Tips för att undvika att drabbas i konkurser

Mardrömmen: du jobbar, sliter och levererar. En dag får du ett torrt mejl från en konkursförvaltare att den du väntar på betalning från har gått i konkurs.

Många drömmar har krossats med dessa brev. Du har levererat din del och plötsligt får du inte betalt. Du har räkningar att betala men pengarna du räknat med kommer inte. Hur fasen ska du betala hyran när din uppdragsgivare eller samarbetspartner sviker?

Vi är många som blivit blåsta

Vi är många som varit i den här sitsen. Lennart Guldbrandsson berättar i 10 misstag som författare gör om sina erfarenheter under rubriken ”Blev blåst på ersättningen på min första bok”. Han skriver om hur glad han var över förlagskontraktet, hur stolt han var över boken och hur stoltheten och glädjen förbyttes till en helt annan känsla när förlaget HEXA gick i konkurs. Han förlorade alla pengar och fick inte ens de återstående exemplaren.

Jag vet när detta skrivs ännu inte hur stor min ekonomiska förlust blir genom att Nina Larsdotter försatte LITET förlag i konkurs. Jag vet inte hur många exemplar av #författarboken som gått iväg via LITETs avtal med Stjärndistribution, annars hade jag lätt kunnat räkna ut summan då det är jag som skickat dit böckerna. (Alla detaljer kommer i ett separat inlägg).

Nu är det inte bara förlag som konkar. Affärer kan också gå i stöpet. Min debutbok drabbades av detta öde. Jag var så oerhört lycklig när en affär erbjöd sig att sälja den åt mig och ställde upp den i skyltfönstret. Min bok! Affärsinnehavaren skulle sälja boken på kommission, det vill säga betala mig först när hon sålt dem. Jag förlorade därför både böcker och pengar när affären lades ner. Nu var det bara ett par stycken, jag vet de som lämnat ut större lager och blivit av med större summor.

För förlorar pengar kommer du att göra. De flesta (samtliga som jag har pratat med) har inte sett röken av några pengar i konkurser.

Gråt en skvätt och gå vidare

När konkursen är ett faktum finns i princip inget du kan göra mer än att gråta en skvätt, vaka genom en del sömnlösa nätter om summan du förlorar är stor samt kanske svära lite, eller mycket, över ägaren till företaget. Hur mycket du gråter och svär beror på hur konkursen har skötts.

Konkurser är alltid jobbiga men de kan skötas på olika sätt och hur svikna, lurade eller svindlade de som drabbats känner sig varierar. Något som retat några jag pratat med är när konkursföretaget är en mellanhand som inte skickar pengar vidare. Exempelvis.

  • En konsult levererade en veckolång kurs på uppdrag av en mellanhand. Den som beställt kursen betalade mellanhanden. Mellanhanden var redan på obestånd.
  • Intäkter från pocketutgåva av en bok skickades till förlaget som gett ut den inbundna boken. Enligt avtal skulle det förlaget sedan skicka vidare större delen av pengarna till författaren. Förlaget var dock på obestånd och pengarna gick till andra skulder.

Rent lekmannamässigt så känns det moraliskt rätt att den som genererat intäkterna skulle fått dem. I båda exemplen ovan så hade den som levererat och den som betalat kunnat göra upp sinsemellan utan att blanda in mellanhanden, om de hade vetat om att mellanhanden var på väg i konkurs. Det gynnar ju inte heller den part som betalat att ”fel” person fick pengarna, de vill kanske anlita konsulten igen och då underlättar det om konsulten fick betalt förra gången.

Konkurs ett sätt att börja om

Obestånd uppstår när intäkterna är mindre än utgifterna. Det kan vara ett tufft jobb för den som äger företaget att häva en negativ spiral när man väl hamnat där. Om hen dragit på sig en för stor kostym och sitter med för höga löpande kostnader kan det vara svårt, eller för sent, att skära i utgifterna. Och för att öka intäkterna krävs ofta investeringar i tid eller pengar, vilket kan vara svårt att göra när skuldberget växer.

För företag där skulderna är större än intäkterna kan konkurs vara ett attraktivt alternativ. Det är ett sätt att omförhandla dåliga avtal, kunna skriva av skulder och börja om igen på ny kula igen. Förhoppningsvis klokare tack vare de nya erfarenheterna. I USA är det en merit att ha gjort en konkurs. Där anses det som en viktig del i utbildningen till företagare. I Sverige varierar attityden men många ser nog en konkurs som ett misslyckande.

Min åsikt är att det beror på orsaken till konkursen.

Oärlig, okunnig eller otur

Konkurser kan bero på att företagets ledning är oärlig, okunnig eller har otur. Eller en kombination av dessa.

