Meny Stäng

God jul i skrivarstugor runt om i landet

Då var det återigen dags att önska alla läsare, kollegor och skrivsugna runt om i landet (eller på andra platser) en riktigt god jul. Jag är i gott (?) sällskap. I min inkorg regnar det in god jul-hälsningar från allehanda företag som jag någonsin haft en kontakt med. Först slängde jag alla mejl olästa men sedan började jag öppna dem för att se om det fanns något relevant i dem eller om de bara var ett sätt för företagen att påminna om sitt namn. Med relevant menar jag någon information jag kan ha nytta av. Något företag har haft med sina öppettider under julhelgen, vilket kanske får klassas som konsumentupplysning om än bara relevant för de som hade tänkt kontakta dem.

Mejlskörden påminner mig om när jag för några år sedan försökte tipsa författarkåren om att använda e-post för att hålla kontakt med sina läsare och kommentarerna genomgående var att alla hatar spam. Det vill säga jag hade inte fått ut huvudpoängen. För övrigt går det här mejlet går ut i mejlform till en tapper skara som aktivt valt att prenumerera på mina artiklar.

Tidningen Författaren nummer 4/2022 innehåller en artikel med tips på att nå ut med sina böcker. Henrik Brändén, Ewa Åkerlind samt undertecknad står för tipsen. Mejl är med.

I år ville alla ut och resa igen

Nu har jag inte direkt fyllt prenumeranternas inkorgar i år, i varje fall inte härifrån. I höst har den här sajten fått ligga i träda. Jag skrev fem-sex artiklar i våras och har lika många påbörjade i utkasthögen. Istället har jag publicerat trettiosex artiklar på min reseblogg. Det är ett rent affärsmässigt beslut. Efter några år i isolering ville alla ut och resa igen. Min reseblogg fungerar som skyltfönster för mina reseböcker medan den här bloggen är praktiskt taget ideell verksamhet. För även om jag skriver tämligen nischade och ganska nördiga reseskildringar säljer de mycket bättre än mina författarhandböcker.

Dessutom har jag i år kommit ut med två böcker. Eller tre om man räknar nytryck. Strövtåg i Funäsfjällen i ny kostym och Mitt Nice i uppdaterad version. Årets storsatsning från min sida är Ett år i Härjedalsfjällen. Det är min snyggaste bok hittills och en vars innehåll orsakat mig många gråa hår. Än så länge har jag i marknadsföringen fokuserat på att lyfta fram att den innehåller fjällbilder från sju årstider. Men det finns möjlighet att istället lyfta fram potentiella kontroverser, vilket skulle kunna öka intresset för boken.

Hur sjutton får man boken i händerna på läsare?

Förutom att jag är stolt som en tupp över mina nya böcker nämner jag ovanstående topplistor eftersom en trend i år är att författare letar sig hit för att få tips om hur de ska sätta sin bok i händerna på läsare. Och det är kanske roligt att veta att jag vet vad jag talar om. Mest läst är Hur mycket kan man förvänta sig att sälja? Men också min introduktion till författarekonomi finns bland årets mest lästa. Ett misstag författare gör när de marknadsför sin bok är det mest läst av de nyskrivna inläggen (den publicerades visserligen under mellandagarna förra året men är ny jämfört med när jag förra året gjorde en liknande genomgång).

Mitt viktigaste tips är att se till att din bok höjer sig över mängden i sin genre. Alltså att den är mer spännande, mer gripande eller mer användarvänlig än liknande böcker. Detta så att läsarna fastnar för din bok och säger till likasinnade att ”denna är bra”. Sedan blir det läsarna som står för spridningen av din bok. För att detta ska hända behöver du något sätt att berätta för just dessa personer att du kommit ut med en bok. Vilken kanal du väljer är mindre viktigt. Men jag har ett förslag. Lär dig använda den.

Skit bakom spakarna

När författare ska diskutera marknadsföring hamnar diskussionen ofta i val av verktyg. Är det bäst att synas på TikTok eller fungerar Instagram fortfarande? En del föredrar den traditionella vägen med att synas i media medan andra är flitiga på mässor. För några år sedan föreslog jag att man skulle utgå från sin personlighet när man valde marknadsföringsmetod.

Något vi mindre ofta diskuterar är hur verktygen används. Min poäng är att alla varianter går att göra bra eller dåligt. Om Facebook inte fungerar kan det bero på skit bakom spakarna (som alla som envisas med att spamma författargrupper). Det kan också bero på bokens utseende, genre eller händelser i omvärlden som lågkonjunktur.

