Meny Stäng

Ett misstag författare gör när de marknadsför sin bok

Om och om igen ser jag författare som med större eller mindre entusiasm ger sig på att marknadsföra sitt författarskap och snubblar på samma ställe. I min sammanfattning av 2021 nämnde jag att jag funderade på att skriva om det allra vanligaste misstaget som författare gör när de ska nå ut med sina böcker. Här kommer det!

Misstaget: prioritera exponering före engagemang. Annorlunda uttryckt: synlighet före igenkänning. Båda behövs men har man fel balans händer det inte så mycket.

Jag är tämligen säker på att jag nämnt detta förut, men kanske var det gömt i någon alltför lång text. Denna är förhoppningsvis tillräckligt kort för att vara tydligt.

En rad med Hundra nedslag i Mölndal i fönstret i Akademibokhandeln i Mölndal under julhandeln 2021

Lägger allt fokus på synlighet

Det stora misstaget är att fokusera helt på att boken ska synas för så många nya människor som möjligt. Det vill säga kvantitet. Detta tar sig uttryck i att man strävar efter att synas i massmedia eller bli nämnd av influencers med stora följarskaror. (Eller betalar för marknadsföringspaket med dubiöst värde).

Författare som kör detta spår blir ofta överraskade och besvikna av det klena utfallet. Det beror på att de har lagt allt fokus i ena änden av säljtratten, på exponering. Att ett okänt bokomslag fladdrar förbi i tre sekunder ger sällan effekt. Igenkänning behövs.

Missar behovet av upprepning

Människor behöver höra talas om en bok flera gånger för att nappa. Bokens titel och omslag behöver göra en resa från okänd till välkänd hos varje potentiell läsare.

Din utmaning är att nå dina potentiella läsare/lyssnare sju gånger utan att det blir tjatigt.

Dessa sju gånger kan vara i form av att de läser en intervju med dig i lokaltidningen, hör talas om boken i ett boktips på YouTube, snubblar över din bok hos en återförsäljare, sitter bredvid någon som läser den på spårvagnen, blir tipsad om boken på en middag och ser två olika foton du publicerar i sociala medier. Fast i omvänd ordning.

Fokuserar på försäljning

”Köp” är sällan det ord som gör folk nyfikna på din bok. Det är snarare ett ord som är avtändande och bör användas sparsamt eller inte alls. När läsaren ska lära känna en ny bok kan inte varje inlägg handla om köp. Det är bättre att locka med utdrag, bilder och omdömen. Skapa många olika bilder där bokomslaget syns och dela dessa med olika budskap.

Börjar från noll

Bokens resa från okänd till bekant är kortare hos de läsare som redan känner till dig. Du behöver inte börja från noll ens som debutant. Du kan ta en genväg om du börjar med att kommunicera med vänner, bekanta, grannar, skolkamrater, Berra du mötte på konferens för tre år sedan osv.

Som återkommande författare börjar du med att berätta om den nya boken för de som läste, lyssnade, köpte, lånade, snattade, bläddrade, gillade eller hatade någon av dina tidigare böcker.

Glömmer kaskadeffekten

Människor litar mer på sina vänners rekommendationer än på någon reklam. Därför är den absolut viktigaste marknadsföringen att människor pratar om din bok. Har du fem fans som alla rekommenderar din bok till fem kompisar får du en handfull nya läsare. Har du femtio fans som alla rekommendera din bok till fem kompisar så har du ett hundratal nya läsare. Om femhundra fans alla springer till sin bokhandel, reserverar boken på sitt lokala bibliotek, ger boken fem stjärnor på Storytel, fyller sociala medier med foton… Ja du fattar.

Alla fattar vitsen med femtusen entusiastiska fans men även fem kan göra skillnad, om de verkligen är engagerade. Livslängden på fans kan dessutom vara resten av din författarkarriär, medan ett gästspel i morgonsoffan varar femton sekunder. Gläds åt varje läsare för varje läsare är en människa som potentiellt kan tipsa någon annan om din bok (eller läsa något annat du skrivit tidigare eller kommer skriva i framtiden).

Försöker inte ens att identifiera sina läsare

Det spelar dock ingen roll om folk så hör talas om din bok tjugoåtta gånger om boken inte lockar dem. Den vanligaste anledningen till att folk är ointresserade är att de inte gillar genren överhuvudtaget, men det kan också handla om paketeringen eller tajmingen. Huvudregeln är att det är slöseri att marknadsföra sin bok till människor som inte läser den aktuella genren.

Men alla regler har undantag och vid vissa tillfällen är det helt rätt att kasta pärlor för svin. Ibland kan folk som inte gillar din genre vara på jakt efter julklappar till någon annan. Ett annat exempel där man marknadsför bok till annan än läsaren är barnböcker. Det kan kort sagt vara väl värt att nämna boken för en vidare krets än de som förväntas att läsa den. Några utanför målgruppen kan få slinka med (detta sträcker sig dock inte till att spamma författargrupper med din bok).

