Det finns många skäl för författare att samarbeta, exempelvis de som beskrivs i 7 skäl till att samarbeta. Ett sätt att samarbeta är att skriva en eller flera böcker ihop. Det kan i sin tur göras på flera olika sätt, något som beskrivs i denna text. Den är ett smakprov ur 10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär. En bok av Kim M Kimselius, Kristina Svensson och Lennart Guldbrandsson eller Tre hattar.
Att skapa en bok ihop kan göras med olika grad av interaktion. Det kan vara allt från att separata verk buntas ihop och säljs tillsammans, till att hela världsbygget och varenda karaktär är en gemensam skapelse.
Separata noveller
En novellantologi är ett typexempel på ett samverk i ena änden av skalan. Om antologin består av tio noveller ingår tio separata verk. Författarna kan ha samarbetat mer eller mindre i arbetet med novellerna. De kan ha skrivit dem helt separat och skickat in dem till en utomstående som publicerat boken, eller ha valt tema och redigerat dem tillsammans. Men det är fortfarande separata verk. Förutsatt att författarna inte skrivit på något avtal som säger annorlunda, är det fritt fram för författarna att publicera verket även i andra kanaler.
Olika röster på samma ämne
I Tre hattar-serien presenterar vi tre olika röster på ett gemensamt ämne. Vi har en plan vad vi ska täcka och sedan skriver vi egna texter utifrån våra egna kunskaper och med vårt eget språkbruk. Ofta skriver vi texterna vid helt olika tider på året. Jag är ofta först ut. Den här texten skriver jag några månader innan Kim och Lennart börjar på sina.
Vi har en del gemensamma regler, som att vi inte använder ordet hen, eftersom en av oss inte gillar det ordet. En av oss är också allergisk mot talspråk vilket vi andra försöker respektera (det är jag som skriver talspråkigt om ni inte redan har upptäckt det).
I de här böckerna är det en poäng att vi har en egen särart i vårt sätt att uttrycka oss och olika erfarenheter. Vi sätter våra namn i rubriken så att det är tydligt för läsaren vem som skrivit vad. I 10 misstag författare gör säger vi ibland emot varandra, vilket är en poäng och illustrerar vår huvudtes: du som författare ska läsa många råd men sedan tänka själv och bilda dig en egen uppfattning utifrån dina förutsättningar.
Redigera varandras texter för gemensamt intryck
När jag skrev Förverkliga din bokdröm tillsammans med Joanna Björkqvist hade vi ett tätare samarbete vad gäller bokens innehåll och utformning än vad vi har i Tre hattar.
Vi läste och redigerade varandras texter efterhand. Det betydde i allmänhet att jag kortade av Joannas texter och hon rättade meningsbyggnaden i mina. Det gör att det inte är så lätt för utomstående att avgöra vem som skrivit vilka texter, förutom där vi delar med oss av våra egna exempel. Boken ger ett gemensamt intryck.
Skriva vartannat kapitel
För de som skriver skönlitteratur finns det olika sätt att lägga upp arbetet på, men generellt behövs ett mycket tätare samarbete än exemplen ovan. Ett skönlitterärt manus behöver ha ett genomgående språk och karaktärerna behöver beskrivas på samma sätt genom boken. Det ska inte synas för läsaren vem som gjort vad.
Ett sätt att dela upp arbetet är att skriva ett detaljerat synopsis och sedan skriva vartannat kapitel. Detta kräver att alla gillar att planera vad som ska skrivas. Det är dumt om ena författaren far iväg och råkar ta livet av en huvudperson i ett anfall av inspiration.
En variant är att olika författare tar huvudansvar för var sin karaktär och skriver alla kapitel som ska vara ur den personens perspektiv. Det finns fler sätt att dela upp arbetet på. Om en författare är bra på exempelvis gestaltning och den andra på dialog kan man dela upp arbetet utifrån detta istället.
En specialvariant om man sitter i olika tidszoner är att helt enkelt den ena författaren tar vid där den andra slutade för dagen. Jag har läst Joanna Penn beskriva ett sådant samarbete. Hon och hennes kollega arbetade i ett gemensamt dokument vid olika tider på dygnet.
En skriver första utkastet
Om författarna inte har tid att arbeta med manuset vid samma tidpunkt är ett alternativ att en person skriver första utkastet. Sedan tar nästa författare vid och redigerar manuset. Sedan tar författare ett vid igen, och redigerar boken ett till varv.
Många som skriver böcker ihop berättar att de efterhand skapar ett eget gemensamt språkbruk, som skiljer sig från de två de utgick ifrån.
Fler texter om att skriva böcker ihop
Släpp ditt ego och samarbeta med någon du respekterar. Det är exempel ur Co-Authoring a Book and selling 140 k copies.
Joanna Penn har skrivit flera artiklar och en bok om co-writing. Hon ger många tips på vanliga misstag och hur man undviker dem.