Personligt varumärke är en term som en del människor har svårt för men oavsett vad du tycker om begreppet så har du ett personligt varumärke. Det är det samlade intrycket som utomstående får av dig. Det är dina verk, dina bilder i sociala medier och hur andra pratar om dig. Allt bidrar.
Du kan inte påverka alla delar av ditt varumärke men du kan välja hur du presenterar dig själv, ditt arbete och ditt liv i sociala medier. Där kan du välja mellan att vara dig själv, en lätt tillsnyggad version av dig själv eller att spela en roll av något slag. För ett långsiktigt hållbart konstnärskap är jag övertygad om att ärlighet varar längst. Det betyder inte att du måste vara privat och fylla dina kanaler med familjebilder. Det betyder heller inte att du måste dela allt. Det är både mer allmängiltigt och attraktivt att publicera bilder på din nya frisyr än på dina hemorrojder. Du kan göra ett urval.
I verkligheten har ett liv både toppar och dalar
En del väljer att bara visa upp de positiva delarna av sitt liv och hoppar över de jobbiga tabbarna och korkade misstagen. Eftersom de flesta av oss vet att liv har både toppar och dalar så signalerar en ensidigt positiv bild att vissa delar utelämnas. Följdfrågan blir: vilka skelett göms bakom den glättiga fasaden?
Min övertygelse är att ifall man delar med sig av lite av varje så framstår man som mer äkta än om man bara delar de positiva delarna. Dessutom tror jag att fler vill vara med och dela glädjen om de vet att den föregås av mycket kämpande och en hel del bakslag.
Min erfarenhet är att ifall man är öppen med sina problem kan det dyka upp erbjudanden om hjälp från de mest oväntade håll. När jag för några år sedan inte kunde bo i min lägenhet på grund av byggverksamhet erbjöd en fd kollega mig att låna hennes hus på en ö i skärgården.
En stor fördel med att vara sig själv i sociala medier är att det går fortare än att spela en roll. Och som författare lider vi av konstant tidsbrist och behöver prioritera vår tid. Därför är mitt tips att skriva från hjärtat och berätta om det som engagerar dig just då.
Tänk på vilka som läser det du skriver
Ibland kan det dock vara värt att tänka sig för ett varv extra, komma ihåg att det finns mottagare som kan tolka vad de ser och hoppa över att publicera.
Strax innan Nina Larsdotter (numera Cronee) försatte sitt förlag i konkurs publicerade hon glada bilder av ett köpebrev. Hon hade köpt sommarstuga. Samma dag som hennes författare fick brev från konkursförvaltaren publicerade hon bilder på en lyxig middag. Hon var ute och firade. Om hennes mål var att sända budskapet att hon blåst de som litat på henne på pengar, så lyckades hon väl.
Det är inte bara vänner och samarbetspartners som kan titta på dina bilder i sociala medier och göra tolkningar. För några år sedan upptaxerades Camilla Läckberg av Skatteverket. I deklarationen hade hon gjort avdrag för jobbresor men Skatteverket jämförde detta med hur hon beskrivit resorna i sin blogg. Där stod det om slappardagar vid poolen vilket gjorde att avdragen underkändes.
Prova tvärtemot-metoden
Nu har jag beskrivit hur jag inte tycker att du ska göra. Det finns en poäng med det. Om du kör fast i hur du ska ska beskriva dig själv, testa tvärtemot-metoden. Börja med att fundera på hur du absolut inte vill framstå. Vad blir du galen på när andra skriver? Skriv sedan ner motsatsen. Kan du dessutom förmedla detta på ett sätt som känns äkta och genuint, samt kanske krydda med en dos humor, så är du på god väg.
Testa din beskrivning på några vänner. Fortfarande inspirationsbrist? I krisfall kan du alltid slänga in en och annan kattbild eller solnedgång över havet.
Den här är ett utdrag ur bok andra boken från Tre hattar. En bok som ger tips för en långsiktigt hållbar livsstil för kreativa personer. Läs fler utdrag om kreativ livsstil, dela vidare eller skriv en kommentar. Lycka till!