Meny Stäng

Kroniska dyngspridare och ett viktigt tips

Wow, vilket gensvar jag fick på förra veckans text om att sluta spamma författargrupper. Det är uppenbart att många människor är rejält trötta på en del av inslagen i de öppna författargrupperna. Jag gick in i några jag inte besökt på länge och det var sida upp och sida ner med delningar från egna sidor och slentrianmässig reklam som uppenbart inte var anpassad för den aktuella gruppen.

Organiska spridningen strypt

Det är å andra sidan inte konstigt att många delar reklam i grupper eftersom den organiska spridningen från sidor och profiler har strypts till nästan ingenting. Vill man att alla följare ska se vad man skriver på sin sida behöver man pytsa in pengar.

Därför är grupper attraktiva. Det är ett av få sätt att sprida sitt material utan att betala för det. I varje fall i teorin. För om de ointressanta inläggen dominerar så flyr folk från gruppen och då blir det ingen effekt alls. De som fyller grupperna med material som får folk att fly förstör därmed både för sig själva och för andra.

Bra reklam är bra

Det är enligt min mening inget fel på att göra reklam i grupper – om det är relevant. Men det är stor skillnad på att posta något som intresserar gruppens deltagare och något som gör dem irriterade. Och det är alltså bara sådant som intresserar stora delar av gruppens medlemmar som kan fungera som marknadsföring.

Inte ens för oss som anstränger oss blir det alltid rätt. Ibland funkar inte bilden eller rubriken alls. Men det finns de som delar om och om igen utan att någonsin få några positiva reaktioner. En person kallade dem träffsäkert för kroniska dyngspridare.

Självutnämnda spampoliser

En effekt av den dåligt formulerade, dåligt förankrade och dåligt riktade reklamen är att reklamförbud införs, något som jag tror leder fel. Jag förklarade i den långa posten att det hindrar kunniga personer från att hjälpa nybörjare (eftersom att dela med sig av sin kunskap är en form av varumärkesbygge).

Dessutom ger reklamförbud upphov till självutnämnda spampoliser. Några kollegor gjorde mig uppmärksam på denna företeelse. Spampolisen håller ordning på hur många ställen de sett en länk på, något som delvis beror på hur populär länken är – ju fler personer som delar och kommenterar desto högre upp kommer algoritmerna att knuffa länken.

En vanlig tråd

Att agera spampolis i författarforum är nästan lika konstruktivt som de som skriver ”du ska inte resa någonstans pga corona” på varenda fråga i reseforum. De följs omedelbart av sju personer som säger nu är vi lessa på kommentarer om corona och ber alla andra sluta skriva om det. Varpå tio personer påpekar att de just gjort saken värre samt hänvisar till gruppens regelverk. Någon petimäter påpekar att viruset heter SARS-CoV-2. Därefter skriver någon att bilden i inlägget var från 2019 det vill säga före pandemin medan någon annan nämner att Folkhälsomyndigheternas råd varierar från region till region.

Ungefär då återvänder den som ställde originalfrågan efter en sväng till kaffebryggaren och förklarar att familjen tänkt köra egen bil, hyra stuga och ta med all mat. Hen får genast mothugg att om de inte handlar take away på orten så går ortens näringsidkare under. Varpå tre personer svarar att de visserligen vet att orten lever på turism men nu måste alla hjälpas åt för att få bukt med coronan.

Vid det här laget påpekar någon att samma fråga redan ställts fyra gånger inom loppet av tre dagar och föreslår att personen ska googla på stuguthyrning istället. Två personer poppar nu popcorn medan tre följer och sju ropar på att admin ska börja radera kommentarer. När admin raderar en så utbryter en kör som skriker om censur och åsiktspolis. Samt tre personer som lanserar egna grupper med ”högt i tak”.

Corona-effekt syns hos förlagen

På tal om Coronan så syns en Corona-effekt hos förlagen. Inte den effekt som jag skrev en hel del om i våras utan effekten att de får in mångdubbelt fler manus än tidigare.

Det tycker jag är ett positivt tecken. Det betyder att människor runt om i landet väljer att stanna inne och skriva. Ingen blir smittad eller sprider smitta när de sitter hemma med sin dator. Dessutom är det utmärkt att ta tillfället i akt att förverkliga sin bokdröm nu när läget är som det är.