Blandar ihop verktyg och utförande

Oavsett om ditt team med hardcore-fans består av fem, femtio eller femhundra personer behöver du något sätt att kommunicera med dem. Det kan du göra genom att skicka pappersbrev skrivna på en Remington skrivmaskin, genom att bjuda dem på frukost i Hagaparken eller skicka brevduvor. Det är kanske vanligare att skapa en arbetsgrupp i valfritt socialt medium, eller en mejllista. Men kommunikationsverktyg är bara verktyg. Får du negativa reaktioner, eller inga alls, så skulle det kunna vara brevduvornas eller skrivmaskinens fel, men det är mer troligt skit bakom spakarna.

Ödsla inte tid på att debattera vilket verktyg som är bäst eller sämst, när det handlar om hur du använder det.

Rivieran inom räckhåll heter ett Instagramkonto där Maria Unde Westerberg och jag samlat tusen följare som gillar franska rivieran. De följer oss eftersom vi under ett par år postat foton och tips om tågresor, vin, vandringar, restauranger och hotell på franska rivieran. När jag postade reklam för en bok med naturbilder från Mölndal så var det förstås en smula utanför ämnet (jag har skrivit texterna och gett ut den). Men det finns alltid ett visst överlapp. Några som gillar franska rivivieran har koppling till Mölndal. Det inlägget sålde åtminstone fyra exemplar av boken, trots att det var enda gången jag nämnde boken där. Det beror på att vi byggt upp ett förtroendekapital så folk litar på oss. Fyra kanske inte låter så imponerande men det är fyra exemplar fler än innan. Tänk om fotografen som tagit bilderna i boken hade haft ett konto där han under några år samlat en publik som gillar hans foton från Mölndal, och sedan postat nyheten att bilderna går att köpa i en bok. Det hade gett klirr i försäljningen.

Hakar upp sig på bokhandeln

Återförsäljare som aktivt säljer just din bok är toppen och kan göra verklig skillnad för en boks framgång. Därför lägger många allt sitt krut på att få ut sin titel hos återförsäljare, särskilt fysisk bokhandel. Men ett sätt att få sin bok snyggt exponerad i bokhandeln är att det finns läsare som frågar efter den. En titel som snabbt säljer slut beställer bokhandeln fler av, istället för att skicka tillbaka osålda exemplar efter att de tillbringar tre månader med ryggen utåt i en hylla. Därför kan det vara bättre prioritera att berätta om boken för läsare och låta dem fråga efter den i bokhandeln, än att lägga tid på att sälja in boken i bokhandeln. Eller i varje fall båda delar. En del bokhandelskedjor använder marknadsföringen som läggs på titeln från förlagets/författarens sida som urvalsprincip när de ska utvärdera potentiella inköp.

Här kommer ett exempel. Vi har inte haft någon kommunikation med den lokala bokhandeln angående Hundra nedslag i Mölndal. Men människor lär ha varit där och frågat efter den. Bokhandeln beställde hem en kartong med böcker från distributören. Böckerna sålde slut på ett par dagar och bokhandeln tog in fler och skyltade dem så här. En knapp vecka senare var de sålda och bokhandeln köpte in fler. Alla bokhandlare kan ta in och exponera titlar så här om de märker att det finns en efterfrågan.

Sammanfattning

Människor väljer böcker som deras vänner rekommenderar och som de trillar över mer än en gång. Se till att det är din bok som de blir nyfikna på. Kommunicera med människor för att skaffa dig läsare. Berätta för dessa om din nya bok och underlätta för dem att sprida dina böcker. Börja med att bygga en solid bas av läsare och växla därefter upp.

När du har skaffat dig läsare fungerar det bättre med synlighet i media, för då fladdrar ditt namn och bokomslag förbi för människor som känner till dig. Man måste jobba med exponering och engagemang parallellt.

Varmt lycka till med att nå ut med din bok!

Vill du läsa mer?

Publicerad iTips för att marknadsföra dig och dina böcker

Mer läsning

6 kommentarer

  1. Lilja

    Misstag 1A: att inte identifiera läsaren är en dödssynd, Gör man inte det är man enbart dum. Stendum, kan man inte identifiera kundgruppen är man körd.

  2. Monica Lövström

    Jag gillar att läsa dina praktiska tips! En del kommer nog att fungera för mig, andra inte, men poängen för mig är att få lite inspiration. Ett problem för mig är indelningen i kategorier i nätbokhandeln, boken jag har gett ut är inte Fantasy, inte Övernaturligt, snarare Fantastik.
    https://www.bokus.com/bok/9789151983080/woodland-point/

    Ditt tips att fokusera på en potentiell läsarskara i stället ska jag ha för ögonen! En så enkel sak är lätt att glömma (åtminstone för mig), så tack!

    Monica
    med nystartade
    mm förlag

    • Kristina Svensson

      Hej Monica,
      Stort tack för din kommentar. Roligt att höra att mina tips ger inspiration. Det är precis min förhoppning.
      Bokhandelns kategorier är lite otympliga och stora. Läser man tips från anglosaxiskt håll så har de många fler underkategorier att laborera med.
      Lycka till med ditt nystartade förlag Monica!
      Hälsar Kristina

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.