Meny Stäng

Annonser som katalysator för att nå ut

Att använda annonser som ett sätt att nå ut med sina ord är något jag har omvärderat. Tidigare var jag skeptisk och såg annonsering som ett sätt att snabbt slänga pengar i sjön. Idag har jag ändrat mig. Annonser är ett sätt att få bättre effekt på de andra aktiviteterna du gör för att nå ut till läsare.

Annonser kan påminna om din bok

Marknadsföring till nya kunder bygger på upprepning. Det sägs att för att köpa en vara behöver en presumtiv konsument höra talas om den sju gånger. Andra hävdar att siffran snarare är nio men det spelar inte så stor roll om det är tre, fyra eller tolv. Det handlar om att nå människor upprepade gånger. Det är mer sannolikt att de köper boken om de blir rekommenderade den av en kompis, läser en fantastisk hyllning av den eller lyssnar på ett föredrag, än om de ser en annons. Men annonsen kan påminna de som redan hört talas om boken om dess existens ”just ja, den tänkte jag ju köpa”.

Annonser är ett sätt att växla pengar till tid och få ut dina ord till fler personer med samma insatta tid. Eftersom tid är en konstant bristvara för oss författare är annonser ett intressant komplement. Det är också möjligt att använda annonser som den enda marknadsföringen men då folk generellt är reklamtrötta är risken att du gör presumtiva läsare avogt inställda om de upplever dig som för tjatig.

Facebook-annonsering av Författarboken

Under hösten har jag dragit igång ett nytt experiment med annonser i sociala medier för Författarboken. Detta är något jag länge haft på min att göra-lista. I våras lovade jag deltagarna på kursen Nå ut med din bok, att jag skulle redovisa mina resultat, men jag har alltså inte kommit igång tidigare.

Det vill säga, enligt mitt annonskonto har jag satt sprätt på åtskilliga riksdaler under våren genom att sponsra olika inlägg i sociala medier. Men jag har inte gjort några direkta köp-annonser och jag har inte analyserat mina resultat. Målet är att jag i denna omgång ska göra det. Om det blir så återstår att se…

Jag kan lägga till att jag har bett andra författare att skicka mig sina resultat, detta för att jag ska få ett bättre underlag för mina blogginlägg i ämnet än om jag ska investera alla pengar själv.

Fler författare förtjänar att läsa Författarboken

Att jag valt just Författarboken för mina experiment har flera skäl.

  • Författarboken är utgiven på eget förlag via Publit. Det betyder att jag när som helst kan logga in och se hur många böcker som har beställts. Skulle jag istället annonsera någon av de titlar som ligger på externa förlag som redovisar försäljningen en gång per år, så skulle jag annonsera helt i blindo utan att veta om annonserna ger någon effekt.
  • Författarboken är inte den titel jag tjänar bäst på men heller inte sämst. Det betyder att jag behöver sälja en del, men inte orimliga mängder extra böcker, för att annonserna ska löna sig. Det är roligare om mitt experiment skulle gå plus än back.
  • Författarboken har en trogen skara ambassadörer som tipsar andra om boken. Tack vare deras insatser (som jag är så tacksam för) säljer boken något ex kontinuerligt. Men det finns utrymme för en försäljningsökning.
  • Författarboken är den av mina böcker som kan göra störst skillnad för läsaren. Det finns så många författare som verkligen skulle ha nytta av att läsa den. Jag ser det varje gång jag stoppar in näsan i ett författarforum på nätet.

Så genom att välja Författarboken kan jag analysera effekterna av mitt experiment och förhoppningsvis gå jämnt upp eller tjäna pengar på att lära mig något jag kan ha användning för i framtiden. Och slutligen kan jag göra andra författare en tjänst genom att tipsa dem om en bok de verkligen behöver.

Förutsatt att ingenting kommer emellan kommer det en fortsättning på detta inlägg. Hela projektet är för övrigt en fortsättning på ett tidigare experiment då jag jämförde innehållsmarknadsföring med annonser. Denna gång testar jag i större skala och investerar mer pengar. Titta in igen nästa vecka eller botanisera här nedanför bland förslagen till mer läsning.

Publicerad iTips, Tips för att marknadsföra dig och dina böcker

Mer läsning

3 kommentarer

    • Kristina Svensson

      Hej Elina,
      Kul att någon har sett annonsen (FB hävdar att de har visat den för maaasssor av människor). Skillnaden på #författarboken och Författarboken är att det är olika upplagor. Jag har skrivit om nya upplagan på flera ställen, bland annat här. Jag har lagt ungefär en arbetsvecka på att uppdatera boken så att den ska vara mer aktuell men om du har den förra upplagan behöver du inte skaffa den nya tycker jag.
      Hälsar Kristina

  1. Pingback: Jakten på den perfekta annonsbilden (del 1) | Förverkliga din bokdröm

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.