Meny Stäng

Fler inkomstkällor ger ett tryggare författarliv

Är ett fast jobb med heltidsinkomst höjden av ekonomisk säkerhet eller ett högst osäkert sätt att finansiera din livsstil?

Hade du frågat mig före 2014 hade jag satt mina pengar på det fasta jobbet. Men 2014 arrangerade jag ett event där Joanna Penn, mer känd som the Creative Penn, kom till Stockholm och föreläste. Detta möte gav mig en aha-upplevelse när det gäller hur jag ser på intäkter.

Om du har ett heltidsjobb har du en inkomstkälla. Så länge din arbetsgivare har fortsatt behov av din kompetens är denna inkomst trygg och säker, men skulle förhållandena förändras så står du plötsligt där helt utan långsiktiga inkomster. Visserligen har vi generösa omställningsbidrag i Sverige men a-kassan är ändå temporär. Dessutom kommer a-kassan med allehanda inskränkningar som gör den svår att kombinera med skrivande.

Det är tufft att ersätta en heltidsinkomst med intäkter från bokförsäljning rakt av. Det är få författare förunnat att kontinuerligt sälja så många böcker som krävs. Det är lätt att bli deprimerad vid tanken på att det kan krävas tusentals sålda böcker varje månad för att ersätta en heltidsinkomst.

Tricket är att tänka långsiktigt och anamma filosofin att många bäckar små tillsammans kan ge tillräckligt med inkomster att leva på. Dessutom är det tryggare i längden att leva på flera rännilar för om någon skulle sina, så är det inte hela din inkomst som försvinner på ett bräde.

Vad finns det för potentiella bäckar?

Intäkter direkt eller indirekt från dina böcker

  • Intäkter från försäljning av en premiärupplaga med nya pappersböcker i inbundet format.
  • Intäkter från försäljning av pocketrättigheter till pocketförlag.
  • Intäkter från en dyrare signerad samlarupplaga.
  • Intäkter från strömmade böcker som ”hyrs ut” till konsumenter som textböcker, appar, följetonger eller ljudböcker.
  • Intäkter från backlist det vill säga äldre böcker i olika format. Det kan vara e-bok eller storpocket utgiven som print-on-demand. Print on demand betyder att boken trycks först när den beställs. Detta är en potentiell guldgruva för författare med en lång karriär.
  • Biblioteksutlåning av pappersböcker. För de mest utlånade barnboksförfattarna och illustratörerna blir det en substantiell summa även om ersättningen per utlån rör sig runt kronan.
  • Biblioteksutlåning och försäljning av e-böcker.
  • Intäkter från reklam från din webbsajt eller blogg.
  • Frivilliga donationer från läsare av din webbsajt eller nyhetsbrev via Swish eller Patreon.
  • Intäkter från fans i crowdfunding-kampanjer.
  • Avgifter från kurser baserat på din bok.
  • Utlandsförsäljning av dina manus. Om dina böcker översätts och ges ut av förlag får du en spottstyver per land och titel, men det kräver inget arbete från din sida varför detta är en attraktiv inkomst.
  • Stipendier och monetära litterära priser.
  • Filmrättigheter och leksaksfigurer – det sistnämnda är potentiellt den största guldgruvan av alla men enbart förunnat de som blivit populära filmer [nja, jag har nu lärt mig mer om licensiering och detta går att bredda].

Intäkter från relaterade uppdrag

  • Författartjänster som lektör, redaktör eller korrekturläsare. Behovet av dessa ökar i takt med att intresset för skrivande ökar.
  • Spökskriva böcker, exempelvis åt framgångsrika konsulter som vill ha en bok med sina tankar men ej hinner skriva boken själv.
  • Skrivarkurser i olika ämnen.
  • Litteraturkritik i tidningar eller för BTJ. Relativt dåligt betalt dock.
  • Föreläsningar och kurser i ditt fackämne. Din bok kan göra dig mer eftertraktad som föreläsare och föreläsningarna kan samtidigt sälja din bok.
  • Biblioteks- eller skolbesök för skönlitterära författare.
  • Artiklar med anledning av din bok. Som reseguidesförfattare får jag en del förfrågningar att skriva artiklar i tidningar. Artiklarna kan i sin tur locka personer att resa till ”mina” resmål och därmed öka efterfrågan på mina reseguider.

Uppdelningen ovan är grovt indelad i sådana intäkter som kan skalas upp utan att det kostar dig mer tid och i sådana som kräver timmar av dig. Som författare är den första kategorin mer attraktiv. Ju mer intäkter du kan få som är passiva det vill säga komma in på kontot även om du sover, promenerar eller funderar på intrigen i nästa bok, ju bättre.

Intäkter från annan verksamhet

Det finns en tredje typ av intäkter, intäkter från annan verksamhet som inte har någon koppling till ditt skrivande. För min del så tjänar jag exempelvis betydligt bättre på uppdrag inom vetenskapskommunikation än jag gör på att hålla en kurs för Författarförbundets medlemmar. Att jag ändå ger kurser i bokutgivning eller marknadsföring ibland handlar om att de på sikt kan ge mer intäkter än de timmar jag föreläser.

Finessen med föredrag, kurser och liknande är att de inte bara ger en intäkt för de timmar som jag fakturerar utan även marknadsför mina böcker och på sikt ökar försäljningen av dem. Därmed kan dessa uppdrag ge mer på sikt än vid första anblicken.

Det handlar dock hela tiden om att hitta en lagom balans mellan olika intäktskällor.

Den här artikeln är skriven till boken 10 tips för att leva på din kreativitet. Har du fler förslag på inkomstkällor uppskattar vi ett tips. Har du haft användning för texten, dela den gärna med andra. 

Publicerad iLivet som författare, Tips

Mer läsning

2 kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.