Tiotusenkronorsfrågan för alla debutanter och nya mikroförläggare är: hur mycket man kan förvänta sig att sälja? Det är en fråga som har flera svar. Det korta är: det beror på hur mycket resurser du är beredd att investera i din bok. Det vill säga tid, energi och pengar. Ju mer tid du plöjer ner desto mer säljer du.
Tid kan till viss del växlas mot pengar i form av annonser och att plocka in hjälp. Men det är till största delen din insats som spelar roll. Nu är det inte den enda faktorn. Dessutom är det inget rakt samband mellan nedlagd tid och antal sålda böcker, det finns oändliga möjligheter att gå vilse och slösa både tid och pengar på aktiviteter som inte är särdeles effektivt. Börja alltid med att beväpna dig med viss kunskap.
Många faktorer påverkar försäljningen
I listan nedan finns en del av de faktorer som påverkar försäljningen av din bok. Oftast läggs fokus på reklam, kändisskap eller möjligen bokomslaget. Men missa inte att genre och distribution har stor (större) betydelse.
En del faktorerna är helt utom din kontroll. Exempelvis var det ingen som kunde förutspå att det skulle dyka upp en pandemi och fullständigt radera intresset för reseböcker inom Europa. Omvänt ledde pandemin till ett uppsving för Albert Camus klassiker Pesten. Samt till ökad konsumtion av böcker generellt, efter en inledande tvärnit.
Andra faktorer kan du helt eller delvis påverka. Du kan göra en Kepler och byta från att skriva i en smal genre till en som säljer mer om du vill. En annan viktig detalj är att bokens innehåll. Om det tilltalar läsarna så mycket att de ivrigt tipsar om den och väntar på nästa har du mycket större chans att sälja många exemplar än om du säljer konserverad gröt.
- Genre
- Läsekretsens potentiella storlek
- Pris på boken
- Format
- Distribution
- Förpackningen (särskilt bokomslaget)
- Konkurrensen i din nisch
- Hur bra din bok är
- Din marknadsföring
- Antalet fans som pratar sig varm för den
- Vilka återförsäljare som har boken samt hur de agerar
- Tajming
- Tur
(Tips: klicka på länkarna ovan för att läsa mer).
Hur mycket säljer andra författare?
En fingervisning om förväntad försäljning kan ges genom att se hur mycket andra författare säljer. Till att börja med kan man skippa alla siffror som media rapporterar om. De rapporterar bara om någon sålt ovanligt många böcker.
Man kan ta en titt på säljstatistiken som Förläggarföreningen presenterar varje år. Den ger en idé om hur det går för de stora och medelstora förlagen. Statistiken är dock inte helt komplett och är inte nödvändigtvis relevant för egenutgivare och mikroförläggare. Det beror på att småförlag ofta har större delen av sin försäljning utanför de kanalerna som de traditionella förlagen använder. Men det är ändå värt att läsa den, inte minst kan det ge en indikation på vilka genre som passar bäst för vilka format. Storsäljande genre som underhållning går till exempel allra bäst i de digitala strömningstjänsterna.
Tryckt förstaupplaga försvinner
Även de traditionella förlagen håller på och byter arbetssätt på grund av att samhället förändras. (Om detta intresserar dig, klicka på digitaliseringen). Några trender jag sett flimra förbi på sistone.
- Förstaformatet, den utgåva där man testar titelns dragningskraft på läsare, är digital för många genre sedan en tid tillbaka. Mattias Boström skrev ett långt inlägg häromdagen om att digitala format ger honom större frihet att ge manus chansen som han aldrig skulle våga ge ut som papper. En del av dessa titlar har visat sig attrahera många läsare och då kan man ge ut dem i papper som komplement.
- Å andra sidan finns det förlag som ger ut flera format samtidigt. Då ger man läsarna möjlighet att rösta med fötterna så att säga och välja det format de föredrar. Sölve Dahlgren skrev en intressant artikel om detta i januari (finns på Boktugg Insider).
- De tryckta upplagorna fortsätter sjunka i storlek. Print on demand är nuförtiden något förlag av alla storlekar använder, inte bara egenutgivare. Det beror också på att värdet på backlist ökar. För tre år sedan skrev jag att det är en myt att livslängden på en bok är kort. Denna insikt har nu slagit igenom.
