Meny Stäng

3 steg för att skapa läsarrekord på din blogg

Drömmer du om tusentals läsare? Vill du att fler ska upptäcka din verksamhet? Då ska du investera några minuter i att läsa och inspireras av detta blogginlägg. Det är ett exempel på hur content marketing eller innehållsmarknadsföring kan användas för att ge läsarrekord.

Innehållsmarknadsföring är en metod att nå ut med verk och andra erbjudanden för oss som skriver faktaböcker eller håller kurser. Det är inte den enda vägen och kanske inte din väg (bästa vägen för dig hittar du med hjälp av Nå ut med din bok – marknadsföring för författare).

Öka kännedomen om din verksamhet

Satsar du på innehållsmarknadsföring vill du då och då publicera en riktig läsarmagnet som får besöksstatistiken att skjuta i höjden. Visserligen betyder inte många läsare av ett enskilt blogginlägg, eller lyssnare på ett avsnitt av din podd, nödvändigtvis klirr i kassan. Synlighet är bara första steget. Det kan på lång sikt vara viktigare att värna om en mindre kärntrupp med trogna läsare. Men lite nu och då vill du öka din synlighet för att bredda gruppen trogna läsare.

Jag satte nyligen ett nytt läsarrekord på min reseblogg Tomatsallad och tänkte använda det som exempel för ge dig tips på hur du kan göra. Inlägget som slog besöksrekord heter På räls till Rivieran – 5 tips för dig som vill skippa flyget.

En succéartikel som ska genererar läsarrekord behöver en lockande bild som berättar en historia. Det gör det här fotot taget av Maria Unde Westerberg.

1) Välj ett trendigt ämne

Det första steget är rätt självklart. Du behöver välja ett attraktivt ämne som är aktuellt och passar in på din webbsajt. Ingenting är så dödfött som att skriva om fotbolls-VM två veckor efter att det avslutades. Det är ingen kris om det inte är säsong för ditt ämne. Råkar du få en oerhört lust i januari att skriva om hur man gör julpynt av granris, skriv artikeln men skjut upp publiceringen till någon av helgerna före jul. Det går att schemalägga inlägg långt i förväg och så får du och alla andra en glad överraskning när det publiceras.

Sedan behöver artikeln passa in ämnesmässig på din webbsajt. Det är ingen vits att skriva en aldrig så bra artikel om den senaste politiska skandalen, om du normalt skriver historiska äventyrsromaner som utspelar sig under vikingatiden.

Du behöver också välja något som det finns ett stort intresse för. Samtidigt behöver det vara något som du kan göra en unik vinkling på så att du inte konkurrerar med tvåtusen redan publicerade artiklar. Du behöver både vara allmän för att locka många, och specifik för att erbjuda något nytt och bättre.

Att resa med tåg i Europa är stekhett

Min läsarmagnet handlar om tågresor, något som aldrig har varit så trendigt som just nu. Klimatmedvetenheten har i vissa kretsar lett till lynchmobbar mot de som väljer att flyga eller köra bil. Jag gillar inte lynchmobbar utan tycker att folk ska fatta egna beslut utifrån sina förutsättningar (vilket kan inkludera faktorer som utomstående inte ser). Med det sagt tycker jag att det vore fint om vi inte utrotade mänskligheten av ren halstarrighet. Det finns bara en jord.

Dessutom gillar jag tåg. Jag reser gärna och ofta med tåg inom Sverige eller inom Frankrike. Men det är många år sedan jag senast reste mellan Sverige och Frankrike med tåg. Det var på den tiden man stämde träff i Paris genom att skicka vykort och hoppades att tåget skulle vara i tid.

Eftersom jag skrivit reseguider till Nice och Provence samt driver en reseblogg från franska Rivieran har jag fått en del frågor om tågresor till Rivieran. Det känns bra att besvara läsarnas frågor om jag kan. Dessutom tänker jag att det borde ge guldstjärnor och öka sannolikheten att läsarna nämner mina böcker för andra. Det är också fiffigt då det innebär att jag skriver texter som det finns en efterfrågan på.