Företag kan exempelvis råka illa ut på grund av händelser som ligger helt utanför företagarens kontroll. Kristine Kathryn Rusch har skrivit om hur bokförsäljningen i princip dog i USA efter 11 september. Det tog ett halvår innan den återhämtade sig. De förlag och författare som inte hade tillräckligt sparkapital för att övervintra ett halvårs försäljningstapp fick svårt att klara sig. Lärdomen är att den kloka företagaren har en buffert för att kunna klara oförutsedda händelser.

Sedan finns det företagare som inte lärt sig tillräckligt om sin bransch innan de startar. De kan ha missbedömt marknaden, underskattat arbetet med att sälja varan eller bara gör fel eller för lite. Det finns säkert tusen andra skäl till att intäkterna tryter.

Sedan gäller det att lägga pengarna på rätt ställe, på saker som genererar värde. Det är t ex lättare att få ihop intäkter och utgifter om man som förläggare på jakt efter bokmässe-inkvartering väljer vandrarhem i Lisebergsbyn istället för en svit på Gothia Towers. Med tanke på mässpriserna och marginalerna i bokbranschen så är kanske en soffa hos en kusin, tält i Slottsskogen eller husvagn på Heden ännu lämpligare :-).

Den enda som vinner på en konkurs är advokaten

Den enda person som vinner på en konkurs är advokaten som får ta hand om konkursen. Resten är förlorare. Men den som äger företaget som gått i konkurs sitter ändå på trumf jämfört med de som drabbats oförskyllt.

Konkursen ligger i företagarens egna händer. Att ett företag kommer på obestånd behöver inte bero enbart på att företagaren har fattat ruttna affärsbeslut, men det är en mer eller mindre bidragande faktor.

Företagarens affärspartners misstag inskränker sig till att de litade på fel person. Jag hade exempelvis tre erbjudanden för #författarboken.

Förutom att företagaren i större eller mindre grad är den som orsakat konkursen har företagaren en viss förvarning och kan något styra när konkursen sker. Ibland genomför företagaren diskutabla transaktioner precis innan konkurser blir offentlig. Läs exempelvis om turerna runt tidningskoncernen Stampen.

För de som har en affärsrelation till företagaren är konkursen i allmänhet en överraskning. Något de inte visste om eller hade planerat för. Den kan komma precis när som helst och slå ner som en bomb.

Välj dina samarbetspartners noga

Att företag som du har affärsrelationer med går i konkurs kan allvarligt skada dina möjligheter att leva på ditt skrivande, målande eller fotograferande. Därför är det viktigt att undvika att drabbas av konkurser.

  • Var försiktig med vilka personer du samarbetar med. Att någon verkar driftig behöver inte betyda att personen är en duglig eller ärlig affärsman. Ta alltid referenser.
  • Det tar 3-4 år att bygga upp ett företag och se om affärsidén bär sig. Se därför yngre företag som risksamarbeten.
  • Kolla företagets finanser via alla bolag eller liknande sajter. Det säger dock inte så mycket. Ett företag som går bra kan ju vara ett som suger ut sina affärskompanjoner och ett som ser ut att gå dåligt kan ha gjort stora investeringar som kommer att bära frukt först kommande år.
  • Om ägarens livsstil avsevärt avviker från kända inkomstkällor, fråga varför. Kanske är vederbörande ekonomiskt oberoende eller har rika och generösa familjemedlemmar. I annat fall kanske dina intäkter kommer att användas till lyxsvit på Gothia medan du knaprar medhavda morötter.
  • Jämför vilken bild din tilltänkta samarbetspartner målar upp i sociala medier med den bild du får av honom eller henne när ni träffas. Stämmer bilderna med varandra? Verkar personen ärlig eller visar hen upp en falsk fasad? Jag har en teori att de som visar upp en falsk fasad kan visa sig vara lika falska i verkligheten.

Fakturera ofta!

Ta för vana att fakturera ofta. På så sätt minimerar du i varje fall din förlust. Det är skillnad på att förlora två veckors intäkter eller 1,5 år.

Gör nu som jag säger och inte som jag gör! Jag hade inte alls drabbats så illa av LITET förlags konkurs om jag hade följt mitt eget råd. Istället var jag en mes. Jag ville vara den snälla vännen och schyssta affärspartnern som inte tjatade utan väntade på att Nina Larsdotter skulle komma på fötter efter en tuff separation.

Den här artikeln är tänkt som ett av hundra tips i bok nummer två från Tre hattar. Har du erfarenheter av konkurser som du vill dela med dig av, tips på hur man undviker att bli blåst, eller andra kommentarer på texten, hör gärna av dig. Fler utdrag ur boken här

Edit januari 2017: Länk till det utlovade inlägget med de detaljer från LITET förlags konkurs som är kända i dagsläget.

Mer läsning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *