Meny Stäng

Kategori: Tips för att marknadsföra dig och dina böcker

För att dina böcker ska bli lästa behöver presumtiva läsare få reda på att böckerna existerar, bli nyfikna på dig och ditt skrivande samt enkelt kunna skaffa boken eller böckerna.

Det finns oändliga möjligheter för dig att berätta om din och dina böckers existens för läsare. Du kan marknadsföra dig digitalt eller via personliga möten. Genom annonser eller media.

Det finns ännu fler möjligheter att gå vilse och lägga tid på marknadsföring som inte fungerar. Antingen för att aktiviteterna aldrig fungerat, inte fungerar längre eller inte fungerar just för det du skriver.

För en komplett introduktion till ämnet, se kursboken Nå ut med din bok – marknadsföring för författare. Det här är ett ämne jag gärna föreläser om. Kontakta mig om du vill anlita mig som lärare. Eller bläddra nedan bland olika blogginlägg jag skrivit i ämnet.

Mitt viktigaste råd är att alla författare behöver göra något för att berätta om sina böcker, men ingen författare behöver göra allt. Det vill säga, hitta ditt sätt att kommunicera med läsare och håll dig till det, oavsett vad ”alla andra” gör.

Annonser som katalysator för att nå ut

Tidigare var jag skeptisk till annonsering som jag tyckte var ett sätt att snabbt slänga pengar i sjön. Idag har jag ändrat mig, annonser är ett sätt att få bättre effekt på de andra aktiviteterna du gör för att nå ut till läsare. Detta är första delen i en tänkt serie om annonsering i sociala medier.

Tips: Använd visitkort för att sälja din bok

Visitkort är perfekta att använda som reklamblad. De är så små att det är lätt att alltid ha några visitkort med sig och dela ut i allehanda sammanhang. De ger mottagaren en påminnelse om din bok och kan även innehålla specialerbjudanden.

Ärlighet (och kattbilder) varar längst i sociala medier

Du kan inte påverka hur folk uppfattar dig men du kan styra hur du beskriver dig själv, dina verk och ditt liv i sociala medier. I denna text argumenterar jag varför du ska vara ärlig, personlig samt tänka på hur mottagaren uppfattar vad du skriver. Om inget av det funkar, prova en bild på en katt!

Misstag: Missar den bästa marknadsföringen

Vet du vad som är det bästa sättet att marknadsföra din bok? Det är inte att skrika kom och köp i sociala medier tills du blir blå. Det är heller inte att klä av dig naken i teve. Utan det allra bästa på lång sikt är att skriva en till bok som riktar sig till samma läsare. Det näst bästa är att skicka ut personliga mejl till din läsekrets och berätta att boken är klar och går att beställa.