2) Skapa innehåll av hög kvalitet

Jag har som sagt själv ingen aktuell erfarenhet av att resa med tåg mellan Sverige och Frankrike (ännu), men jag har en god vän som har det. Så jag bad henne skriva ett gästblogginlägg. Detta är det omvända jämfört med hur man kanske normalt gör för att sprida kännedom om sina verk. Det här är ju faktiskt inte min kunskap, utan hennes. Men det kompletterar den information jag redan har på min reseblogg och erbjuder mervärde för de som köpt mina reseguider. I böckerna står det att de kan hitta fler tips och uppdateringar på min blogg.

För Marias del så är det en fördel att posta artikeln hos mig, då det redan finns en publik på min reseblogg vilket gör att artikeln når fler läsare. Artikeln passar ämnesmässigt bättre in på resebloggen Tomatsallad, än på hennes egen webbsajt som handlar om styrkan med positiva medarbetarupplevelser. Jag länkar givetvis till henne, både på företaget och till hennes konto i sociala medier. Så artikeln kan leda till att hon får några fler följare. Men framför allt gör hon en långsiktig insats för klimatet. Ju fler som nås av inspiration, desto fler reser med tåg vilket är bra. Dessutom kanske det leder till att priserna gå ner på sikt, något som hon kan dra nytta av.

Innehållsrikt med lockande bilder

Vikten av att ett inlägg håller hög kvalitet för att bli spritt kan inte nog betonas. Det behöver erbjuda något som är användbart för läsarna. Exempelvis svar på frågor de undrar över, inspiration eller underhållning. Faktaspäckat, välskrivet och attraktiva bilder är också viktigt

Maria skrev en lång fyllig text som passade perfekt för ändamålet. Hon sparade inte på detaljer utan öste ut restips. Hon försåg mig också med bilder (samt en film jag aldrig tog med). Jag klippte och klistrade sedan in texten och bilderna på min blogg. Bilden ovan var den jag valde som signaturbild. Sedan fixade jag en del med rubriker, metabeskrivning, taggar och länkar till olika ställen. Detta för att ge artikeln bättre chans hos Google och längre livslängd.

Jag försåg också artikeln med en inledande presentation av Maria Unde Westerberg så att det är tydligt vem som skrivit den. Det är viktigt både för att ge henne ett erkännande för hennes arbete, och för att läsarna ska veta att det inte är jag som skrivit.

Glöm inte att skapa en kort adress

Det tog mig en stund att fixa med publiceringen av artikeln. Det beror delvis på att jag inte riktigt har vant mig vid den senaste WordPress-versionen Gutenberg. Marias bilder var i alla möjliga format medan jag brukar göra alla liggande. För att vara säker på att artikeln skulle se snygg ut för mobilläsarna loggade jag in på mobilen för att kolla hur utkastet tog sig. Det såg bättre ut i mobilen än på datorn, vilket är helt i sin ordning eftersom jag korrekt räknade med att inlägget skulle bli mest läst via mobilen.

Något jag glömde var att skapa en kort och snärtig adress eller URL. Den automatiskt skapade URL:n tar med vartenda ord i rubriken, vilket är onödigt. Det är särskilt opraktiskt när man ska dela adressen via Instagram.

Avrunda med tydlig uppmaning

Att lägga ner arbete på att skriva och dela en artikel för att ge service till existerande eller potentiella läsare, påverka resemönster och få en kick av all uppskattning är bra. Det är heller inte att förakta att jag nu vet vart jag ska leta efter information när jag ska boka tågresa.

För att arbetet i slutändan ska generera pengar i plånboken krävs att det blir mer än en engångsgrej. För detta ändamål krävs en tydlig uppmaning i slutet. En Call to Action. Så här skrev jag.

Vill du som läst ha mer av Maria, följ @marremam på Instagram. Vill du ha tips på vandringar när du kommit fram, botanisera bland texter jag skrivit från franska Rivieran. Eller prenumerera på resenotiser.

