De flesta böcker som ges ut i Sverige har en ganska kort livslängd. Så här skulle exempelvis Förverkliga din bokdröms livscykel sett ut om boken getts ut på ett traditionellt förlag.
Bilden är hämtad ur den marknadsplan som studenterna Shu-Chin Hysing, Kristina Nilsson och Lisa Rodebrand gjort och vi nämnt tidigare. De läser Förlags- och bokmarknadskunskap vid Lunds Universitet och spådde bland annat att vi skulle bli ”egenutgivarnas Camilla Läckberg”, något vi självklart tyckte var kul att läsa.
Ett drygt år och därefter bokrea
I bilden ovan säljs Förverkliga din bokdröm under en begränsad och intensiv period som avslutas med bokrean. Det är ungefär så en boks livscykel ser ut i Sverige idag. Nu kommer inte Förverkliga din bokdröm att följa den mallen exakt. Exempelvis ägnade vi oss inte åt att sälja in boken till bokhandeln i våras. Dels var vi fullt upptagna med att skriva boken då, dels bestämde vi oss när vi började skriva boken att hoppa över den traditionella bokhandeln som försäljningskanal. Vi bedömde att det inte var kostnadseffektivt för oss att bearbeta dem. Vi satsar helt på nätbokhandlarna, direktförsäljning och nischade återförsäljare som Tidningen Skriva.
Sedan tror och hoppas vi att boken ska kunna leva längre än arton månader. Att intresset för skrivande inte är en övergående trend utan något som består och att vi ska kunna uppdatera med nyheter och komplettera med fler intervjuer i nya upplagor. Vi kanske inte kommer att konkurrera med Bibeln i livslängd men absolut längre än till bokrean 2014.
Ge ut själv och bestäm bokens livslängd
En av fördelarna med att ge ut böcker själv är att då har man själv kontroll över sin boks livscykel. Man bestämmer när boken ges ut och hur länge den ska finnas till försäljning. Många egenutgivare väljer print on demand för sin bok och då kan den finnas till försäljning i princip hur länge som helst. Boken lagras som en datafil på ett tryckeri och trycks först när den beställs. Inte heller e-böcker blir slutsålda i första taget men där kan den snabba teknikutvecklingen göra bokens format obsolet. Men att konvertera en e-bok i ett gammalt format till ett nyare är troligtvis ingen stor sak så även e-böcker kan finnas till försäljning under en lång period. Samma sak gäller faktiskt för den som trycker upp en större upplaga med böcker och lagrar själv. Så länge de förvaras torrt, varmt och mörkt har de en lång hållbarhet och kan finnas till försäljning under en lång period.
Till sist vill jag poängtera att jag tycker det finns många bra förslag i marknadsplanen framtagen av Shu-Chin Hysing, Kristina Nilsson och Lisa Rodebrand. Jag tycker också att livscykeln ovan på ett snyggt sätt åskådliggör hur lång framförhållning det är i bokbranschen, exempelvis att införsäljning till bokrean görs ett år i förväg. Sedan gillar jag att jämföra hur vi tänker och gör med studenternas förslag.