Misstag: Missar den bästa marknadsföringen

krollilja-4577Vet du vad som är det bästa sättet att marknadsföra din bok? Det är inte att skrika kom och köp i sociala medier tills du blir blå. Det är heller inte att klä av dig naken i teve. Utan det allra bästa på lång sikt är att skriva en till bok som riktar sig till samma läsare. Det näst bästa är att skicka ut personliga mejl till din läsekrets och berätta att boken är klar och går att beställa.

Nu kanske någon invänder, men stora annonser i tunnelbanan då? Är inte det bättre? Jo det är inte så dumt om du har gott om pengar men det är inte säkert att det är lönsamt och jag använder ordet ”bäst” i betydelsen mest effekt för pengarna. Att skicka mejl till din läsekrets är det som är effektivast.

Samla e-postadresser på rätt sätt

Nästa fråga är: var få tag i e-postadresserna? De kan du samla ihop på flera sätt. De kan komma via konversationer du har i sociala medier, genom visitkort du får på mingel, genom att erbjuda en gratis novell till de som skriver upp sig på ett nyhetsbrev eller genom att köpa listor med adresser. Om du handlar listor med e-postadresser gäller det att adresserna verkligen går till din läsekrets, något som är enklare att sortera ut för en faktabok. Har du exempelvis skrivit en bok om diabetes så är medlemsregistret i en diabetesförening guld värd. För en skönlitterär bok är det troligen bättre att samla adresser via sociala medier och din webbsajt.

Jag har på alla mina webbsajter en ruta ”vill du ha ett mejl när nästa bok är klar?”. Det går inte fort att samla adresser den vägen, men i gengäld kommer många av de som skriver upp sig verkligen att köpa boken.

Observera att ifall du aktivt samlar in adresser och mejlar folk som inte har bett om det hör det till god ton att ha en ”avprenumerera här”-länk på slutet. Vänligen skicka heller inte pressbilder i tryckstorlek. Du vill locka folk att läsa din bok, inte sätta dig på svarta listan som spammare.

Detta var en artikel ur en bloggserie om misstag författare gör – och vad de borde göra istället. Vill du läsa fler, skaffa boken ”10 misstag författare gör” av Kim M Kimselius, Kristina Svensson och Lennart Guldbrandsson. Vill du ha mer info om marknadsföring av böcker, kolla in #författarboken

Mer läsning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *