Meny Stäng

Därför ska du dela negativa recensioner

Trogna bloggläsare inser omedelbart att rubriken är ett klickbete. Här på Förverkliga din författardröm finns (i princip) inga måsten eller saker du ”ska göra”. Allt aktiviteter är frivilliga och den enda uppmaningen är att basera alla beslut på någon form av faktainsamling, utgå från dina förutsättningar och undvika att gå på myter.

Med detta sagt finns det argument för (och emot) att sprida negativa recensioner och läsarbetyg. Här ska jag gå igenom några av dem och efteråt får du bestämma om man är modig, transparent eller korkad om man sprider negativa omdömen om sin bok.

Att människor pratar om din bok är viktigt

Att människor pratar om din bok är otroligt viktigt om den ska nå ut till nya läsare. Ju mer entusiastisk personen är och ju större nätverk denna person har ju bättre är det. En gång i tiden kunde en recension i en stor tidning orsaka köbildning till bokhandeln. Idag är drömmen istället att du har hundra riktigt entusiastiska läsare som alla tipsar tre kompisar var om boken och på så sätt får igång snöbollen.

Jag har delat tips för att få fler recensioner här på bloggen tidigare. Det är klart roligast med positiva omdömen, men så här skrev vi i Förverkliga din bokdröm.

Oavsett om recensionen är positiv eller negativ är varje re­cension bra. De sprider information om boken och bidrar till försäljningen. Inte ens en totalsågning behöver vara dålig ur försäljningssynpunkt, utan den kan göra läsare nyfikna på boken. Lägg därför upp länkar till alla recensioner, oavsett betyg, på din webbsajt.

Recensioner eller fylliga läsaromdömen som förklarar varför den som skrev omdömet inte gillade din bok, kan fungera utmärkt som reklam. Läsaren kan ju tycka tvärtom jämfört med recensenten.

Alla typer av läsaromdömen visar att boken har läsare.

Negativa omdömen är jobbiga att få

Jag ska inte sticka under stol med att det är jobbigt att få negativa läsarbetyg. Av någon anledning så spelar det ingen roll om man får 99 översvallande entusiastiska omdömen och ett magsurt så är det bara det hundrade som man minns. I Förverkliga din bokdröm skrev jag så här.

”Kristina kallar sig skribent, kommunikatör och inspiratör vilket är stora ord att ta i sin mun som debutant.” Det har gått mer än ett år sedan jag läste denna recension, men jag minns fortfarande vartenda ord. Det spelar ingen roll att jag innan lovade mig själv att jag minsann inte skulle gräva ner mig över eventuella dåliga recensioner. Det spelar heller ingen roll hur många lovord jag fått efteråt, jag minns nästan bara den där recensionen.

Det var aldrig riktigt lika roligt att prata om boken efter den recensionen. Jag kände mig som en fejk. Mina examens­bevis och CV långt som en arm var plötsligt bortglömt. En person som käkat Jante till frukost hade sågat mig och min bok.

Såhär nästan ett decennium senare önskar jag att jag hade sparat hela. Sågningar är också milstolpar i författarresan. Dessutom skulle jag kunna använda det som exempel i diskussioner med kollegor om ”värsta sågningen”. Det är nämligen också ett användningsområde för negativa recensioner och omdömen.

Hantera dåliga läsaromdömen

Att bolla sågningar med kollegor kan vara ett konstruktivt sätt att hantera dem på. Ett annat är att ignorera dem. Speciellt om det är troll som varit framme. Trollkommentarer från personer som inte ens lyssnat på boken utan bara sprider hat har varit ett problem i en del prenumerationstjänster.

I Författarboken skrev jag så här om att hantera negativa recensioner.

Den konstruktiva reaktionen är att fun­dera på om det finns något i recensionen som du kan ta till dig till nästa bok. Den sura är att helt enkelt kon­statera att vederbörande faktiskt inte gjort den prestation du gjort, att skriva en bok, och att personen antagligen är avund­sjuk. Den kloka varianten är att påminna dig själv om att boksmaken är olika, och en bok som en person älskar kan tråka ut någon annan. Har inte du läst böcker som andra höjt till skyarna utan att förstå varför? Om inte någon av dessa varianter funge­rar kanske du kan kasta pil på ett porträtt av recensen­ten eller skriva in personen i din nästa bok.

Smaken är som baken

Något jag är inne på är att man ska komma ihåg att alla människor tycker olika. Joanna Björkqvist skrev så här i Förverkliga din bokdröm.

En recension handlar till största delen om ett personligt tyckande utifrån den människa som just då tycker exakt så. Inte ens det är statiskt, utan jag kan tycka på ett sätt ena dagen för att jag har just de erfarenheterna, medan jag två år senare kan tycka något helt annat för att jag då föränd­rats, utvecklats som person eller helt enkelt är i en annan sinnesstämning.

En recension är inget facit på hur bra eller dålig en bok är, utan en subjektiv uppfattning och det ska man ha i minnet både när man får och skriver recensioner. Det är viktigt att motivera och förklara varför man tycker som man gör. Det är lättare att ta till sig kritiken om någon säger att boken inte var bra för att karaktärerna inte var trovärdiga eller för att språket var för stolpigt än om man säger att man bara inte gillar den. Det ger inga intressanta diskussioner och det leder heller inte någonstans.