Många böcker förblir olästa
För tio år sedan när jag började som egenutgivare gick debatten het om egenutgivning skulle leda till en flodvåg av skräp. Argumentet var att när det var enkelt att runda de självutnämnda grindvakterna så skulle vad som helst kunna publiceras. Det där var en debatt jag tyckte var fullständigt idiotisk av flera skäl. För det första tycker jag att det är demokratiskt och bra att alla har möjlighet att fullfölja drömmen att hålla sin egen bok i handen. Det är inget som ska förunnas en liten klick. Sedan är det en smaksak vad som är en bra bok.
Dessutom betyder inte att en bok är beställningsbar i nätbokhandeln att den blir såld eller läst. Inte ens tiotusen uselt korrekturlästa titlar hotar världslitteraturen. För de ligger där osålda och försvinner så småningom ner i glömska. På flera ställen har jag läst (men kommer nu inte ihåg var) att många av de titlar som ligger på Amazon aldrig beställts överhuvudtaget. Det vill säga att inte ens författaren själv har beställt ett ex för att kontrollera att allting fungerade. En annan stor hög har sålts i ensiffriga antal (minns heller inte varifrån jag har fått den uppgiften).
Effekten av olika arbetssätt
Låt oss vända på steken, strunta i vad andra säljer och titta på olika arbetssätt. Det snabbast sättet att få ut din debutbok är att lämna ditt dyrbara manus till ett företag som gör det beställningsbart, betala dem för arbetet och sedan vänta. Bli inte överraskad om försäljningen är skral eller obefintlig.
Det spelar inte så stor roll om företaget presenterar en marknadsföringsplan som är lång som en arm. Jag vet att det är ett vanligt råd i författargrupper att du ska fråga efter marknadsföringsplan när du utvärderar företag. Men det är en väsenstor skillnad på att lista aktiviteter, och att få effekt i försäljningen. (Här är det kanske relevant att nämna att jag har jobbat på ett hybridförlag).
Att bygga en läsekrets tar tid
Mitt förslag är att lugnt utgå från att effekten på leverantörens insatser är noll och bli glatt överraskad om det skulle visa sig vara fel. Att bygga en läsekrets från grunden om man är debutant tar tid. Jag skulle säga att om företaget har mindre än halva vinsten eller du har betalat mindre än 200 000 kronor för själva marknadsföringen, så händer inte särskilt mycket. Siffran jag nämner innebär inte att jag rekommenderar en debutant att lägga ut den typen av pengar på marknadsföring, eller att det är lönsamt att göra det. Jag vill bara ge en indikation på arbetsinsatsen som krävs. Så har du betalat 1000 kr för att ett företag med tveksamt varumärke ska skicka ut lite standardiserade pressreleaser så kan du inte förvänta dig särskilt stor effekt. (Och du kan heller inte gå med i en ideell förening, betala en symbolisk årsavgift på 250 kr och kräva att den ideellt arbetande styrelsen ska lägga ner motsvarande arbete på din bok).
En och annan person postar nu sitt bokomslag i varenda författargrupp de kan hitta på Facebook. Grupper där de inte är aktiva medlemmar sedan tidigare. Resultat: fortfarande ensiffrig försäljning. (Låt bli!).
Sälj dina första hundra böcker
Om du istället greppar din telefon och börjar att personligt kontakta varenda person du någonsin träffat, då kan du få nålen att börja röra på sig. Vi talar alltså om att skicka ett meddelande till varenda person du gått i skolan med, drivit projekt med, varit granne med eller som du träffat på en konferens. Eller i varje fall alla som du på något sätt tror kan ha intresse för boken. Inget massutskick (även om du såklart kan återanvända vissa formuleringar). ”hej, vi sågs i poolen på Frösundavik då och då och pratade om drömmar. Nu har jag förverkligat min. Boken si och så. Jag tänkte på det du sa om xxx”.
Alla nappar såklart inte men några. Kanske varannan, kanske var tionde. Tidsödande? Jajamänsan! Men du måste börja någonstans, en läsare i taget. Även Camilla Läckberg började med en läsare i taget. Hennes debut var på ett litet lokalt förlag och hon kuskade runt och mötte läsare samt signerade böcker. Hon inledde inte med att tapetsera hela Adlibris förstasida. Men hon har hela tiden lagt ungefär halva arbetstiden på att skriva och andra halvan på att bygga sitt varumärke.
Beroende på hur många år du vandrat på jorden och hur många människor du mött längs vägen (samt genre) säljer du kanske tio stycken eller ett par hundra böcker denna väg. Jag sålde 200 exemplar av min debut. Det är en reseskildring från Wales. Camilla Läckberg sålde 1500 exemplar av Isprinsessan.