Hur slår lågkonjunkturen mot författare?

Bokbranschen är på inget sätt immun mot att folk har mindre pengar att röra sig med. Exakt hur lågkonjunkturen slår mot olika delar av bokbranschen finns det inget facit för ännu. Men priset på tryck stiger hela tiden. Papperspriserna har dubblerats minst en gång samtidigt som minsta lilla höjning i f-pris får ett stort utslag i konsumentledet. En tjuga i min ände kan innebära en hundring mer för konsumenten. Det gör att den typ av böcker jag ger ut är en utmaning att få ihop.

Det är heller inte lätt för romanförfattarna. De flesta romaner säljs i 300-600 exemplar enligt Ordfronts VD. Som jämförelse behöver en författare med traditionellt förlagsavtal sälja någonstans mellan 20 000 och 100 000 exemplar per år för att komma upp i en normal heltidslön.

Digitala böcker, särskilt i populära genre, står sig bättre. Det spekulerades i våras om att hushållen bantar antalet teve-abonnemang men behåller sitt ljudboks-abonnemang. Författare som inte har skrivit bort för stor procent till mellanhänder och har många titlar, helst i populära serier, kan få bra inkomster under många år.

Författare är ett låglöneyrke

Men alla skriver inte kriminalromaner som ges ut som ljudboksserier. En brittisk författarorganisation publicerade nyligen en rapport om författares inkomster. I inledningen kan man läsa att medianinkomsten hos yrkesförfattare 2022 var £7000. Det är en nedgång från 2006 då den låg på £17608 om hänsyn tas till inflation. 2006 var det 40% som fick hela sin inkomst från författarskapet, 2022 hade siffran sjunkit till 19%.

Några liknande siffror finns ej för Sverige i. Den senaste undersökningen vars resultat är kommunicerat har åtskilliga år på nacken. Då låg medianinkomsten från författarskapet bland medlemmarna i Författarförbundet på 20 000 kronor om året. (Japp tjugotusen. Jag har inte missat en nolla och det är alltså per år, inte per månad).

Jag vill inte på något sätt avskräcka någon från att satsa på författaryrket genom att nämna dessa siffror (igen). Men lite nu och då får jag långa behjärtansvärda brev från människor som ber mig om ekonomiskt bidrag för att trycka sina självbiografier. Jag vill inte på något sätt framstå som dryg eller otjänstvillig, men samtidigt kraftigt hinta om att det troligen finns en och annan yrkesgrupp där chansen till positiv respons är större.

Skriva självbiografi fortsatt populärt

Marknadsföring och ekonomi är alltså två av bloggens populäraste ämnen. Men det som är mest poppis är råd för att skriva självbiografiskt. Det är ett ämne där det finns en uppsjö med kurser och handböcker, bland annat Din självbiografi som jag är en av författarna till. Jag har undervisat på två skriv ditt liv-kurser i år (varav en ute på vackra Svartsö i Stockholms skärgård). Mitt allra viktigaste tips för alla som vill skriva självbiografiskt är att sätta igång. Det kan aldrig bli en bok om man inte börjar. Det är även första tipset i texten 10 tips för att skriva din självbiografi, som är årets mest lästa på sajten.

För att komma i mål föreslår jag att skaffa kollegor som är i samma fas i processen. Bestäm att ni ska skicka ett kapitel varannan vecka till varandra, läsa och ge synpunkter. Man lär sig otroligt mycket på att läsa och tänka till vad man tycker om andras texter. Dessutom kan regelbundna deadlines göra susen. Ett sätt att hitta kollegor är att gå en kurs.

God jul och lycka till med ditt skrivande

Ett till tips är att inte glömma biblioteken. De är en fantastisk resurs när det gäller att hitta handböcker i alla möjliga ämnen. Dessutom kan man hitta avkoppling i form av underhållande böcker. Låna gärna mina böcker om du har vägarna förbi ett bibliotek.

Med detta är det dags att runda av detta god jul-mejl. Det är kanske en aningen långt så här mitt i julruschen och möjligen borde jag ha delat upp det på flera. Men det går ju fint att spara och läsa senare. Är det inte tillräckligt långt så har jag ett god jul-inlägg även på min reseblogg. Men det handlar om julöl.

God jul och lycka till med dina pågående skrivprojekt!

Publicerad iBlandade författartips

Mer läsning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.