Meny Stäng

Gör all textbearbetning i gemensam programvara

Veckans tips blir kort och koncist: är ni två eller flera som ska bearbeta en text se till att jobba i samma programvara. Detta tips är en utvikning på ett tema jag berört tidigare i texten olika upplägg för att skriva bok ihop. Nu handlar detta inte bara om att skriva en bok ihop utan all form av textbearbetning.

Det kan handla om att en redaktör går igenom och bearbetar språket i manuset eller att en korrekturläsare rättar stavfel. De kan visserligen göra detta i en pdf eller på en papperskopia. Men då får du manuellt gå in och lägga in ändringarna i texten efteråt. Det är oändligt mycket snabbare om redaktör eller korrekturläsare gör ändringarna direkt i manuset och du som författare bara behöver godkänna/avslå dem.

Slå på redigeringsfunktionen

Det känns som jag slår in öppna dörrar här men det händer faktiskt fortfarande att jag hör berättelser om folk som inte jobbar i samma programvara. De skapar verkligen merjobb för varandra.

När jag och Joanna Björkqvist skrev Förverkliga din bokdröm så hade vi problem med att PC och Mac inte pratade med varandra. Joanna skickade mig kapitel som jag la in i manuset. Sedan mejlade jag tillbaka manuset till henne. Nu var det i forntiden och de tekniska möjligheterna att samarbeta är många fler idag.

Men jag hör fortfarande talas om folk som har samma upplägg. Eller ännu mer omständligt. Vad sägs om att skriva en bok ihop och flytta texten mellan InDesign och Google Docs?

Molnbaserat så kan alla jobba med dokumentet

Alla författare har sina favoritprogram som de helst använder, Scrivener, Word, skrivmaskin. Det sätt man är van vid är oftast enklast att använda. Men det kan faktiskt vara värt att byta för att underlätta samarbete. Jag är till exempel mest van vid att skriva i Microsoft Word. Jag sparar dokumenten i Dropbox. Om jag ska samarbeta med någon så brukar jag dela mappen med den personen. Då kan vi båda (eller flera) gå in och göra ändringar i dokumentet. Dock kan bara en i taget arbeta med det. Om flera personer sparar så blir det olika kopior.

Om vi är flera som ska skriva på ett dokument under tidspress brukar jag därför byta till Google Docs. Då kan alla författare samtidigt redigera dokumentet. Dessutom går det att ha en chattruta öppen. Det kan vara både kreativt och effektivt att sitta och chatta om vad som behöver göras, och göra det i realtid. Jag har gjort det med en medförfattare och det kändes som att manuset verkligen lyfte på kort tid. Dessutom hade vi trevligt under tiden. Det är ett perfekt sätt att se till att alla blir nöjda med slutresultatet.

Skriv flitigt och trevlig helg

Har du några tips på program som underlättar samarbete? Eller några skräckhistorier om hur du aldrig kommer göra igen? Skriv en rad i så fall.

Oavsett var du är i din författarkarriär eller jobbar med just nu önskar jag dig en riktigt kreativ och bra skrivhelg. Alla sätt att skriva tillsammans är bra, men jag kanske skulle skippa att knacka in runstenar :-).

Boken är min Smultronställen mellan Göteborg och Stockholm och runstenen är den berömda Rökstenen som ibland räknas som Sveriges äldsta litterära verk.
Publicerad iTips för skrivfasen

Mer läsning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.