Författare vinner på att tipsa om andras böcker

Det finns många sätt författare kan samarbeta för att marknadsföra och sälja verk, oavsett om dessa är skapade gemensamt eller individuellt. Finessen med att hjälpas åt att marknadsföra gemensamma verk är uppenbar, men det är också vettigt att samarbeta för att sprida kollegornas verk. Exempelvis genom att dela monter under Bokmässan eller andra marknader. Detta har jag skrivit om i andra texter (som jag ännu inte publicerat på bloggen men som finns med i 10 sätt samarbete kan lyfta din kreativa karriär). I det här inlägget tänkte jag istället fokusera på sätt som författare kan marknadsföra varandras verk digitalt.

Läsarna är snabbare än författarna

Det finns visserligen författare som får ur sig flera böcker per år, eller som Giacomo Giammatto som skrev 37 stycken på ett år, men de allra flesta av oss är lyckliga om vi vid sidan av eventuellt förvärvsarbete, signeringar och allt annat författarrelaterat arbete, får ur oss en. En bok per år tillfredsställer få läsare, de flesta läser flera böcker per år. Läsarna har ett oändligt utbud att välja ifrån. Under en period, som jag i Författarboken kallar för bästsäljerismen, så läste “alla” de böcker som låg på topplistan. Idag är vi på väg tillbaka till att läsarna botaniserar bland böcker i en nisch de gillar istället. Det finns också många fler kanaler för att få lästips än recensioner i storstadstidningarna.

Om du kan tipsa dina läsare om bra läsning gör du dem en tjänst. Glada läsare är läsare som fortsätter att följa dig och som du därmed kan nå med information om att du har gett ut nästa bok. Har du ännu inga läsare själv eftersom du precis startat din författarkarriär är boktipsande ett sätt att börja bygga upp en följarskara. (Fastna bara inte i boktipsande, du ska skriva din egen bok också!).

Tipsa om böcker som liknar din

Poängen med att tipsa om böcker som liknar den eller de du skriver är att du då når läsare som sannolikt kommer att gilla att läsa din. Det är väsentligt att läsarna gillar dina tips, annars kommer de att sluta lyssna på dem. Och slutar de lyssna på dina tips så är det tufft för dig när du ska berätta om dina fantastiska böcker.

Jane Austen i modern tappning…

En svensk Jack Reacher …

En mix mellan George RR Martin och Outlander

Att beskriva sitt eget skrivande utifrån välkända författare är inget jag ser särskilt ofta i Sverige, men däremot verkar det ganska vanligt i en del anglosaxiska kretsar. Om man inte gör det öppet och sätter det på bokomslaget så har man åtminstone definierat det för sig själv. När jag gjort research till min serie om annonsering har jag ofta stött på rådet att man kan välja målgrupp utefter andra författare. Nya författare tar rygg på mer kända författare för att annonserna ska visas för läsare som är intresserade av den typen av böcker.

Läsarna bryr sig inte om förlagsloggan

När du ska välja böcker att tipsa om, välj sådana som du själv gillar och tror att dina läsare kommer att gilla. Hur de är utgivna spelar ingen som helst roll. Det är bara i författarkretsar som någon överhuvudtaget lägger märke till och värderar förlagsloggan på ryggen (och i olika cirklar är det olika åsikter om de olika loggorna).

Det rådet går tvärs emot hur jag själv agerade en gång i tiden. När jag gav ut min debutbok och vi startade föreningen Egenutgivarna så tänkte jag att vi som var små aktörer skulle hjälpa varandra och jag annonserade att jag var öppen för att byta böcker med alla som gett ut sina böcker själva. Det slutade med en jättehög med olästa böcker och rejält dåligt samvete. En del böcker tilltalade helt enkelt inte mig och jag fick jätteproblem när jag skulle skriva om dem.

Ett tag recenserade jag därför enbart böcker av författare som avlidit och inte kunde bli sårade av vad jag skrev, men det är att överdriva åt andra hållet. Min ambition i år är att skriva fler recensioner av böcker som utspelar sig i Frankrike, som riktar sig till författare eller jag på annat sätt tror att de som läser mina olika bloggar kan vara intresserade av. Fokus ligger på vad som är intressant för mig och mina läsare. Hur de är utgivna är av underordnad betydelse.

Byt draghjälp med varandra

Det är hög tid att det här inlägget kommer till kärnan. Det är: byt marknadsföring med dina kollegor! Erbjud dig att tipsa om deras böcker mot att de tipsar om din. Obs! Gör inte som jag gjorde och ha en öppen inbjudan till hela världen utan välj kollegor som skriver böcker som kan tilltala samma läsare.

Förutom att ni skriver i samma genre är det lämpligt att ni är i ungefär samma stadium av er författarkarriär. Det handlar om att ni ska ha ungefär lika många läsare så att det blir ett jämnt byte. Om ni är två författare och båda har varsin lista med 100 e-postadresser till presumtiva läsare och skickar ut info om varandras böcker, så når ni effektivt ut till 200 personer. Ni dubblerar er räckvidd samtidigt som ni gör era respektive läsare en tjänst genom att tipsa dem om fler böcker de kommer att gilla. Snacka om att alla vinner på samarbetet!

Är ni fyra-fem författare som samtidigt tipsar om varandras böcker så kan ni nå ut till ännu fler läsare.

Gemensamma specialerbjudanden

Det finns massor med möjligheter för att hjälpas åt att marknadsföra varandras böcker digitalt. Ni kan välja att skicka ut information samtidigt, eller att göra det vid olika tidpunkter. Ni kan tipsa om kollegans bok precis vid boksläpp och därmed hjälpa till i lanseringen eller ni kan hjälpas åt med specialerbjudanden runt jul, bokrea eller liknande.

En sidoeffekt med att skicka ut ett gemensamt specialerbjudande är att era böcker i nätbokhandeln under en lång tid framöver kan länkas ihop i de där tipsen “kunder som köpte denna bok köpte även…”. Det gör att varje gång som någon läsare köper den ena, kommer de att bli tipsade om den andra.

Om ni inte har någon utskickslista så kan ni dela boktips på respektive blogg eller i sociala medier. Det går att göra länkarna till kollegornas böcker som så kallad affiliate-länkar så att du tjänar en liten liten slant varje gång någon klickar på dem. (Det går också att be kollegor sälja böcker på marknader på kommission men det hamnar utanför det digitala spåret som jag har i det här inlägget).

Tävlingar är ett annat sätt att hjälpas åt. Din kollega anordnar en tävling där din bok är priset. Jag råkar avsky sådana men de är poppis i många kretsar.

Har du fler förslag som fungerat bra för dig och dina kollegor? Skriv gärna en kommentar så kan jag ta med ditt exempel när delar av ovanstående text redigeras för att hamna i Nå ut med din bok och/eller 10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär

Mer läsning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.