Sälj dina första tusen böcker
Dags att plocka fram fler verktyg i lådan. Det finns många. Utmaningen är att de är sällan effektiva en och en utan behöver kombineras. Samtidigt kan du inte göra allihop utan att riskera att bränna ut dig eller sprida ut din tid så mycket att det blir fjuttigt. Dessutom fungerar de olika bra för olika författare och titlar så det hjälper inte nödvändigtvis att kopiera kollegans kampanj. Men med lite tid och tur kan du med hjälp av nedanstående nå upp till den magiska gränsen att du sålt dina första tusen exemplar.
- Be alla butiker och caféer där du är stammis skylta med den eller sälja den.
- Din lokaltidning skriver säkert om din debut. Särskilt om du skickar dem professionella pressbilder de kan använda gratis.
- Pitcha nyhetsvinkling till lokalradio och lokalteve.
- Sälj på julmarknader och mässor i din närhet.
- Sätt kampanjpris och marknadsför i sociala medier.
- Berätta om boken för varenda person du träffar.
- Föreläsningar och recensionsexemplar till föreningar där din bok är relevant.
- Föredrag på ditt lokala bibliotek.
- Sänd frågestunder live i sociala medier.
- Skicka till BTJ (obs heter ej Bibliotekstjänst) och se om de recenserar den.
- Kontakta influencers och ge dem gratisex att tävla ut.
- Skicka recensionsexemplar till bloggar och tidningar i din genre.
- Placera ut gratisexemplar på relevanta platser.
- Publicera smakprov ur boken i social medier, podd och bloggar.
- Gästa alla relevanta bloggar och poddar du kan hitta.
(Denna bit blir lättare med hjälp av Författarboken och Nå ut med din bok).
Det blir (delvis) lättare med tiden
Att sälja tusen exemplar kan ta dagar eller år beroende på en kombination av övriga faktorer som genre och tur. Därefter kan det ta fart. Ditt jobb är att sätta bollen i rullning. Sedan är det upp till boken att fortsätta sälja sig själv i åratal genom att läsare rekommenderar boken vidare. Detta förutsätter att din bok hittat till läsare som gillar din bok. Du behöver sälja den till rätt personer, och din bok måste vara bra i deras ögon.
Har du det så kan du få samma underbara upplevelse som jag hade häromveckan. Jag levererade ännu en kartong av Strövtåg i Funäsfjällen till min bästa återförsäljare. Hon berättade att folk som redan har boken kommer in och köper fler exemplar för att ge bort som present. Det är bästa betyget en bok kan få.
Om du tycker att det låter slitsamt med listan ovan så har jag goda nyheter. Det finns effektivare sätt, särskilt när du har skrivit ett antal böcker. Jag har bloggat om en del, som att bygga en entusiastisk läsekrets med hjälp av e-post samt den hemliga trollformeln för att sälja massor av böcker.
Sedan är det helt ok att vara nöjd med att du har skrivit en bok, att den är publicerad och att dina närmaste tio vänner har fått varsitt exemplar. Glöm aldrig det. Var stolt över varje sålt exemplar, varje läsare som du har roat eller oroat med dina ord.
Har du fler frågor?
Frågan om vad man kan förvänta sig att sälja var ett exempel på vanliga frågor om bokutgivning. Det var också en jag själv brottades med när jag var ny i branschen.
Har du fler frågor du vill ha svar på så håll utkik efter att jag håller föredrag eller kurser (exempelvis till hösten hos Vuxenskolan). Tillsammans med en kollega skissar jag på en avancerad fortsättningskurs som har arbetsnamnet Bokutgivning 2.0. Vi får se om vi sjösätter den eller fokuserar på att skriva böcker istället. I väntan på den och i mån av tid kan det vara möjligt att anlita mig för en privat frågestund eller mentorsroll.
Ha en fin dag och lycka till med att få snurr på din försäljning!
Hej Kristina, Jag ville bara tala om att jag läser alla dina mail/inlägg med stor behållning.
Tack Karin,
Det är toppen att höra. Jag lägger ner ganska mycket tid på dem (tid som jag kunde lagt på att skriva böcker) så det är bra att veta att de blir uppskattade och använda.
Ha en fin dag!
Hej,
jag instämmer med emfas och glädje i Karins kommentar!
MYCKET MATNYTTIGT delar du ut så här, fritt och lättläst dessutom.
Tack!
Tack Inka,
Roligt att det är uppskattat. I mån av tid så gillar jag att dela med mig men jag behöver tyvärr intäkter också så detta ligger lite på is. (Eventuellt när det blir mer vanligt med donationer och så kanske jag återstartar).