Läsarord visar att boken har läsare

Det viktigaste skälet till att dela negativa läsaromdömen är att de precis som de positiva visar att boken har läsare. Jag har läst flera texter om bokmarknadsföring där det står att det är viktigare att boken har många läsarbetyg hos Amazon, än att snittet är högt.

En fördel med Amazon jämfört med de svenska bokhandlarna är att betygen (oftast) går att överföra mellan upplagor. Betygen knyts till verket, inte till ISBN. Eftersom varje format samt upplaga av ett verk får ett eget ISBN så blir betygen utspridda på flera ISBN i de svenska nätbokhandlarna. (Sedan har Amazon ett rejält problem med fejkade betyg men det är en annan sak).

Få sympati från dina läsare

Ett motiv för att dela negativa läsaromdömen är att få sympati från dina följare. Det funkar särskilt om recensenten uppenbart inte gillar genren eller har missförstått delar av boken. Jag såg en kollega som i höstas delade en recension från en mellanstor tidning och skrev att recensenten uppenbart inte gillade delar av innehållet. Följarna slöt upp och sågade recensionen. På detta sätt fick författaren båda visa att boken blivit recenserad och sympati.

Ger trovärdighet

Mitt viktigaste argument för att dela negativa recensioner är trovärdighet. Jag har predikat tidigare att det inte lönar sig att bygga en fejkad fasad i sociala medier. Jag får personligen lite spader på alla mer eller mindre fejkade topplisteplaceringar där författare har valt ut en underkategori till en underkategori och sedan kallar sin bok bästsäljare men ”glömmer” berätta att urvalet är typ en bok. (Jag överdrev en smula, men bara en smula).

För mig och min personlighet är det viktigt att visa att jag inte sorterar bort några läsarbetyg (annat än de jag misstänker är troll) och inte skriver fejkade hittepå-beröm.

Nackdel: du sänker dig själv på Facebook

Bakgrunden till det här inlägget är att jag i höstas hade ett ryck och delade en del läsarord om Författarboken och Nå ut med din bok. Alla länkar var till entusiastiska omdömen, utom ett som var negativt. En person skrev följande.

Jobbigt. Men kanske viktigt? Och modigt att du publicerar här! 💪
Hur tänker du då? Vad är fördelar och ev nackdel? En uppenbar är väl att ingen vill ”gilla” inlägg som är negativa…

Den sista meningen var något jag inte hade tänkt på men det är en klar nackdel. För att Facebook ska välja att visa inlägg jag delar så är det viktigt att tidigare bilder och länkar har genererat många kommentarer och andra reaktioner. Länken till den negativa recensionen var det knappt någon som gillade. Därmed blev signalen till Facebook att jag delar saker som inte intresserar följarna. Detta ledde till att jag fick sponsra några av de kommande inläggen för att återfå min tidigare spridning.

Det här gör att jag nog inte kommer att dela negativa länkar på Facebook igen. Däremot kommer jag att fortsätta lägga citat och länkar på de sidor där jag samlar alla läsarröster jag kan hitta.

Vad tycker du? Kommer du att sprida negativa synpunkter på din bok framöver?

Författarboken – den enda bok du behöver läsa

Jag avrundar den har texten med Elin Lundbergs åsikter om Författarboken

Innan jag började skriva lånade jag och läste säkert 20 olika böcker om att skriva bok. Några var bra, andra ganska tråkiga och innehållslösa. Roligast var nog Stephen Kings bok ”Att skriva”. Så här i efterhand inser jag att det hade räckt för mig – och säkert för dig också – att bara läsa Författarboken.

Författarboken innehåller verkligen allt en kan önska sig. En tydlig och pedagogisk struktur, med början och slut i hela den omfattande processen att skriva, ge ut och marknadsföra en bok. Handfasta, konkreta tips om hur en kan/bör/ska göra. En personlig berättarröst som bjuder på egna erfarenheter, misstag och ett reflekterande kring olika sakers för – och nackdelar. Kristina Svensson bjuder i boken (precis som hon också gör i sociala medier) generöst på sin kunskap. Hon är klok och rolig och onödigt bludder är bortskalat. Boken går att använda som uppslagsbok.

Jag behöver kanske inte säga att ett sådant omdöme delar jag mer än gärna!

Mer läsning om negativa recensioner (edit juli 2019)

Sprang över en vettig text hos Joanna Penn. I den argumenterar en gästskribent för att du överhuvudtaget inte ska läsa dina läsaromdömen. Något som var särskilt intressant var att författaren skriver att potentiella läsare inte bryr sig om de femstjärniga och de enstjärniga betygen då de är suspekta. De som överväger att köpa boken grundar sig mer på vad de som gett två, tre och fyrstjärniga betyg skriver om boken.

Publicerad iFAQ

Mer läsning

2 kommentarer

  1. Jenny Forsberg

    Ha ha, vad jag skrattade åt topplisteplaceringarna – jag fattar inte ens hur man hittar så specifika topplistor som jag ser ibland :-D Men det ser ju onekligen bra ut att vara med på en topplista, så varför inte ändå, om nu internetbokhandlarna ändå gör så specifika listor.

    För mig personligen har jag en känsla av att det lyser igenom hur sur jag är över en negativ recension om jag delar den, så det är nog bäst att jag låter bli ;-) Eller sprider den först långt senare, när jag har fått ordentligt med distans till den.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.