Välj din väg och fokusera på den

Det är dags för det där viktiga tipset jag hintade om i rubriken. Det är ett gammalt tips som jag upprepar. Nämligen att välja din väg och sedan hålla dig till den. Du ska inte vara rädd för att välja bort eller att strunta i saker som andra gör. För att något fungerar för en författare (eller bok) behöver inte betyda att det fungerar för dig (särskilt inte om det är någon som presenterar en ”genväg”).

Tid är en bristvara och att stressa över allt som andra gör är kontraproduktivt. Dessutom behöver du inte gör allt, det är bättre fokusera på ett par saker och göra dem riktigt bra.

Välj en kanal för att hålla kontakt med läsare

Det finns bara två saker du inte kan välja bort. Det ena är att sträva efter att hela tiden utvecklas inom skrivandets konst. Samt att ha någon form av kontakt med läsare. Det sistnämnda kan vara i liten skala i form av ett nyhetsbrev till dina tjugo första fans eller i en egen FB-grupp dit du bjuder in utvalda vänner.

Du behöver inte plocka fram hela arsenalen och skicka recensionsexemplar, annonsera, göra mediaturnéer, podcast, posta femton uppdateringar om dagen i sociala medier och hela tjolavippen för din debutbok. Det finns en del gurus som menar att du kan vänta med mer aggressiv marknadsföring tills du har minst fem böcker utgivna.

Skriv fler böcker och gneta på

Om du passivt samlar läsare och håller kontakt med dem under tiden du skriver fem böcker så kommer du ha en solid grund att stå på för att nå ut bredare.

Kvalitet i ditt skrivande är något du inte ska tumma på. Sträva efter att varje bok ska bli en smula bättre än den förra. Det betyder inte att du ska redigera ihjäl den i strävan efter perfektion.

odon
Odon

Att göra sin grej lönar sig

Nu ska jag göra en liten utvikning till YouTube. Där finns som bekant allt. Bland annat människor som syr upp gammaldags kläder. Det som fascinerat mig är stjärnan som när detta skrivs får 1000 nya prenumeranter per dygn och närmar sig sin första miljon vilken dag som helst.

Hon har hållit på i två år och är därmed nyare än flera av sina kollegor. Hon postar en eller två gånger i månaden vilket är relativt sällan. Men hennes videos håller riktigt hög kvalitet. Dessutom är nördighetsnivån på astronomisk nivå. Hon syr knasiga saker för hand. Här och där kommer en utläggning om dräkthistoria. Eller något ord på gammalengelska. Det är kort sagt briljant gjort. Så roligt att det funkar. Det gör mig peppad eftersom min kommande bok är en smula nördig.

Positiva kommentarer peppar

Något annat som peppar mig är de positiva kommentarer jag fick på förra posten. Två kommentarer fastnade särskilt. Dels en person med självinsikt som skev att han nog var skyldig till spammande men nu insett att hans tidigare beteende inte varit helt optimalt. Det är inte alla som kan lära sig så en eloge till honom. Sedan en person som skrev att jag är en av få som kan få henne att läsa långa inlägg. Tack!

Det finns mycket jag skulle vilja skriva om. Förra inlägget ledde till flera frågor om hur man hittar sina läsare (vilket kan delas in i identifiera dem samt hitta kanaler till dem). Jag har flera halvskrivna inlägg om crowdfunding. Sedan är jag sugen på att göra en till omgång med uppföljningsintervjuer med de författare som Joanna Björkqvist intervjuade till boken Förverkliga din bokdröm. Det har hänt en hel del på åtta år och skulle vara intressant höra dessa personer reflektera över sina lärdomar.

Kanske blir det mer tips framöver

Vi får se när jag känner att jag har tid att ta tag i listan. Det som behövs är egentligen att det ger någon form av intäkt (som är större än någon enstaka bokförsäljning). Att erbjuda någon form av kurs eller coachning är något jag övervägt i flera år och kanske blir det verklighet nästa år. Utmaningen är att hitta rätt nivå, det måste vara tillräckligt för att inte vara ideellt arbete samtidigt som det ska vara överkomligt.

Kanske finns det författare som är beredda att betala en slant för att få delta i mindre grupper som är aktivt modererade. Typ en studiecirkel på nätet där ett tema i veckan diskuteras. Givetvis ska grupperna vara indelade i ambitions- och kunskapsnivå så att nybörjarna får rätt stöd medan de etablerade kan utbyta erfarenheter på en annan nivå.

Kan det vara något månntro?
PS! Bilderna har inget med texten att göra, jag tog några jag hade nära till hands vilket betyder att de är från Strövtåg i Funäsfjällen.

Publicerad iBlandade författartips

Mer läsning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.