Tanken är att människor som gillade tågartikel ska följa oss, något som kan ge oss mervärde på sikt. Det går att formulera denna uppmaning snärtigare och ha färre steg för att prenumerera, men jag gillar inte att vara påträngande. Hellre färre som följer och bara få med de som är beredda på lite omak för att följa.

När Maria delade texten i sina kanaler så nämnde hon mina reseguider. Något som jag glömde bort. Det är förvisso bra att inte tjata, men eftersom i princip samtliga läsare av detta inlägg var sådana som aldrig varit på min blogg tidigare, är den risken försumbar.

3) Samarbeta för ökad spridning

Som bekant är jag en varm anhängare av samarbete. Förutom att det var perfekt att låna in Marias kunskap så var det ovärderligt att vi hjälptes åt att sprida inlägget i sociala medier. Vi postade foton respektive länkar till artikeln båda två i alla våra egna kanaler (Facebook, Instagram, LinkedIn och Twitter). Det gav en hel del läsare.

Den stora skjutsen kom när vi postade länken i ett par specialgrupper på Facebook. Maria är aktiv i gruppen Tågsemester som passerat 60 000 medlemmar. Jag har varit med i fem år i ett par forum för svenskar i Frankrike respektive franska Rivieran. I de här grupperna samlas personer med särskilt intresse för artikelns ämnesområde. Grupperna är därför veritabla guldgruvor för att få läsare.

Mina författarhandböcker innehåller många tips för hur du marknadsför dig och dina böcker.

De flesta gruppmedlemmar är dock fullkomligt allergiska mot nykomlingar som fem minuter efter inträdet spammar med reklam till sina egna inlägg. Vi postade därför enbart i grupper där vi är etablerade medlemmar och har deltagit tidigare. Maria har t ex den attraktiva utnämningen konversationsstartare i gruppen Tågsemester.

I grupper med tusentals medlemmar blir det snabbt en enorm mängd med nya trådar. För att vår artikel skulle hålla sig kvar i toppen och synas för nya läsare krävdes att folk kommenterade och debatterade den. Glädjande nog var det många som skrev positiva kommentarer och vi la båda två ner tid på att snabbt svara. Allt för att knuffa länken uppåt och hålla den kvar i toppen så länge som möjligt.

Det var också många många som delade länken vidare i sina sociala medier, på sina bloggar eller i kommentarer på andra bloggar.

Rätt tajming viktig i sociala medier

I sociala medier är tajmingen när man postar något nästan lika viktigt som vad man postar. Det gäller att inlägget attraherar många reaktioner direkt, för att det ska väljas ut och visas för många av följarna. Bäst är kommentarer, näst bäst är olika former av ”gillningar”.

Kan också nämna att Tomatsallad har i många år haft fler läsare på våren och sommaren än på hösten. Det beror på att många letar inspiration till sommarsemestern då. Det här kan mycket väl bli en av de artiklar som får en renässans varje vår. Jag har några sådana på sajten som blir poppis vid samma tid varje år.

Rätt tid beror på din målgrupp

Vi ansåg båda att fredag morgon skulle vara en bra tidpunkt för den här typen av innehåll. Det betyder inte att fredag morgon är perfekt för allt innehåll. Skulle jag publicera ett nyhetsbrev från Medtech4Health (strategiskt innovationsprogram inom medicinteknik) en fredag skulle det vara detsamma som att skicka det rakt ner i ett svart hål.

Vår tanke var att fånga uttråkade människor på väg till jobbet. Vi glömde bort att det var sportlovsvecka. Sannolikheten att folk lockas av tågresor till soliga Medelhavet är större mitt i den gråa vardagen med knôkfulla bussar och regn på tvärsen, än om de är på väg att kasta sig ut i en pist med pudersnö.

Möjligen var vi också sjusovare. Vi skulle fångat fler om vi börjat en timme tidigare på morgonen. Det tog en stund att posta på alla ställen i och med att vi skrev olika inledningar anpassade till respektive plats. Det hann bli förmiddag innan en del kom ut. Men detta är anmärkningar i marginalen.

