta baksidestexter på tok för långa

För att återgå till baksidestexterna så hade alla tre en sak gemensamt: de var på tok för långa. Detta påtalade flera personer. Ni hade såklart helt rätt. Det blev extra tydligt när jag gjorde en slarv-layoutad baksida. Här ser ni exempelvis version nummer två, den med punktlistan. Jag får varken plats med författarfoto eller författarpresentation. 

Jag är väldigt förtjust i punktlistan, men den får användas som reklamblad eller liknande istället för den får faktiskt inte plats på baksidan av boken. Inte heller version ett fick plats på baksidan. Mina vapendragare Kim M Kimselius och Lennart Guldbrandsson försåg mig med en kortare baksidestext som är en mix av ettan och tvåan. Deras förslag tog jag sedan och kortade av ytterligare. Det är den som syns på utskriften längs till vänster. Lagom längd eller hur?

Vad sägs om denna baksidestext?

Vill du nå ut till läsare för att beröra, förändra eller underhålla? Har du skrivit en eller flera böcker och vill ha vägledning i marknadsföringsdjungeln?

I Nå ut med din bok hittar du: Hjälp att finna din väg i dagens föränderliga bokbransch. Hur du kan vårda relationen med läsarna. Tips på hur du kan marknadsföra dig på lokala marknader, mässor och genom föreläsningar. Vad du ska tänka på i sociala medier och annonser.

Boken blandar praktiska övningar med realistiska och inspirerande exempel. Att nå ut med dina böcker har aldrig varit så enkelt som nu.

Och sedan en kort och koncis författarpresentation.

Kristina Svensson står bakom flera handböcker för författare. Hon skriver och fotograferar även reseguider från södra Frankrike. Läs mer: kristinasvensson.se

Vad tror ni om ovanstående? Förhoppningsvis gör ni tummen upp för jag har skickat ovanstående till Anneli på Amala + Kamala. Anneli är en fan av Författarboken och frågade om hon kunde få äran att göra bokomslaget.

PS! Hälsenan är fortsatt deppig så jag hasar mest omkring i lånade skor. Hjärnan har dock återvänt från sin utflykt, något jag är tacksam över.

Publicerad iArbetsprocess "Förverkliga din bokdröm"

Mer läsning

5 kommentarer

  1. Helene

    Få ut din bok i hyllorna?
    Fast jag gillar dagens förslag, så om du är nöjd tycker jag att du ska köra nu!
    Krya på hälsenorna!

    • Kristina Svensson

      Tack Helene! Då tror jag att jag kör på dagens förslag och satsar på att försöka bli klar med boken så att jag kan angripa nästa manus (har en hög som väntar). Jag ska hälsa till hälsenorna. De är lite otacksamma just nu och muttrar fast de har fått den stora äran att åka skidor igen. I solsken och värme.

  2. Pingback: Bokomslag och färg, lika svårt varje gång!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.