Meny Stäng

Mats Lundgren satsade på lokal marknadsföring

Ett av mina förslag när det gäller marknadsföring av skönlitterära böcker är att satsa på det lokala spåret. Dagens gäst Mats Lundgren har gjort precis det. Han är entreprenör som hatade skolan, jobbar heltid på Ericsson sedan tjugo år och gärna åker veteranmoped. Här kommer hans berättelse om hur han marknadsfört sin kriminalroman från Nyköping, Den som ger
Författare Mats I Lundgren

Det började med ett infall

Jag har aldrig haft någon dröm att bli författare. Innan jag började skriva hade jag faktiskt aldrig tänkt tanken att skriva en bok. Att jag började berodde på ett rent infall. Min fru och jag satt i sommarstugan och jag hade läst ut nån deckare. Vi hade bott i Nyköping ett år och jag frågade henne som växt upp i trakterna om det fanns nån deckare som utspelade sig i just Nyköping. Det hade hon aldrig hört talas om och jag sa då att det borde ju nån skriva. Jag skulle köpa den! Då säger hon: ”Skriv den du.” Jag skrattade och avfärdade henne direkt.

Men när jag hade suttit och tomglott över havet i några timmar så började jag leka med tanken. Jag tänker i bilder och såg boksida ett framför mig. Hur jag fyllde den med text. Jag funderade ihop en inledning och kände att jag ska banne mig prova här och nu. ”Gör direkt” ligger nämligen för mig. Jag har också entreprenörshjärna och gillar att utmana mig själv med diverse små projekt. Nåväl, jag bad min kära, som kan datorer bättre än jag, att lägga upp en mall i word så det såg ut som en boksida ska se ut när den är klar. Sedan skrev jag sida ett i boken och den har jag i princip inte ändrat sedan dess. Historien som den till slut blev växte fram eftersom jag skrev.

Jag kände rätt snart att det här var kul och att det skulle vara väldigt intressant att löpa hela linan ut. Att verkligen ge ut boken och se om det flyger. Så jag bestämde mig att skriva boken så som jag själv vill att en deckare ska vara och inte ge mig förrän jag var nöjd.

Marknadsplan med lokalt fokus

Och om jag sedan som okänd debutant skulle ha nån chans att sälja några böcker så måste jag fokusera lokalt. Så jag tog lokal hjälp med utformningen av omslaget och började skissa på en marknadsföringsplan.

Mats I Lundgren croppedJag resonerade så att de flesta som bor i Nyköping med omnejd och som läser deckare kommer att vilja läsa den första deckaren som utspelar sig i Nyköping. Och lokala tidningar måste ju bara skriva om en sådan lokal händelse. Det är ju det de lever och finns för. Och lokalradion kommer inte heller att kunna låta bli. Och lokala butiker kommer att vilja sälja den. Så jag började lista upp alla som skulle få veta att jag skrivit denna bok. Förutom media började jag lista upp allt från bibliotek, bokhandlare, pensionärsföreningar, kommunala nätverk, företagarnätverk, inflytelserika personer, näringslivschef, kulturknuttar, kommunalrådet osv. Jag letade upp kontaktuppgifter till alla kändisar som kommer från Nyköping och det var en hel del. Till slut hade jag 10 sidor med information. Jag skrev sedan ett pressmeddelande som jag skickade ut till alla som jag hade mejladress till. Och skrev meddelanden på kändisarnas FB-sidor

Målet var att så många som möjligt skulle få höra talas om boken på så kort tid som möjligt till så låg kostnad som möjligt. Det fungerade mycket bra! Boken hade till jul varit ute 3 månader och jag har fått mycket uppmärksamhet utan att det kostat mig några pengar. Boken har också sålt i mer än 2000 exemplar. I början köptes den för att folk läst om den. Sedan gick det över till att de som köpte den rekommenderade den till andra. Kan nämnas att jag som komplement till ovan nämnda bokade upp mig på några julmarknader och har signerat på Akademibokhandeln, ICA-butiker, Coop, en företagsmässa, föreningsträffar, etc. Mitt nästa marknadsföringssteg är att jag ska dela ut signerade böcker till föreningar att ha som priser i diverse lotterier och tävlingar. En bok kostar under 20 kr så det är billig reklam.

Stort tack Mars Lundgren för att du delade med dig av hur du arbetat med att marknadsföra din bok. Lycka till med kommande böcker!

Publicerad iFörfattare berättar

Mer läsning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.