Hur gick det för vår tågartikel?

Vår tågartikel fick ett enormt gensvar. Det var en positiv kick att sitta och titta på realtidsbesöksstatistiken (jo jag vet att det är en tidstjuv att sitta och glo på den men jag kunde inte låta bli). Dessutom fortsatte tillströmningen hela helgen då människor delade länken vidare.

Jag har hittills aldrig publicerat något som blivit så delat och fått så mycket uppskattning så snabbt. Några sura gubbar dök givetvis upp som ett brev på posten. Det är märkligt att det bara är gubbar som känner att det är deras rättighet att hacka ner på andra. Maria tog hand om surgubbarna och svarade dem artigare än deras beteende förtjänade. Det var mycket bra att hon gjorde det och en till positiv aspekt av samarbetet. Jag hade nog bett dem dra till skogs tills de lärt sig folkvett. Och det svaret hade antagligen inte befrämjat konversationsklimatet.

De flesta kommentarer var i de olika Facebookgrupperna men några skrev också på sajten. Förutom att de tackade för informationen var det en del som kom med egna tips, vilket givetvis uppskattas.

Maria Unde Westerberg och Kristina Svensson gillar att dricka rosé, utforska vandringsleder och åka tåg till franska Rivieran.

Läsarrekord och nya läsare

Första veckan lästes tåginlägget 3018 gånger enligt Google Analytics. Den övervägande majoriteten kom från Facebook. De fåtal som kom från Instagram och LinkedIn var dock mer dedikerade och läste längre.

Den stora tillströmningen är toppenroligt på alla sätt och vis. På lång sikt är det mer väsentligt hur många av dessa som väljer att följa min blogg regelbundet. På Tomatsallad har jag två prenumerationserbjudande varav jag nämnde den ena i slutet av artikeln. Det jag inte nämnde var möjligheten att få ett mejl när nästa reserelaterade bok kommer ut. Sådana mejl går ut vartannat eller vart tredje år (vilket är långt under alla rekommendationer på frekvens). Nio personer antecknade sig för ”få ett mejl när min nästa bok är klar”. De är alltså presumtiva kunder för mina kommande böcker.

Teknikhaveri försvårar analysen

Det andra erbjudandet är ungefär detsamma som jag har på denna webbsajt, att få en notis när jag publicerar nya blogginlägg. Tyvärr sammanföll det här experimentet med tekniskt haveri, vilket gör att jag inte vet exakt hur många som var intresserade av detta. Enligt vad jag kan se så skulle jag ha fått 21 nya prenumeranter på resenotiser från min blogg den första veckan och ytterligare 17 nya prenumeranter veckorna efter. Det vill säga 38 nya personer skulle trots tekniktrasslet ha lyckats med konststycket att anmäla sig som potentiella trogna läsare. Tyvärr verkar bara ett fåtal, om någon, ha fått några av mina efterföljande blogginlägg.

Även om majoriteten bara läste denna artikel så kommer förhoppningsvis några att återkomma när de vill läsa den igen eller läsa något annat i samma ämne. Dessutom är läsartillströmningen en signal till Google att det finns lockande material på min blogg. Det kan aldrig skada bloggens ranking.

Kan lägga till att jag betalade ingenting för spridningen i sociala medier denna gång utan all spridning var organisk. Möjligen kunde jag fått ännu mer skjuts om jag skjutit till lite pengar, men det valde jag att inte göra.

Läsarrekord ger inspiration för nya blogginlägg

En oväntad effekt av det här samarbetet är att vi bestämt oss för att göra fler saker ihop. Nu på torsdag åker jag och Maria tåg tillsammans till franska Rivieran. Vi kommer att blogga kontinuerligt och besvara frågor från läsarna längs vägen. Vill du följa vår färd, spana in Rivieran inom räckhåll. Vi finns på Facebook och Instagram. Eller läs mer om resan på min blogg Tomatsallad.

Lycka till med att skapa läsarrekord på din författarwebbsajt!

Publicerad iTips för att marknadsföra dig och dina böcker

Mer läsning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.