Meny Stäng

Kategori: Tips för att marknadsföra dig och dina böcker

För att dina böcker ska bli lästa behöver presumtiva läsare få reda på att böckerna existerar, bli nyfikna på dig och ditt skrivande samt enkelt kunna skaffa boken eller böckerna.

Det finns oändliga möjligheter för dig att berätta om din och dina böckers existens för läsare. Du kan marknadsföra dig digitalt eller via personliga möten. Genom annonser eller media.

Det finns ännu fler möjligheter att gå vilse och lägga tid på marknadsföring som inte fungerar. Antingen för att aktiviteterna aldrig fungerat, inte fungerar längre eller inte fungerar just för det du skriver.

För en komplett introduktion till ämnet, se kursboken Nå ut med din bok – marknadsföring för författare. Det här är ett ämne jag gärna föreläser om. Kontakta mig om du vill anlita mig som lärare. 

FAQ: Är det lönt att annonsera i Svensk Bokhandel?

Om du förväntar dig ett rakt ja/nej-svar på frågan om det är lönt att annonsera i tidningen Svensk Bokhandels kataloger eller ej, så har du inte läst särskilt mycket av det jag skrivit. Mitt svar är som vanligt: det beror på DINA förutsättningar.

Mitt nyårsfiasko med tajmingen av annonser

Efter min lyckade julkampanj hade jag höga förväntningar på min nyårskampanj, inte minst för att det är säsong för att infria löften om att förverkliga författardrömmar. Annonserna gick fantastiskt enligt Facebook. Bättre relevans och lägre kostnad än tidigare. Enda kruxet? Jo det har du nog gissat av rubriken. Men klicka på rubriken för att läsa resten.

Annonsera eller sponsra inlägg på Facebook?

Facebook har två modeller för att separera dig från dina pengar. Det enkla och tidseffektiva är att sponsra inlägg på Facebook för att sprida dem till dina följare. Men det är ganska trubbigt – lite som att skjuta med hagelbössa och hoppas att en fågel flög förbi. Business Managern ger dig fler möjligheter, OM du kan hitta rätt väg i dimman.

Jakten på den perfekta annonsbilden (del 1)

Det visuella intrycket är A och O för en effektiv annons. Annonsen ska fånga den presumtiva läsarens intresse, förmedla vad det är för produkt samt väcka köplust. Det är inga små krav. Här berättar jag om min jakt på den perfekta annonsbilden för “Författarboken”.

Annonser som katalysator för att nå ut

Tidigare var jag skeptisk till annonsering som jag tyckte var ett sätt att snabbt slänga pengar i sjön. Idag har jag ändrat mig, annonser är ett sätt att få bättre effekt på de andra aktiviteterna du gör för att nå ut till läsare. Detta är första delen i en tänkt serie om annonsering i sociala medier.

Tips: Använd visitkort för att sälja din bok

Visitkort är perfekta att använda som reklamblad. De är så små att det är lätt att alltid ha några visitkort med sig och dela ut i allehanda sammanhang. De ger mottagaren en påminnelse om din bok och kan även innehålla specialerbjudanden.